بازارآهن گرفتار نرخ ارز

بازارآهن گرفتار نرخ ارز
بازارآهن گرفتار نرخ ارز

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار آهن، صرف نظر از افزایش شدید قیمت در بازار آهن که البته دور از انتظار نیز نبوده است، معاملات شمش روز چهارشنبه خریدارانی داشته که صرفه اقتصادی در قیمت های اعلامی خود داشته اند؛ البته واحدهایی نیز بوده‌اند که بدون هیچ صرفه ای...

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار آهن، صرف نظر از افزایش شدید قیمت در بازار آهن که البته دور از انتظار نیز نبوده است، معاملات شمش روز چهارشنبه خریدارانی داشته که صرفه اقتصادی در قیمت های اعلامی خود داشته اند؛ البته واحدهایی نیز بوده‌اند که بدون هیچ صرفه ای تنها برای تداوم تولید خود مجبور به خرید بوده‌اند.  
از آنجایی که بانک مرکزی در سیاست جدید خود، ارزپاشی در اقتصاد را ممنوع کرده و کالاهای بیشتری را از شمول تخصیص ارز دولتی برای واردات خارج می‌کند، رقابت به سامانه نیما منتقل شده و وارد کنندگان این کالاها خواستار خرید ارز برای واردات شده اند که مطمئنا دلار ۱۶۰۰۰ تومانی پیدا نمی‌کنند. چه بسا که دلارهای این نرخی فقط به افرادی خاص تعلق می‌گیرد. 

زمانی که سامانه نیما یک پلتفرم آزاد برای معامله ارز می‌باشد و صادرکنندگان درآمدهای صادراتی خود را با نرخ‌های بالاتری تسعیر می‌کنند، دادن آدرس ۱۶۰۰۰ تومانی برای نرخ دلار نتیجه ای جز ایجاد تشویش و التهاب ندارد. به عنوان مثال، یکی از تولیدکنندگان بزرگ کشور در گزارش ماهانه خود اعام داشت که، نرخ فروش اسلب صادراتی خود را حدود ۶۲۶۲ تومان می باشد که با دلار ۱۶۰۰۰ تومانی، اسلب صادراتی حدود ۳۹۱ دلار بر تن درب کارخانه برآورد می‌شود که غیر ممکن است.‌ پس مطمئنا این قیمت متاثر از نرخ تسعیر بالاتر ارز بوده است. سایر صادرکنندگان هم مشتریانی برای ارزهای خود در سامانه نیما در قیمت های به مراتب بالاتری دارند.

و اما یک نکته ظریف در فرمول های جدید، عدم توجه به ماهیت تقاضای ثبتی برای دو محصول می‌باشد. متقاضیان شمش، واحد‌های تولیدی ملزم به تولید برای بقا هستند، در حالیکه، متقاضیان میلگرد، تجار، انبوه سازان، نوسانگیران و به ندرت هم خریدار نهایی است. ممکن است چند عرضه اول به سبب اختلاف فاحش قیمت پایه بورس با بازار برای خریداران جذاب باشد، اما به مرور، این اختلاف کمتر خواهد شد و تقاضای کاذب به تدریج از رقابت کنار می‌کشد. این موضوع باعث کاهش رقابت برای نرخ میلگرد خواهد شد که لزوما به کاهش رقابت برای شمش منجر نمی‌شود.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)

عضویت / ورود

عضویت / ورود

ساعت کاری مجموعه به پایان رسیده است لطفا اطلاعات خود را برای دریافت مشاوره اختصاصی وارد نمایید.

درخواست مشاوره تلفنی