بازار آهن در بُهت عوارض صادرات

بازار آهن در بُهت عوارض صادرات
بازار آهن در بُهت عوارض صادرات

آهن پرایس: در چند روز اخیر قیمت روز آهن آلات که عمدتا ثابت اعلام می‌شد روز گذشته در بهت و سردرگمی ناشی از برخی سیاست‌ها و تصمیمات مسئولان این حوزه، دچار رکود عمیقی بود و جز در موارد جزئی، قیمت‌ها تغییری...

آهن پرایس: در چند روز اخیر قیمت روز آهن آلات که عمدتا ثابت اعلام می‌شد روز گذشته در بهت و سردرگمی ناشی از برخی سیاست‌ها و تصمیمات مسئولان این حوزه، دچار رکود عمیقی بود و جز در موارد جزئی، قیمت‌ها تغییری نکرد و این درحالی بود که بازار تقاضا نیز بی‌رونق بود.

نرخ دلار نیز که طی یک ماه گذشته با نامشخص بودن نتایج مذاکرات هسته‌ای و به نوعی توقف آن، در مسیر صعودی قرار گرفته بود، سرعت افزایش قیمت آن در روزهای اخیر شتاب بیشتری گرفت، به این صورت که ماه گذشته قیمت آن زیر 26 هزار تومان بود اما در پایان روز گذشته در بازار آزاد به 28 هزار و 170 تومان رسید.

تحلیل روزانه قیمت آهن

طبق گزارش‌ها سایه سنگین رکود باز هم بر بازار آهن و فولاد  گسترانیده شده است به طوری که روز گذشته نه در سمت تقاضا و نه در سمت عرضه تحرک و فعالیت چندانی مشاهده نشد، از همین رو جز افزایش 50 الی 100 تومانی و کاهش 50 الی 200 تومانی در شمار محدودی از شرکت‌ها، قیمت میلگرد آجدار در سایر مبادی فروش ثابت اعلام شد.

این ثبات قیمت‌ها در سایر محصولات نیز مشهود بود به طوری که قیمت نبشی و ناودانی نیز تقریبا در همه مبادی فروش بدون تغییر بود و تنها کاهش 150 تومانی در یک شرکت مشاهده شد.

قیمت روز تیرآهن در بخش کیلویی نیز تقریبا ثابت بود و در بخش شاخه‌فروشی نیز جز در تیرذوبی که حدود 20 هزار تومان افزایش داشت، تغییر قیمتی مشاهده نشد؛ همچنین قیمت انواع لوله و پروفیل نیز از این امر مستثنا نبوده و در همه شرکت‌ها ثابت اعلام شد.

قیمت ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی نیز عمدتا بدون تغییر عرضه شدند درحالی که قیمت ورق سیاه حدود 300 الی 400 تومان با افزایش قیمت همراه بود.

همانطور که در تحلیل روز گذشته مطرح شد به دنبال اخبارمنتشرشده مبنی بر تعیین عوارض صادراتی با درصد بسیار بالا که به ضرر و زیان سهامداران و فعالان فولاد منجر خواهد شد، سکون حاکم در بازار آهن را عمیق‌تر کرد.

این جریان علاوه‌بر بازار آزاد، بورس کالا را نیز تحت تأثیر قرار داده و شاهد رکود معاملات آهن در پی تصمیمات وزارت صمت بودیم. مباحثی که مطرح شد در کنار افزایش روزانه نرخ تورم، افزایش نرخ ارز، بلاتکلیفی برجام، عدم تقاضای مصرف نیز مزید بر علت شده و بازار آهن و فولاد را از سکه انداخته است و نتیجه این امر نیز دست شستن آهن‌فروشان و خریداران از انجام معاملات و نظاره‌گر بودن اوضاع بازار است.

فرصت‌سوزی با تعیین عوارض صادراتی

پس از انتشار درصد عوارض تعیین شده برای هرکدام از محصولات صادراتی، بالا بودن ارقام این درصدها فعالان این حوزه را به اعتراض واداشت و تبعات و آسیب‌های این تصمیمات یک‌شبه بررسی و به تصویر کشیده شد.

از همین رو آنوش رحام دبیر سندیکای لوله و پروفیل فولادی ایران در این‌باره اظهار کرد: در شرایطی که پس از تحریم روسیه، فضای رقابتی برای کسب بازار هدف صادرات کامودیتی‌ها برای ایران ایجاد شده، شاهد تصمیمات خلق‌الساعه وزارت صمت و تعیین عوارض صادراتی توسط این سازمان هستیم که تبعات آن در شرایط فعلی اظهر من‌الشمس است.

وی در ادامه افزود: طبق قانون احکام دائمی، تعیین صادرات تنها بر مواد و کالای خام و نیمه خام مجاز است که این قانون، صادرات محصولات پایین دست فولادی را شامل نمی‌شود و این تصمیم جدیدی است که توسط وزارت صمت گرفته شده است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: رکود بازار آهن در آغاز سال

وی همچنین افزود: تعیین عوارض صادراتی باید توسط شورای اقتصاد تصویب شود اما ظاهرا وزارت صمت به واسطه مصوبه سران قوا این عوارض را به تصویب رسانده است.

رحام در ادامه تصریح کرد: از آنجایی که ما در محصولات نهایی فولادی مازاد تولید داریم، انتظار می‌رود امکان صادرات محصولاتی که دارای ارزش افزوده بیشتری هستند تسهیل شود تا از این طریق هم بازارهای هدفی که بتوانیم محصولات خود را صادر کنیم افزایش دهیم هم تولیدکنندگانی که با کمبود اولیه مواجه هستند با کسب بخشی از بازار صادراتی، به تولیدات خود رونق بدهند.

رحام با اشاره به تلاش مسئولان برای بهبود اوضاع صادرات کشور اظهار کرد: آنچه درحال وقوع است مبین این امر است که با همه تأکیدات برای پیشرفت صادرات کشور سیاست جدید وزارت صمت با این امر در تعارض است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)