افزایش قیمت در بازار نیمه تعطیل

افزایش قیمت در بازار نیمه تعطیل

 در بازار آهن و فولاد روز پنجشنبه برخی از بنگاه‌ها و شرکت‌ها فروش خود را بستند و ادامه فعالیت خود را به ابتدای این هفته موکول کردند، اگرچه برخی نیز همچنان به فعالیت خود ادامه دادند و افزیش 100 الی 200 تومانی در نرخ محصولات خود اعمال کردند...

آهن پرایس: پنجشنبه هفته گذشته به‌رغم‌ نیمه تعطیل بودن بازار روند افزایشی قیمت آهن آلات به طور جسته و گریخته همچنان تداوم داشت و در برخی مبادی فروش ثبات قیمت هم مشهود بود و نشانه‌ای از تعدیل قیمت‌ آهن مشاهده نشد.

بازار ارز هم در پایان هفته رشد مثبتی داشت و قیمت دلار تا کانال 45 هزار تومان افزایش یافته بود. به طوری که پایان روز پنجشنبه قیمت دلار در بازار آزاد 45 هزار و 50 تومان مبادله شد.

بررسی نوسانات بازار آهن

براساس گزارش‌ها روز پنجشنبه بازار میلگرد عمدتا با ثبات قیمت همراه بود اما در برخی مبادی فروش قیمت میلگرد آجدار بین 50 الی 200 تومان افزایش داشت.

قیمت نبشی و انواع ناودانی ایرانی و اروپایی نیز در برخی مبادی حدود 100 تومان افزایش داشت و عمدتا ثابت اعلام شد. قیمت روز تیرآهن در بخش شاخه‌فروشی اعلام نشد و در بخش کیلوفروشی هم حدود 100 تومان افزایشی بود.

گفتنی است قیمت روز قوطی پروفیل و انواع لوله‌های مبلی، داربستی و ... نیز در اکثر شرکت‌ها با ثبات قیمت همراه بودند. همچنین قیمت روز ورق سیاه نیز در غالب شرکت‌ها بدون تغییر بود.

آنطور که از اوضاع بازار آهن و فولاد برآورد شد برخی از بنگاه‌ها و شرکت‌ها فروش خود را بستند و ادامه فعالیت خود را به ابتدای هفته موکول کردند، اگرچه برخی نیز همچنان به فعالیت خود ادامه دادند و افزیش 100 الی 200 تومانی در نرخ محصولات خود اعمال کردند.

نکته قابل توجهی که باید مدنظر قرار داد بازگشت واحدهای فولادی به عرصه تولید پس از گرمی هوا و پایان فصل سرما است که احتمالا در بخش عرضه فراوانی محسوسی بروز خواهد کرد که ممکن است روند بازار را تحت تأثیر قرار دهد.

با این حال به نظر می‌رسد با پایان قطعی گاز و بازگشت ثبات به بازار شاهد فشار بیشتر عرضه خواهیم بود. زیرا با توجه به اینکه در دو ماه گذشته با افزایش مداوم قیمت‌ها مواجه بودیم تقاضا نیز در بازار پیشخور شد و خریداران دستشان پر است و به محض احساس امنیت شروع به تخلیه می‌کنند که همین امر فشار سمت عرضه را افزایش می‌دهد.

از همین رو فشار عرضه و رکود شدید و عمیق پس از بازگشت ثبات و آرامش در بازار دور از انتظار نیست اما با توجه به افزایشی بودن نرخ مواد اولیه و قیمت جهانی فولاد و تداوم نوسانات التهابی بازار ارز داخلی، بعید است که در کوتاه مدت قیمت‌ها در بازار آهن اصلاح شود، زیرا عبور نرخ دلار از کانال 45 هزار تومانی احتمالا اثرات افزایش عرضه را خنثی کند.

اما نکته قابل ذکر این است که براساس شنیده‌ها عرضه اسکناس در سلیمانیه عراق افزای یاته در نتیجه سیگنال کاهشی را به بازار دلار ارسال کرده است، همچنین براساس اعلام بانک مرکزی، مرکز مبادله ارز و طلای ایران مورد تأیید شورای پول و اعتبار قرار گرفته و به‌زودی افتتاح می‌شود، در نتیجه انتشار این خبر ممکن است در بازار ارز اثرات کاهشی داشته باشد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیزر مطالعه کنید: بورس کالا محرک رشد نرخ آهن

گزارش‌ها از بورس کالای هفته جاری حاکی است که امروز 80 هزار تن شمش بلوم، میلگرد کلاف و میلگرد ساده، تیرآهن، ورق گالوانیزه و... عرضه می‌شود. از این میزان 45 هزار و 150 تن به شمش بلوم اختصاص دارد که نرخ پایه آن 18 هزار و 886 تومان در نظر گرفته شده است.

همچنین حود 8 هزار و 500 تن میلگرد ساده عرضه می‌شود که نرخ آن 24 هزار و 580 تومان در نظر گرفته شده است. میلگرد کلاف نیز 5 هزار و 87 تن عرضه می‌شود که نرخ آن 20 هزار و 473 تومان تعیین شده است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (1)

  • ناصر
    ناصر 1401/11/22 - 23:47 پاسخ

    از بی عرضگی و بی مسئولیتی دستگاهای نظارتی و بازرسی کشوری ک این اتفاقات از قبل طراحی شده پیش میاد بعد میان میگن از تولید اهن کشور 7 در جهان هستیم اینو ک دیگه تحریم نکردن با این اوضاع گرونی میلگرد و مصالح چجوری میشه خونه ساخت میخواین چن سال دیگه همین بلای زلزله ترکیه رو داخل ایران ب وجود بیارین و اینجور جوابگو باشین این چ وضعیه درست کردین برا مردم و این همه جوون بیکار تحصیل کرده مجرد بدبخت چرا هیچ کس پاسخگو نیست ؟