بازار آهن در پیچ و خم بلاتکلیفی

بازار آهن در پیچ و خم بلاتکلیفی

واکنش به اخبار سیاسی متعددی که در عرصه داخلی و بین‌المللی جریان دارد یکی از موارد تحریک قیمت دلار و آهن به شمار می‌رود.از جمله این خبرها شناسایی اورانیوم غنی شده با خلوص 84 درصد توسط بازارسان هسته‌ای ایران است که اگرچه این ادعا فعلا تکذیب و سیاه‌نمایی تلقی شده است اما اثر هیجانی آن درکلیه  بازارها نمایان است...

آهن پرایس: براساس آمار آنچه در نخستین روز کاری هفته در بازار آهن مشاهده شد افزایش قیمت نبود بلکه پرش قیمت بی‌سابقه‌ و چشمگیری بود که میانگین آن حدود 1500 الی 2000 تومان برآورد شد، به همین جهت بسیاری از کارخانه‌ها از اعلام قیمت اهن الات امتناع کردند و برخی از مبادی فروش نیز پس از چند بار اعلام قیمت فروش خود را بستند.

بازار ارز نیز که از کنترل خارج شده همچنان درحال ثبت رکوردهای پیاپی است، به طوری که در ابتدای روز گذشته که نرخ دلار در کانال 47 هزار تومانی گزارش شد در انتهای روز در کانال 49 هزار تومانی قدم گذاشت و در آخرین روز بهمن ماه در بازار آزاد 49 هزار و 30 تومان نیز مبادله شد.

تحلیل روزانه بازار آهن

پرش ناگهانی قیمت آهن آلات روز گذشته در بسیاری از زیرمجموعه‌های بازار آهن داخلی مشاهده شد به طوری که میانگین افزایش قیمت میلگرد آجدار 1000 الی 1500 تومان گزارش شد. کف قیمت میلگرد روز گذشته غالبا در کانال 26 هزار و 200 تومانی اعلام شد و سقف قیمت این محصول هم 28 هزار و 400 تومان گزارش بود.

قیمت روز تیرآهن شاخه‌ای در بسیای از مبادی فروش با افزایش 50 الی 200 هزار تومانی همراه بود و شماری نیز تغییری در قیمت‌ها اعمال نکردند، گفتنی است قیمت تیرآهن سایز 18 روز گذشته 7 میلیون و 900 هزار تومان اعلام شد؛ همچنین قیمت روز نبشی، ناوانی و سپری نیز در اغلب کاخانه‌ها افزایش 300 الی 600 تومانی داشتند.

انواع ورق سرد و گرم نیز همسو با پرش قیمت‌ سایر محصولات، افزایشی شدند به این صورت که قیمت ورق روغنی، گالوانیزه و رنگی حدود 1000 تومان افزایش قیمت داشتند و قیمت روز ورق آهن نیز در چند کارخانه ثابت بود و برخی سایزهای آن در شماری از کارخانه‌ها با افزایش 200 الی 500 تومانی همراه بود.

قیمت روز قوطی پروفیل نیز در بسیاری از مبادی فروش با افزایش 500 الی 800 تومانی اعلام شد و بسیاری از کارخانه‌ها نیز اعلام قیمت نکردند. قیمت لوله داربستی، صنعتی، مبلی و سایر لوله‌ها نیز در کارخانه‌هایی که اعلام قیمت کردند بین 500 الی 800 تومان افزایش قیمت داشتند.

واکنش به اخبار سیاسی متعددی که در عرصه داخلی و بین‌المللی جریان دارد موتور محرکه قیمت دلار و آهن به شمار می‌رود. یکی از این خبرها شناسایی اورانیوم غنی شده با خلوص 84 درصد توسط بازارسان هسته‌ای ایران است که اگرچه این ادعا فعلا تکذیب و سیاه‌نمایی تلقی شده است اما اثر هیجانی آن در بازارها نمایان شد.

گفتنی است اگر این خبر تأیید شود باید منتظر تبعات آن نیز باشیم؛ به عنوان مثال انتظار قطعنامه شدید در آژانس و ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت وجود دارد و در چنین شرایطی تحریم‌های سازمان ملل بازمی‌گردد، در این صورت همان ماه دشواری که در پایان سال منتظرش بودیم رخ خواهد داد.

مورد بعدی ابطال تعدادی از معاملات آهن اسفنجی در عرضه بورس کالای روز گذشته بود که گویا هدف آن تنظیم بازار است، اما با توجه به روندی که اکنون در بازار آهن مشاهده می‌کنیم گویا ابطال معاملات شمش که هفته گذشته انجام شد تأثیری در کنترل و تعدیل قیمت‌های بازار نداشته است.

نیاز به یادآوری است براساس برخی شنیده‌ها تعدادی از کارخانجات از جمله فولاد نیشابور فعالیت خود را از سر گرفته و فعلا شمش تولید می‌کند. پس از محدودیت انرژی که در برخی صنایع فولادی اعمال شد، برخی از این واحدها با کاهش یا توقف تولید مواجه شدند که همین امر زمینه‌ای برای افزایش قیمت‌ها بود، حال با ازسرگیری تدریجی فعالیت این واحدها ممکن است گشایشی در بازار رخ دهد، اگرچه بعید به نظر می‌رسد علت اصلی جهش قیمت آهن در چندین هفته گذشته، محددویت انرژی باشد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: شکست رکورد قیمت آهن

امروز نیز باید منتظر پایان معاملات شمش در بورس کالا باشیم که چه میزان تقاضا برای 53 هزار و 100 تن شمش بلوم ثبت می‌شود. گفتنی است نرخ پایه این محصول 17 هزار و 577 تومان در نظر گرفته شده است که نرخ نهایی این محصول بعلاوه 11 درصد نرخ میلگرد را به دست می‌دهد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 4 از 5 - 2 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (9)

  • مجتبی
    مجتبی1401/12/06 - 08:30 پاسخ

    ماتوکیلویی ۱۶تومن هم مونده بودیم هرچه بگندد نمکش می زنند وای به وقتی که بگندد نمک

    • آهن پرایس
      آهن پرایس1401/12/06 - 19:29

      متاسفانه قیمت ها واقعا شیب تندی رو پشت سرگذاشته و قطعا مشاغل مرتبط اسیب پذیرند

  • حمزه
    حمزه1401/12/05 - 21:52 پاسخ

    نه تنها صاحب نداره بلکه ول شده به حال خودش.. حضرات لطف کنن برن حوزه به درس و بحث بپردازن... کا ر هر خر نیست خرمن ک. وفتن........

  • عارف
    عارف1401/12/02 - 23:49 پاسخ

    بر میگردیم به دوران غار نشینی. تا ثابت کنیم تحریم هیچ اثری نداره

  • S.y
    S.y1401/12/02 - 00:24 پاسخ

    سلام . نترسید تکلیفش روشن میشه . مردم قدر ت خرید همون کیلویی ۲۰ تومان رو هم ندارند . به سرمایه داران بگید بخرید انبار کنید . اگه زنگ زدن هم رنگش براتون خوبه و هم آهن خونت اگه افتاد به لیس بهش میزنید اهنتون میزون میشه.

  • ناصر
    ناصر1401/12/02 - 00:01 پاسخ

    چرا کسی جوابگو نیست از این روند افزایشی شدید قیمت میلگرد با این اوضاع چجوری میشه خونه ساخت توی این دوسه ماه 12هزار تومان افزایش داشته و انگار ن انگار ن نظارتی ن بازرسی چخبر شده؟

  • عباس
    عباس1401/12/01 - 21:19 پاسخ

    با این اوضاع ساخت مسکن به رویا پوست ،واین مسئولین باوعده های پوچ

  • حسین
    حسین 1401/12/01 - 19:03 پاسخ

    به نظرم ایران صاحب ندارد

  • محمدرضا حکیمی
    محمدرضا حکیمی1401/12/01 - 15:07 پاسخ

    آخه بااین قیمت هیچ ایرانی خونه ساز نیست صنعت ساخت و ساز بهکلی تعطیل شد یکی نیست جواب بده حالا اگه یه نفر آواز بخوانند کل کشور صداش درمیاد