اقدامات مجلس برای تعادل بازار فولاد

اقدامات مجلس برای تعادل بازار فولاد
اقدامات مجلس برای تعادل بازار فولاد

آهن پرایس: در شرایطی که توانایی بازبینی شیوه نامه ابلاغی وزارت صمت برای مدیریت بازار بسیار بالاست، الزام برای عرضه کل زنجیره فولاد در بورس کالا از سوی دولت و مجلس پیگیری شده است. این بدان معنا است که تلاش ها در جهت مدیریت بازار فولاد بر اساس...

آهن پرایس: در شرایطی که توانایی بازبینی شیوه نامه ابلاغی وزارت صمت برای مدیریت بازار بسیار بالاست، الزام برای عرضه کل زنجیره فولاد در بورس کالا از سوی دولت و مجلس پیگیری شده است. این بدان معنا است که تلاش ها در جهت مدیریت بازار فولاد بر اساس مکانیزم مقابله عرضه و تقاضا جدی است و با توجه به تجربیات، مکانی بهتر از بورس کالا را نمی توان برای آن در نظر گرفت. از طرفی زنجیره فولاد از مواد معدنی همانند سنگ آهن و زغال سنگ آغاز شده و تا محصول نهایی ادامه خواهد داشت و از سوی دیگر توانایی داد و ستد گاز طبیعی در بورس انرژی هم به صورت نظری وجود دارد، همانطور که در حال حاضر در این بازار، برق به صورت فیزیکی در حال مبادله می باشد. اما باید به این نکته نیز توجه کرد که این زنجیره جهت تکمیل شدن، به حلقه های مفقوده زیادی وابستگی دارد که از جمله حلقه های مفقوده می توان به معاملات حراج باز در بورس کالا برای داد وستد سنگ آهن اشاره کرد که طی هفته اخیر آغاز به کار کرد.

تمامی موارد ذکر شده به این معنی است که زنجیره صنعت فولاد که مدت ها است در معاملات و قیمت گذاری ها از آزادی عمل برخوردار بوده است می تواند از این ویژگی استفاده حداکثری را داشته باشد آن هم با توجه به شرایطی که معاملات در بورس کالا حاکی از قابل قبول بودن فرآیندها در بازار می باشد.

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس بر این باور است که به علت عرضه قسمتی از تولید فولاد کشور در خارج از بورس کالا طی ماه های اخیر، امکان دلالی برخی افراد در بازار فولاد فراهم شد که طرح مجلس در جهت تعادل این بازار، عرضه کل فولاد در بورس و سهولت در صادرات مازاد فولاد نیاز داخل می باشد. کمال علیپور خنکداری در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: با اینکه روند تولید فولاد در کشور از شرایط خوبی برخوردار است اما به علت عدم شفافیت در قسمت هایی از بازار، وضعیت بازار محصولات زنجیره فولاد موجب شد بعضا برخی شرکت ها از شرایط موجود سوء استفاده کنند.

این نماینده مجلس در رابطه با راه حل مجلس برای تعادل بخشی بازار فولاد بیان کرد: سهولت در شرایط صادرات مازاد داخل و همچنین عرضه تمامی فولاد تولیدی در بورس کالا، دید کلی و راه حل مجلس برای تعادل بخشی بازار فولاد می باشد. بر اساس اظهارات علیپور خنکداری، اقدام به عرضه کامل فولاد در بورس کالا به معنی حکم فرماشدن شفافیت و امکان نظارت در کل بازار می باشد که همین اقدام از بسیاری از نابسامانی ها جلوگیری به عمل می آورد.

در ادامه این خبر را نیز مطالعه کنید: چگونگی اصلاح شیوه نامه فولادی

نایب رئیس کمیسیون عمران در ادامه در رابطه با عرضه نشدن محصولات بعضی شرکت های خصوصی در بورس کالا بیان کرد: برای تمامی شرکت ها شامل دولتی و حتی خصوصی این شفافیت می بایست رعایت شود و با ورود کل زنجیره فولاد به بورس کالا، بر عملکرد این دسته شرکت ها نیز نظارت دقیقی انجام خواهد شد. وی در پایان گفت: برخی از تولیدکنندگان بر لزوم صادرات محصولات تاکید دارند که این مسئله مورد تایید است و می بایست بعد از تامین نیاز داخلی و اطمینان تولیدکنندگان از تامین مواد اولیه، صادرات به روشی درست انجام شود.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)