بازار آهن در فاز اصلاح قیمت‌

بازار آهن در فاز اصلاح قیمت‌

اتصال گاز صنایع فولادی و بازگشت برخی واحدها به مدار تولید، کاهش التهابات بازار ارز و ابلاغ دستورالعمل جهت کنترل بازار، به فروکش کردن هیجانات افزایشی نرخ اهن الات در پایان هفته گذشته منجر شد و انتظار می‌رود به‌تدریج حباب منفی قیمت‌ها کاسته شود...

آهن پرایس: گزارش‌ها از بازار آهن و فولاد داخلی حاکی است که روز پنجشنبه اصلاح قیمت روزانه آهن آلات تداوم داشت و شاهد عقب‌نشینی قیمت‌ها به کانال‌های پایین‌تر بودیم. خرید آهن نیز عملا متوقف شده بود و معاملات چشمگیری مشاهده نشد.

بازار ارز نیز که روند کاهشی در پیش گرفته بود در پایان هفته نوسان چندانی نداشت و بین دو کانال 53 و 54 هزار تومان در رفت و برگشت بود؛ اما در نهایت روز جمعه هر دلار آمریکا روی 53 هزار و 650 تومان بسته شد.

تحلیل نوسانات قیمت آهن آلات

در ادامه کاهش نرخ آهن آلات و جو روانی حاکم بر فضای بازار آهن که از چهارشنبه هفته پیش رقم خورد، قیمت میلگرد آجدار در شماری از کارخانه‌ها ثابت بود و تعدادی از کارخانه‌ها هم کاهش قیمت چشمگیری داشتند به طوری که هر کیلو قیمت روز میلگرد به کانال 25 هزار تومانی بازگشت.

قیمت روز تیرآهن هم در این مسیر قرار گرفت و روندی کاهشی طی کرد طوری که هر شاخه تیرآهن ذوب آهن اصفهان حدود 100 الی 300 هزار تومان کاهش قیمت داشت، اگرچه قیمت تیرآهن 16 و تیر 18 در برابر کاهش قیمت‌ها مقاومت بیشتری داشتند.

قیمت قوطی آهن نیز عمدتا ثابت اعلام شد اما برخی مبادی فروش کاهش قیمت داشتند طوری که قیمت پروفیل ضخامت 2 میلیمتر حدود 42 هزار و 500 الی 43 هزار و 500 اعلام شد. انواع لوله‌ها از جمله قیمت لوله داربست، لوله مانیسمان، گازی و ... نیز غالبا ثبات قیمت داشتند.

همانطور که در تحلیل قبلی هم اشاره شد یکی از اصلی‌ترین عواملی که به فروکش کردن التهابات نرخ اهن الات منجر شد اصلاح نسبی بازار ارز بود. فروکش کردن التهابات نرخ دلار نیز علل متعددی داشت که از جمله آنها می‌توان به اثر روانی منفی اخبار و اتفاقات سیاسی کشور اشاره کرد. با این حال حال باید گفت سفر رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی اتمی به تهران و خروجی این دیدار و مذاکره در نوسانات نرخ دلار بی‌اثر نخواهد بود و به طور کلی باید گفت روند نوسانات بازار آهن در روزهای آتی را مسائل سیاسی این هفته تعیین خواهد کرد.

گزارش‌ها از بورس کالا نیز حاکی است که امروز حدود 3 میلیون و 11 هزار و 301 تن محصول فولادی در تالار بورس کالا عرضه می‌شود که از این میزان 50 هزار و 290 تن به شمش بلوم اختصاص دارد و نرخ آن نیز 23 هزار و 847 تومان تعیین شده است. گفتنی است حجم عرضه این محصول در مقایسه با آخرین عرضه افزایش 13 درصدی دارد اما نرخ پایه آن 7/7 درصد کاهش یافته است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: ریزش شدید قیمت‌ها در بازار آهن

شنیده‌ها حاکی است که وزارت صمت اخیرا درخواست ممنوعیت صادرات شمش که در رینگ داخلی و صنعتی بورس کالا تنها برای نوردکاران داخلی خرید می‌شده را به گمرک داده است، زیرا هدف از تعیین کف عرضه برای شمش در بورس تأمین نیاز داخلی بازار است و نباید نوردکاران به صادرات شمشی که در تلار داخلی عرضه شده است، اقدام کنند.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 3 از 5 - 7 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (7)

  • علی احمدی
    علی احمدی1402/01/18 - 19:17 پاسخ

    امیدوارم یروزی مثل پاسبانهای زمان پهلوی بانیسانهای ابی روزمین کشیده شوید ایی مافیای مایحتاج مردم ایی مسئولینیکه دم ازاسلام وقران میزنید قبل عید بلوک 35000ریال بود الان شده 90000ریال سیمان 600000بودشده 900000ریال ماسه دوبرابرقیمتش رفته بالا. تازه منتظراضافه حقوق کارگران وکارمندان بدبخت هستن تا اهن الات و لبنیات حبوبات میوه تربارو...چن برابرقیمت هارا ببرن بالا هیچ کس هیچ نفری جوابگونیست نخواهد بود -چون بنحوهیچ مافیای اقتصادنیس -همه بهمدیگه دختردادن عروس گرفتن داماد کردن بچه هاشونو بهم دیگه گره خوردن تا پدرمردمو دربیارن بقول امام بکشید مارا ملت ما قویترخواهد شد وایی بروزی که نمک بکنددواییی

  • میلاد رحیمی
    میلاد رحیمی1401/12/14 - 13:03 پاسخ

    یعنی یه شاخه میلگرد شاخه ای ۴۰۰تومن میخوان چ بلای سر ملت بیارین اره کار امریکاست

    • آهن پرایس
      آهن پرایس1401/12/16 - 12:53

      متاسفانه اصلا قیمت میلگرد مناسب نیست و اثرش رو روی بازار مسکن میزاره.

  • علی
    علی1401/12/14 - 09:06 پاسخ

    سلام چه خبر ه شما که میگن هیچ چیز تولیدات داخل به دلار ربط نداره چرا اینقدر افزایش قیمت داریم بخدا آخر مردم وجوانان قید مسکن رو باید بزنن کارتون خواب بشن ....

  • علی
    علی1401/12/14 - 09:06 پاسخ

    سلام چه خبر ه شما که میگن هیچ چیز تولیدات داخل به دلار ربط نداره چرا اینقدر افزایش قیمت داریم بخدا آخر مردم وجوانان قید مسکن رو باید بزنن کارتون خواب بشن ....

  • حاصل شافت ترکه ماری
    حاصل شافت ترکه ماری1401/12/14 - 07:13 پاسخ

    خدایا میخان چه بلایی سر این مردم بیارن حقوق را با پ ل بی ارزش ایران میدن وسایل رابا پول بارزش دلار امریکا حساب می کنن

  • R,s
    R,s1401/12/14 - 06:21 پاسخ

    سلام . منابع ملی را استخراج تبدیل به آهن می کنند .بعد به قیمت دلار و جهانی می فروشند . سودش می‌ره تو جیب هیئت مدمدیره شرکتها و بعضی نمایندگان و اونایی که زورشون می‌ره ولی بعد حقوقات همون کارگرانی که تولیدشون می کنه به ریال می دهند .