بازار آهن در اصلاح و کف‌یابی

بازار آهن در اصلاح و کف‌یابی

از ابتدای سال تا کنون بازار آهن نوسانات سینوسی متعددی را پشت سر گذاشته است ما با وجود روند کاهشی قیمت اهن الات از ابتدای هفته، تقاضای چندانی در بازار مشاهده نمی‌شود و به عبارتی بازار قفل شده و خرید و فروشی انجام نمی‌شود...

آهن پرایس: قیمت روز اهن آلات روز گذشته در کلیه زیرمجموعه‌های بازار آهن داخلی روندی کاهشی داشت و هر کیلو آهن به طور میانگین حدود 100 تا 500 تومان اصلاح شد. برخی مبادی فروش هم قیمت محصولات خود را ثابت اعلام کردند.

بازار ارز نیز همچنان روند کاهشی داشت و از ابتدای هفته تا پایان روز گذشته قیمت دلار حدود 2 هزار تومان اصلاح شد و هر دلار در بازار آزاد حدود 52 هزار و 650 تومان مبادله شد.

بررسی نوسانات بازار آهن

با تداوم روند اصلاح نرخ آهن الات روز گذشته شاهد کاهش 100 تا 500 تومانی قیمت روز میلگرد در اکثر کارخانه‌ها بودیم و تعدادی از کارخانه‌ها نیز تغییری در قیمت‌ها اعمال نکردند. قیمت میلگرد روز گذشته در کانال 26 و 27 هزار تومانی در حال کف‌یابی بود.

قیمت ورق آهن نیز در اکثر مبادی فروش با کاهش 300 تا 800 تومانی همراه بود و شماری از شرکت‌ها نیز ثبات قیمت داشتند. قیمت ورق گالوانیزه، ورق رنگی و روغنی هم در عمده شرکت‌ها با ثبات قیمت همراه بود.

قیمت تیرآهن شاخه‌ای نیز در عمده شرکت‌ها 50 تا 150 هزار تومان کاهش داشت اما تیرآهن ظفربناب و فایکو بدون تغییر قیمت عرضه شدند. قیمت روز نبشی، ناودانی و سپری هم با کاهش 400 تا 700 تومانی در اکثر کارخانه‌ها همراه بود و چند کارخانه هم بدون تغییر اعلام قیمت کردند.

قیمت پروفیل آهنی نیز با کاهش 400 تا 500 تومانی اعلام قیمت شد اما پروفیل نیکان و کیان پرشیا بدون تغییر قیمت عرضه شدند. قیمت لوله داربستی، مانیسمان، مبلی و سایر لوله‌ها هم در اکثر شرکت‌ها بین 400 تا 500 تومان کاهش قیمت داشتند.

گزارش‌ها از بازار آهن داخلی حاکی است که به‌رغم کاهش و اصلاح قیمت روز آهن تقاضا همچنان راکد است و خریدوفروش چندانی نیز مشاهده نمی‌شود. از آنجایی که معاملات آهن اسفنجی در بورس کالا پالس کاهش بیشتر قیمت‌ها را نداد در واقع می‌توان گفت قیمت‌هایی که اعلام می‌شود حباب چندانی ندارند اما با وجود محدودیت‌هایی که در بورس کالا برای کاهش و تثبیت قیمت‌ها اعمال می‌شود، موجب توقف معاملات شده است.

امروز حدود 376 هزار و 275 تن محصول فولادی در بورس کالا عرضه می‌شود که از این میزان 196 هزار و 275 تن به شمش بلوم اختصاص دارد. قیمت شمش 20 هزار و 268 تومان در نظر گرفته شده است که بیانگر افزایش 3/1 درصدی نرخ آن به نسبت عرضه پیشین است و حجم آن نیز حدود 2 درصد کاهش داشته است. گفتنی است پیش‌دریافت شمش امروز از 10 درصد به 30 درصد افزایش یافته است که احتمالا در معاملات این محصول اثرگذار خواهد بود.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: عقبگرد جزئی قیمت آهن

به هر حال آنچه درحال حاضر مشاهده می‌شود بازار آهن دچار نوسانات سینوسی و زیگزاگی است و از ابتدای سال تاکنون روند ثابتی نداشته است، اما با این حال احتمال می‌رود با در نظر گرفتن مجموع مؤلفه‌های بنیادین، اگر اتفاق جدید روی ندهد تا پایان اردیبهشت دستکم قیمت‌ها ثبات داشته باشند با این حال باید دید روند معاملات بورس کالا به چه صورت خواهد بود.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 4 از 5 - 2 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (2)

  • صمد
    صمد1402/02/24 - 04:16 پاسخ

    برادری یا خواهری بطور سوالی گفته این هم شد اصلاح در جواب سوال شما عزیز باید بگم انگار در ایران زندگی نمی‌کنید این خاصیت ایرانه برعکس کشورهای دیگر زمانی که چیزی گران می‌شود یک‌شبه کلی قیمت بالا می‌رود کسی هم جوابگو نیست و صدای هم از کسی شنیده نمی‌شود ولی زمانی که یک هزارم همان گران شده قیمت پایین بیاد تمام خبر گذاری ها و تمام شبکه های داخلی بوق کرنا می‌کنند که ای داد ارزان شد قیمت ها اصلاح شد

  • عباس مهربان
    عباس مهربان1402/02/18 - 22:05 پاسخ

    این را می گویی اصلاح؟