بازار آهن در تنگنای بلاتکلیفی

بازار آهن در تنگنای بلاتکلیفی

آنچه از اواضاع بازار آهن برمی‌آید با تداوم روند جهش ناگهانی نرخ آهن بازار ظرفیت و تحمل این میزان ازقیمت‌ها را ندارد از همین رو با کاهش چشمگیر آمار معاملات مواجه هستیم. گویا اغلب کسانی که اقدام به خرید نکرده‌اند با تصور این که قیمت‌ها کاهشی خواهد شد، دست نگه داشته‌اند و حالا گویا دچار عقب ماندگی از بازار شده‌ و به‌ظاهر تا هنگام تثبیت نسبی قیمت‌ها از خرید محصول موردنیاز خود منصرف شده‌اند که این امر نمود اوضاع تقاضا در بازار داخلی است؛ به عبارتی متقاضی و مصرف کننده هر دو در نوعی تنگنا افتاده و در سردرگمی به سر می‌برند...

آهن پرایس: روز گذشته نیز اگرچه کفه سنگین بازار به نفع افزایش قیمت‌ آهن آلات بود اما بازار آهن چندان روند واحدی نداشت و برخی از شرکت‌ها به تثبیت قیمت‌ها اقدام کردند و شماری نیز به اصلاح جزئی نرخ محصولات پرداختند.

بازار ارز نیز نوسانات متعددی را تجربه کرد و قیمت دلار بین دو کانال 44 و 45 هزار تومان در رفت و آمد بود؛ به طوری که تا اواسط روز به بیش از 45 هزار تومان رسید اما از عصر دیروز مجددا کمی اصلاح شد و به 44 هزار و 400 تومان کاهش یافت، در پایان روز اما دوباره روی کانال 45 هزار تومانی قرار گرفت.

چندی پیش با انتشار خبر قرار گرفتن نام سپاه در لیست سیاه اروپا، نرخ دلاراوج گرفت، اما اکنون با احتمال لغو این تصمیم، ممکن است نرخ دلار اصلاح بیشتری داشته باشد اگرچه نمی‌توان مقدار این عقب‌نشینی را پیش‌بینی کرد.

شایان ذکر است به دنبال پرواز مجدد نرخ دلار در هفته جاری رئیس کل جدید بانک مرکزی امروز با انتشار توییتی از ورود بانک مرکزی به بازار ارز و نرخ‌سازی خبر داد که هدف از آن را احیای ثبات اقتصادی تلقی کرد.

بررسی نوسانات بازار آهن و فولاد

بازار میلگرد روز گذشته نوسانات متعددی را تجربه کرد به طوری که اغلب شرکت‌ها افزایش 100 الی 500 تومانی را ادامه دادند اما در این میان شمار زیادی از کارخانه‌ها هم قیمت‌ها را تغییر ندادند و تعدادی نیز اصلاح جزئی در قیمت روز میلگرد آجدار اعمال کردند.

قیمت روز نبشی و انواع ناودانی عمدتا بدون تغییر بود اما افزایش جزئی هم مشاهده شد؛ قیمت روز تیرآهن در بخش شاخه‌فروشی با افزایش 20 الی 150 هزار تومانی در عمده کارخانه‌ها همراه بود و چند کارخانه هم ثبات قیمت داشتند.

بازار پروفیل روز گذشته هم همچنان نوسانات آشفته‌ای داشت، به این صورت که بسیاری از مبادی فروش قیمت‌ها را تغییر ندادند اما افزایش و اصلاح 100 تومانی هم در نیمی از بازار مشهود بود. انواع لوله‌های گازی، لوله آب، لوله داربستی و ... هم بدون تغییر اعلام قیمت شدند.

قیمت روز ورق آهن روز گذشته در بسیاری از کارخانه‌ها ثابت اعلام شد، اما قیمت ورق گالوانیزه و رنگی بیش از 500 تومان افزایش داشتند و قیمت ورق رنگی هم ثابت اعلام شد.

همانطور که از روند نوسانات بازار آهن برمی‌آید روز گذشته روند واحدی در بازار مشاهده نشد که عمده‌ترین دلیل آن را می‌توان در جهش افسارگسیخته قیمت‌ها و تخلیه پتانسیل هیجانی بازار و خلأ متقاضی مصرف واقعی تلقی کرد.

بنیادی‌ترین مؤلفه‌های اثرگذار در نوسانات بازار آهن آدرس افزایش قیمت را می‌دهد، این فاکتورها همانطور که در خبر «3 عامل اثرگذار در افزایش قیمت آهن» بررسی شد شامل قیمت دلار، نرخ صادراتی و قیمت مواد اولیه است.

با این وجود بازار هم ظرفیت و تحمل این میزان از جهش ناگهانی قیمت‌ها را برنمی‌تابد به همین دلیل شاهد افت شدید معاملات و به نوعی قفل شدن بازار هستیم؛ گویا اکثر کسانی که اقدام به خرید نکرده‌اند با تصور این که قیمت‌ها کاهشی خواهد شد، دست نگه داشتند و حالا گویا دچار عقب ماندگی از بازار شده‌اند و به‌ظاهر تا هنگام تثبیت نسبی قیمت‌ها از خرید محصول موردنیاز خود منصرف شده‌اند. این امر بیانگر وضع تقاضا در بازار داخلی است که بسیار ضعیف و بی‌رمق گزارش می‌شود، در واقع این روزها چه عرضه‌کننده و چه متقاضی مصرف در وضعیت نامطلوب و تنگنا سر می‌کنند و از این بلاتکلیفی و آینده مبهم بازار داخلی سردرگم هستند.

بی‌ثباتی نرخ دلار و جهش روزانه قیمت آن، پالس افزایش قیمت را به سایر بازارها هم ارسال می‌کند و برخی مصرف‌کنندگان را از ترس افزایش بیشتر قیمت‌ها به خرید ترغیب می‌کند که نمونه بازار آن رونق خرید شمش بورسی است.

عرضه شمش فولادی در بورس کالای روز گذشته که با استقبال خوبی مواجه شد و نرخ پایه آن بین 15 هزار و 350 الی 16 هزار و 280 تومان اعلام شد که نشان از افزایش تقاضا برای این محصول بود. به این صورت که برای 200 هزار تن شمش عرضه شده حدود 195 هزار تن تقاضا ثبت شد و در پایان 95 هزار تن از آن با نرخ 16 هزار و 600 تومان به فروش رسید.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: بازار آهن روی موج هیجان

گفتنی است با در نظر گرفتن هزینه‌هایی مانند کارمزد ارکان بورس و مالیات ارزش افزوده، نرخ نهایی شمش بورسی به 18 هزار و 600 تومان هم می‌رسد و نرخ میلگرد تولید شده از این شمش با احتساب هزینه حمل و نقل و سایر هزینه‌ها به 21 هزار تومان می‌رسد.

اما با احتساب مالیات و ... قیمت نهایی میلگرد در بازار 22 هزار و 920 تومان خواهد بود؛ اگرچه فعلا در کانال 21 هزار تومان معامله می‌شود اما در صورت تداوم اوضاع فعلی بازار داخلی و افزایش انتظارات تورمی رسیدن میلگرد به این کانال قیمتی دور از انتظار و بعید نخواهد بود. گفتنی است درحال حاضر کف قیمت میلگرد روی کانال 20 هزار تومان تثبیت شده است اما با توجه به ورود به ماه اسفند تقاضای بهتر روی میلگرد بورسی محتمل است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 3 از 5 - 2 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)