افزایش صادرات فولاد در مهرماه

افزایش صادرات فولاد در مهرماه

گزارش‌ها حاکی است که صادرات فولاد ایران در نخستین ماه پاییز در مقایسه با شهریور ماه افزایش 48 درصدی داشته و حدود یک میلیون و 120 هزار تن محصولات فولادی صادر شده و مهرماه امسال حدود 33 کشور مقصد صادرات محصولات فولادی ایران بودند...

آهن پرایس: در هفته‌ای که گذشت نرخ محصولات صادراتی ایران روند کاهشی داشت به طوری که نرخ بیلت صادراتی ایران از 449 دلار در هفته گذشته کاهش 3 درصدی داشت که معادل 14 دلار است؛ اما نرخ اسلب صادراتی نیز تقریبا ثابت بود و حدود 420 دلار معامله شد.

براساس گزارش‌ها نرخ بیلت صادراتی ایران از مرداد تا کنون به کمترین میزان خود رسیده است و از ابتدای سال تاکنون شاهد افت 271 دلار نرخ این محصول در هر تن هستیم که معادل 38 درصد است. گفتنی است با تأثیر قیمت‌های جهانی در بازار داخلی آهن و فولاد کشور در 26 ماه گذشته نرخ اسلب صادراتی کاهش چشمگیری داشته است.

گزارش‌ها حاکی است که صادرات فولاد ایران در نخستین ماه پاییز در مقایسه با شهریور ماه افزایش 46 درصدی داشته و حدود یک میلیون و 120 هزار تن محصولات فولادی صادر شده است.

مهرماه امسال حدود 33 کشور مقصد صادرات محصولات فولادی ایران بودند. ارزش صادرات در بازه زمانی یک ماهه حدود 558 میلیون دلار برآورد شد که بیانگر رشد 48 درصدی صادرات نسبت به ماه شهریور است.

گفتنی است ارزش صادرات محصولات معدنی در 7 ماه گذشته حدود 220 میلیون دلار برآورد شده است که صادرات این بخش نیز بیش از میزان صادرات در شهریور ماه است. به عبارتی در 7 ماه گذشته مجموع ارزش صادرات این بخش در سال جاری حدود 6 میلیارد و 660 میلیون دلار برآورد شد که بیشترین میزان هم به بخش فولاد اختصاص داشت که رقمی حدود 3 میلیارد و 140 میلیون دلار بود.

ارزش صادرات بخش معدن و صنایع معدنی حدود 47 میلیون دلار اعلام شد. صادرات مس حدود 848 میلیون دلار بود که ارزش 13 درصدی داشت، صادرات آلومینیوم که در جایگاه سوم قرار دارد ارزش 660 میلیون دلاری داشت و روی نیز با کسب جایگاه چهارم 343 میلیون دلار ارزش داشت. گندله سنگ آهن نیز با صادرات 289 میلیون دلاری در رده بعدی قرار دارد.

تحقق تولید 55 میلیون تن فولاد تا 1404

محمدعلی امیری کارشناس صنعت فولاد در زمینه تولید 55 میلیون تنی فولاد در 2 سال آینده اظهار کرد: از آنجایی که ظرفیت تولید 55 میلیون تنی فولاد در کشور وجود دارد، در صورت حمایت از تولید و صادرات کشور، امکان تولید این میزان از فولاد دور از دسترس نیست و نیاز بازار جهانی نیز به این محصول مشهود است.

وی در ادامه با بیان اینکه امکان تولید و ایجاد ظرفیت برای تولید 55 میلیون تنی فولاد در سال براساس نظرات کارشناسی و علمی محقق‌شدنی است، افزود: بناست در طرح جامع فولاد حدود 20 میلیون تن از این 55 میلیون تن صادر شود که امکان صادرات آن نیز وجود دارد.

امیری در ادامه گفت فولاد داخلی با فولاد جهانی از نظر نرخ نهایی قابل رقابت است، بنابراین امکان صادرات نیز فراهم است. آنطور که از آمار برمی‌آید در سال‌های اخیر صادرات فولاد ایران افزایشی بوده که نشانگر عملکرد خوب بخش تولید است. با این حساب اگر در این زمینه برنامه‌ریزی درستی انجام دهیم، تولید فولاد 55 میلیون تنی نیز محقق می‌شود.

این کارشناس صنعت فولاد تصریح کرد: در ابتدای تدوین برنامه تولید 55 میلیون تن فولاد تا 2 سال آینده قطعی و عملی به نظر می‌رسید اما اگر این هدف عملی نشود نشان از ضعف مدیریت و برنامه‌ریزی در این زمینه است و علت عملی نشدن چنین برنامه‌ای را باید در عدم حمایت از طرح جامع فولاد جست‌وجو کرد.

امیری بیان کرد: تحقق چنین هدفی منوط به برنامه‌ریزی مدون و صحیح است؛ به این معنی که کلیه‌ واحدهای زنجیره فولاد از بخش ابتدایی تا میانی و انتهای زنجیره باید به طور متعادل رشد کنند و ظرفیت‌های تولید خالی نمانند.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: زیرساخت تولید 55 میلیون تن فولاد

این کارشناس صنعت در پایان افزود: برای دستیابی به هدف تولید 55 میلیون تنی فولاد تا سال 1404، نیاز است زیرساخت‌ها فراهم شود؛ انرژی مورد نیاز تأمین شده و سرمایه‌گذاری‌ها به موقع انجام شود و مبحث حمل و نقل نیز مدنظر قرار بگیرد. زیرا صرفا مسئله تولید نیست مطرح نیست و تأمین انرژی‌های لازم از جمله برق، گاز، آب و سنگ آهن اهمیت بسزایی دارد. در واقع برای اجرای به موقع و درست این برنامه باید مواردی همچون تأمین انرژی، توسعه حمل و نقل و سایر فاکتورها مورد توجه قرار بگیرد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)