افسار بازار آهن در دست دلار

افسار بازار آهن در دست دلار

متغیرهای متعددی از جمله بحران انرژی، مواد اولیه، عرضه‌های بورس کالا، حجم عرضه محصولات و قیمت‌های جهانی از عمده‌ترین فاکتورهایی است که روند کلی نوسانات بازار آهن را تعیین می‌کند اما بدیهی است که در شرایط فعلی علاوه‌بر تقاضا، نرخ دلار بیش از هر عامل دیگر افسار بازار آهن را در دست دارد و می‌توان گفت همه بازارهای ما دلارمحور هستند...

آهن پرایس: در پایان هفته متأثر از عقب‌نشینی نرخ دلار اغلب زیرمجموعه‌های بازار آهن تاحدودی اصلاح قیمت داشتند و حباب قیمت روز آهن آلات اندکی تخلیه شد.

بازار ارز نیز که تحت تأثیر اخبار سیاسی و اقتصادی در مسیر اصلاح قرار گرفته بود تا کانال 42 هزار تومان بازگشت اما روز گذشته بین دو کانال 43 و 44 هزار تومان در نوسان بود و در پایان روز نیز هر دلار بازار آزاد حدود 43 هزار و 800 تومان معامله شد.

از آنجایی که بازار ارز در مسیر اصلاح قرار داشت مجددا با اعمال فشار عراق روی کانال‌های ورود دلار به کشور، شاهد بازگشت مجدد دلار تا کانال 44 هزار تومان بودیم.

بررسی روزانه قیمت آهن آلات

قیمت روز میلگرد آجدار روز گذشته با اصلاح 100 الی 500 تومانی همراه بود و شمار زیادی از مبادی فروش هم تغییری در قیمت‌ها اعمال نکردند. نرخ میلگرد آجدار عمدتا بین 19 هزار و 400 الی 21 هزار تومان اعلام شد و قیمت میانگین این محصول هم حدود 20 هزار و 350 تومان بود.

قیمت روز نبشی و انواع ناودانی هم در عمده مبادی فروش ثابت اعلام شد اما بسیاری از کارخانه‌ها هم بین 300 الی 400 تومان اصلاح قیمت داشتند. قیمت لوله داربستی، مبلی، گازی و ... هم عمدتا ثابت اعلام شد.

انواع ورق‌ها هم نوسانات متعددی داشتند به طوری قیمت ورق سیاه در برخی کارخانه‌ها ثابت بود اما افزایش 200 تومانی هم مشاهده شد، ورق سیاه فولاد مبارکه هم کاهش 300 الی 500 تومانی داشت؛ همچنین قیمت ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی نیز عمدتا با کاهش 200 تومانی همراه بودند.

نرخ روز تیرآهن نیز به تبعیت از فضای کلی بازار روند اصلاحی داشت و حدود 10 الی 50 هزار تومان در هر شاخه کاهش یافت و شماری از کارخانه‌ها هم ثبات قیمت داشتند. قیمت قوطی پروفیل هم در چند کارخانه اصلاح 200 الی 500 تومانی داشت، تعداد زیادی از کارخانه‌ها قیمت‌ها را ثابت اعلام کردند و برخی نیز حدود 200 تومان افزایش دادند.

به گزارش آهن پرایس آنچه از روند کلی بازار برمی‌آید نوسان نرخ دلار بین دو کانال قیمتی 43 و 45 هزار تومان محتمل‌ترین گزینه تا پس از دهه فجر است اما با در نظر گرفتن مسائلی مانند ممانعت از ورود دلار به ایران از طریق عراق، در صورت تداوم و در بلندمدت به افزایش نرخ دلار منجر خواهد شد و احتمالا عددهای بالاتر برای دلار فعال شود.

احتمال سفر گروسی در نیمه بهمن ماه نیز بعید است که اثر چندانی در این آشفته بازار داشته باشد؛ گفتنی است در چنین شرایطی برای جذب مجددا متقاضی مصرف فولاد به بازار باید بازار ارز آخرین سقف قیمتی را دوباره تجربه کند، در غیر این صورت ممکن است بازار آهن و فولاد شب عید را پیش از موعد آن و در ماه بهمن تجربه کند.

شایان ذکر است که اگر چه متغیرهای دیگری از جمله بحران انرژی، مواد اولیه، عرضه‌های بورس کالا، حجم عرضه محصولات و قیمت‌های جهانی روند کلی نوسانات بازار آهن را مشخص می‌کنند اما پرواضح است که درحال حاضر همه بازارهای ما دلارمحور هستند و علاوه‌بر میزان تقاضا، بیشترین اثرپذیری را از نرخ دلار دارند.

گزارش‌ها از عرضه‌های بورس کالای روز گذشته حاکی است که حدود 38 هزار و 562 تن انواع میلگرد معادل 25 درصد از مجموع محصول عرضه شده با احتساب مالیات بر ارزش افزوده حدود 21 هزار و 400 تومان معامله شد که حدود 860 تومان بالاتر از نرخ پایه بود و حدود در مقایسه با آخرین عرضه هم حدود 930 تومان افزایش داشت.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: نسخه تکراری مهار بازار ارز و آهن

قابل ذکر است که آنچه در معاملات دیروز جالب توجه بود غیرواقعی بودن قیمت‌ها است که علت آن را می‌توان در معاملات اعتباری و LC عرضه‌ها بررسی کرد؛ به عنوان نمونه روز گذشته قیمت میلگرد در بازار نقدی به طور متوسط حدود 20 هزار و 350 تومان برآورد شد، این درحالی است که معاملات اعتباری این محصول در بورس کالا حدود 1000 تومان بالاتر بود.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)