نسخه تکراری مهار بازار ارز و آهن

نسخه تکراری مهار بازار ارز و آهن

در بررسی علل اصلاح نسبی قیمت‌ها و فروکش کردن تب و تاب التهابی اکثر بازارهای مالی می‌توان به مانور تبلیغاتی رئیس کل بانک مرکزی اشاره کرد که آقای بازار را برآن داشت تا زمان اجرایی شدن برنامه‌های بازارساز برای کنترل نرخ ارز، دست به عمل خاصی نزند اما براساس تجربه تأثیر این حرفها و وعده‌ها بیشتر از چند رو دوام نمی‌آورد و آقای بازار دوباره راه خود را در پیش خواهد گرفت...

آهن پرایس: روز گذشته شاهد بازگشت ثبات نسبی قیمت روز آهن آلات در اغلب زیرمجموعه‌های بازار آهن بودیم و بسیاری از مبادی فروش نیز به اصلاح جزئی و ارائه تخفیف اقدام کردند.

نرخ دلار روز گذشته رو به اصلاح بود و پس از عبور از کانال 45 هزار تومانی تا پایان روز عقب‌نشینی کرد و وارد کانال 43 هزار تومانی شد، به طوری که هر دلار در بازار آزاد 43 هزار و 550 تومان مبادله شد.

بررسی نوسانات بازار آهن

گزارش‌ها از بازار آهن حاکی است اغلب مبادی فروش قیمت میلگرد روز را ثابت اعلام کردند اما در این میان بسیاری نیز تخفیفاتی روی محصولات خود ارائه کردند، به این صورت که هر کیلو میلگرد حدود 100 الی 300 تومان کاهش قیمت داشتند.

قیمت روز تیرآهن نیز در عمده کارخانه‌ها در هرشاخه حدود 20 الی 150 هزار تومان اصلاح قیمت داشت و چند کارخانه هم بدون تغییر قیمت بودند. قیمت روز ناودانی و نبشی در عمده مبادی فروش ثبات قیمت داشتند.

قیمت قوطی نیز عمدتا ثابت اعلام شد اما در چند کارخانه کاهش 100 الی 200 تومانی داشت و چند کارخانه هم بین 200 الی 300 تومان افزایشی بود. قیمت لوله داربستی، گازی، مانیسمان و انواع لوله‌ها نیز تقریبا در کلیه شرکت‌ها تغییر قیمت نداشت.

انواع ورق سرد و گرم نیز نوسانات متعددی داشتند به این صورت که قیمت روز ورق گالوانیزه و روغنی بین 100 الی 1000 تومان اصلاح شد و قیمت ورق رنگی ثابت اعلام شد. قیمت روز ورق سیاه هم عمدتا ثابت بود اما ورق آهن فولاد مبارکه در برخی ضخامت‌ها بین 300 الی 500 تومان اصلاح داشت.

یکی از علل اصلاح نسبی قیمت‌ها و فروکش کردن تب و تاب التهابی اکثر بازارهای مالی مانور تبلیغاتی رئیس کل بانک مرکزی بود که آقای بازار را برآن داشت تا زمان اجرایی شدن برنامه‌های بازارساز برای کنترل نرخ ارز، دست به عمل خاصی نزند اما براساس تجربه تأثیر این حرفها و وعده‌ها چندان طول نمی‌کشد و آقای بازار دوباره راه خود را در پیش خواهد گرفت.

همانطور که در تحلیل‌های پیشین نیز بیان شد درحال حاضر بازار آهن دچار ضعف شدید تقاضا است که از دو حالت خارج نیست، خریدار یا پیش از این نوسانات خرید خود را انجام داده و پتانسیل تقاضای بازار تخلیه شده یا ترجیح مشتری فعلا بر این است که عقب‌نشینی کرده و منتظر اصلاح قیمت‌ها باشد.

روز گذشته با قرار گرفتن نرخ دلار در مسیر اصلاح سیر صعودی نرخ آهن نیز متوقف شد و بسیاری از محصولات بورسی با تخفیف همراه بود. طوری که قیمت میلگرد آجدار استاندارد حدود 20 هزار و 550 تومان گزارش شد اما گویا نرخ واقعی پیشنهاد شده کمتر از نرخ اعلامی بود. همچنین قیمت کف میلگرد بورسی روز گذشته با خروج از کانال 20 هزار تومانی حدود 19 هزار و 800 تومان گزارش شد.

همانطور که اشاره کردیم یکی از دلایل اصلی عقبگرد بازار آهن، اصلاح چشمگیر نرخ دلار بود که در پی اقدامات مهارکننده رئیس کل بانک مرکزی رخ داد، مضاف بر آن می‌توان به برگشت اروپا از موضع خود در زمینه قرار گرفتن نام سپاه در لیست سیاه نیز اشاره کرد که در اصلاح و ثبات نسبی قیمت‌ها مؤثر واقع شد.

البته نمود روند اصلاحی نرخ دلار را می‌توان در معاملات بورس کالای امروز نیز مشاهده کرد. گزارش‌ها از میزان عرضه محصولات در بورس کالا حاکی است که حجم محصولات عرضه امروز افزایشی بوده است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: بازار آهن در تنگنای بلاتکلیفی

به عنوان مثال حجم میلگرد عرضه شده حدود 160 هزار و 178 تن اعلام شد که نسبت به آخرین عرضه حدود 42 درصد افزایش دارد و نرخ آن نیز حدود 18 هزار و 653 تومان برآورد شد. تیرآهن نیز حدود 26 هزار و 671 تن عرضه شد که نرخ پایه آن 18 هزار و 774 تومان تعیین شد که بیانگر کاهش 2/3 درصدی نرخ آن در مقایسه با آخرین عرضه است.

براساس شواهد بیشترین استقبال از محصولات اعتباری بورس کالا است و گویا اگر کسی قصد خرید نقدی داشته باشد بهتر است در خارج از بورس محصول را تهیه کند درواقع تقاضا روی محصول نقدی تقریبا صفر اعلام می‌شود.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)