بورس کالا محرک رشد نرخ آهن

بورس کالا محرک رشد نرخ آهن

عرضه اعتباری محصولات فولاد مبارکه در بورس کالا محرک اصلی افزایش قیمت‌ها در هفته جاری بود، به این صورت که فروش ورق گرم کلاف مبارکه 95 درصد به صورت اعتباری و 5 درصد به صورت نقدی عرضه شد...

آهن پرایس: روند افزایشی قیمت آهن آلات در بازار داخلی فولاد کشور روز گذشته نیز تداوم داشت و شاهد افزایش سقف قیمت اغلب مقاطع فولادی بودیم، شمار محدودی از کارخانه‌ها نیز قیمت‌ها را تغییر ندادند.

بازار ارز نیز نسبتا روند ثابتی داشت و قیمت دلار در کانال 44 هزار تومان توقف داشت اما نوسانات اندکی را در همین کانال قیمتی تجربه کرد و در پایان روز گذشته در بازار آزاد 44 هزار و 740 تومان مبادله شد.

تحلیل نوسانات بازار آهن

قیمت روز نبشی، قیمت ناودانی ایرانی و اروپایی در غالب مبادی فروش ثابت اعلام شد اما افزایش 100 الی 200 تومانی در نبشی ناب تبریز مشاهده شد. قیمت تیرآهن نیز همچنان صعودی بود و هر شاخه تیرآهن بین 20 الی 150 هزار تومان افزایش داشت.

افزایش قیمت میلگرد آجدار در اکثر مبادی فروش ادامه‌دار بود که حدود 50 الی 200 تومان برآورد شد. برخی از شرکت‌ها ثبات قیمت داشتند و برخی نیز تخفیف جزئی ارائه دادند. قیمت میلگرد آجدار عمدتا حدود 19 هزار و 800 تا 21 هزار و 200 تومان اعلام شد و نرخ متوسط این محصول نیز حدود 20 هزار و 585 تومان بود.

انواع ورق سرد و گرم نیز همسو با سایر محصولات افزایش قیمت چشمگیری داشتند، به طوری که قیمت ورق سیاه در عمده شرکت‌ها 100 الی 500 تومان افزایش داشت و افزایش قیمت ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی هم بیش از 1000 تومان اعلام شد.

قیمت قوطی پروفیل هم عمدتا بین 400 الی 1000 تومان افزایشی بود ولی چند کارخانه هم نرخ محصولات خود را اصلاح کرده و برخی ثابت اعلام کردند. گفتنی است قیمت قوطی اهن ضخامت 2 میلیمتر در کف حدود 31 هزار و 500 تومان و در سقف نیز تا 33 هزار تومان گزارش شد؛ همچنین قیمت لوله آب، داربستی، گازی و سایر لوله‌ها نیز بین 400 الی 1000 تومان افزایش داشت.

در بررسی افزیش بی‌وقفه قیمت قوطی پروفیل دلیل اصلی آن را می‌توان در معاملات روز دوشنبه بورس کالا جست‌وجو کرد؛ براساس آمار قیمت هرکیلو ورق گرم کلاف فولاد مبارکه حدود 26 هزار و 915 تومان معامله شد، اگر فروش اعتباری این محصول را به تحویل سلف آن در کنیم، هزینه تولید و حاشیه سود نورد و پرمیوم آن را بین 10 الی 12 درصد درنظر بگیریم و مارجین هر کیلو ورق 2 میلیمتر را هم 700 تومان محاسبه شود، نرخ این محصول حدود 33 هزار و 550 تومان برآورد می‌گردد.

با این حساب قیمتی که در بازار آزاد برای این محصول اعلام می‌شود چندان عجیب و دور از ذهن نیست و درواقع می‌توان گفت بازار خود را با قیمت‌های بورس کالا انطباق داده است، اگرچه از اساس بالا رفتن قیمت‌ها به آشفتگی بازار و فعالان بازار منجر شده اما طبق آنچه گفته شد قیمت واقعی محصول همین مبلغ ابه دست می‌آید.

درواقع می‌توان گفت محرک اصلی افزایش قیمت‌ها در هفته جاری نحوه فروش محصولات فولاد مبارکه بود، به این صورت که 95 درصد محصولات را به صورت اعتباری و 5 درصد به صورت نقدی عرضه کرد؛ به این عامل، افزایش انتظارات تورمی در ماه پایانی سال را نیز می‌توان افزود.

به عبارتی عدم نقدینگی و تمایل مشتری به خرید اعتباری محصول به رقابت عجیب و سقف‌شکنی قیمت اهن الات منجر شد. این قیمت‌های بالا خود محرکی برای خرید محصولات ذوبی در بورس روز گذشته بود اما نکته قابل توجه این است که محصولات ذوبی نقدی عرضه می‌شود و عرضه محصولات فولاد مبارکه 95 درصد به صورت اعتباری است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: اثر تلاطم بازار ارز روی قیمت آهن

در شرایطی فروش اعتباری محصولات بورسی به افزایش چشمگیر قیمت‌ها منجر شده است که در 6 ماه نخست سال این پارامتر عاملی برای کنترل قیمت در بازار به شمار می‌رفت. حالا به همه این عوامل نوسانات ارزی را نیز اضافه کنید.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)