بازار آهن نیازمند شوک

چالش‌های اصلاح قیمت‌ آهن آلات
بازار آهن نیازمند شوک

آهن پرایس: خبرها از بازار آهن حاکی از ادامه روند کاهشی نرخ دلار است، به طوری که روز گذشته در بازار آزاد به قیمت 28 هزار و 230 تومان به فروش رسید. براساس آمارها از بازار آهن قیمت آهن آلات هم همچنان ثابت بود و غالب مقاطع فولادی بدون تغییر قیمت در بازار عرضه شدند. روز گذشته ورق گالوانیزه...

آهن پرایس: خبرها از بازار آهن حاکی از ادامه روند کاهشی نرخ دلار است، به طوری که روز گذشته در بازار آزاد به قیمت 28 هزار و 230 تومان به فروش رسید. براساس آمارها از بازار آهن قیمت آهن آلات هم همچنان ثابت بود و غالب مقاطع فولادی بدون تغییر قیمت در بازار عرضه شدند.

روز گذشته ورق گالوانیزه عرضه شده در بورس کالا به قیمت 28 هزار و 240 تومان بود که نمایانگر رشد 7درصدی این محصول نسبت به آخرین عرضه است، همچنین آهن اسفنجی بریکت نیز به قیمت پایه 9 هزار و 873 تومان عرضه شد که نشان‌دهنده رشد 5 درصدی این کالا نسبت به عرضه پیشین آن است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: انجماد قیمت آهن در بازار بی‌رونق

گفتنی است امروز در تالار صنعتی 19 هزار و 300 تن شمش بلوم به قیمت 13 هزار و 544 تومان عرضه می‌شود که نسبت به آخرین عرضه کاهش 2/4 درصدی دارد. آنچه از شرایط موجود برمی‌آید نه معاملات بورس کالا و نه نوسانات نرخ دلار در چند روز گذشته، هیچکدام نتوانست بازار آهن را از این خمودگی بیرون بکشد و رونقی در آن ایجاد کند.

از سویی دیگر با احیای نشست مذاکرات وین و احتمال لغو تحریم‌ها به نظر می‌رسد نرخ ارز کمی عقبگرد کرده و به مدت کوتاهی ثابت بماند اما این اوضاع پایدار نخواهد بود، به نظر می‌رسد در بازار آهن هم همچنان روند رکودی ادامه‌دار باشد و برای خروج از این سکون به تغییری اساسی نیاز است.

با این حال ممکن است معاملات امروز در بورس کالا تغییری در روند ثابت بازار آهن ایجاد کند اما باتوجه به اینکه درحال حاضر اساسی‌ترین علت رکود بازار کمبود تقاضای مصرفی است، ادامه‌دار بودن شرایط فعلی محتمل‌ترین گزینه پیش رو است.

براساس تحلیل اهن پرایس از قیمت روزانه اهن، روز گذشته غالب محصولات فولادی نوسان قیمت چشمگیری نداشتند و به عبارتی می‌توان گفت بدون تغییر بودند. قیمت میلگرد تقریبا با ثبات همراه بود و در چند شرکت اصلاح قیمت مشاهده شد. بالاترین قیمت ثبت شده برای میلگرد 17 هزار و 225 تومان اعلام شد و کمترین قیمت هم 16 هزار و 100 تومان به ثبت رسید.

قیمت ناودانی و نبشی نیز کماکان بدون تغییر بود و با حفظ قیمت روز پیشین عرضه شد. قیمت تیرآهن در بخش کیلوفروشی ثابت بود اما در بخش شاخه‌فروشی کاهش 10 هزار تومانی مشاهده شد. قیمت پروفیل‌ها نیز مانند سایر محصولات فولادی با حفظ قیمت روز های پیشین عرضه شد. قیمت ورق گالوانیزه، روغنی و رنگی نیز تغییری نداشت اما ورق سیاه با افزایش 50 تا 100 تومانی به فروش رسید.

مخالفت نوردکاران با شیوه‌نامه جدید 

روز گذشته تحلیلی مبنی بر قیمت‌گذاری دستوری محصولات صورت گرفت که مطابق آن نحوه قیمت‌گذاری جدید مخالفت برخی از مسئولان را برانگیخته است. گویا ایمیدرو شیوه‌نامه‌ای برای مدیریت قیمت‌ها در بازار فولاد ابلاغ کرده است که به جای تنظیم و مدیریت بازار هیزم بر آتش دلالان می‌ریزد و امکان رانت‌خواری را بیش از پیش فراهم می‌کند.

از این رو محمد ابویی عضو هیأت مدیره انجمن نوردکاران ضمن ابراز مخالفت و انتقاد از این شیوه‌نامه، اظهار کرد: تعیین قیمت محصولات بدون وابستگی به ارز و همچنین تصمیم‌گیری در این مورد با مشورت انجمن‌ها و تشکل‌های مربوطه از وعده‌های دولت جدید بود که با شیوه‌نامه جدیدی که صادر شده در تقابل است، چراکه براساس آن نحوه قیمت‌گذاری محصولات همچنان براساس نرخ ارز است به این صورت که اساس قیمت‌گذاری نرخ فوب محصولات خواهد بود.

وی افزود: شیوه‌نامه جدید تفاوتی با شیوه‌نامه‌ پیشین ندارد و موارد ذکر شده در آن بیشتر به نفع صنایع بالادستی است. به همین جهت فعالان و تشکل‌های مربوطه نیز با این شیوه‌نامه مخالف هستند.

به موجب این شیوه‌نامه تعامل و ارتباط بین چرخه تولید و توزیع از میان برداشته شده و در بورس کالا جریان می‌یابد به همین جهت خواسته نوردکاران ورود وزیر صمت به این جریان و حل این مسئله است.

ابویی بیان کرد: از آنجایی که تعیین آخرین نرخ در بورس کالا برپایه ارز بوده است کاهش قیمت اتفاق نمی‌افتد و این روند با آنچه در بازارهای جهانی جریان دارد در تضاد است. همچنین سود هنگفت نصیب کسانی خواهد شد که موافق این شیوه‌نامه هستند و برخی نیز درنهایت امر ممکن است سودی 1/5 درصدی داشته باشند، این درحالی است که متن شیوه‌نامه مذکور با اهداف رئیس جمهوری در تضاد است.

بهادر احرامیان نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نیز در بیان مخالفت خود با شیوه‌نامه جدید اظهار کرد: هدف از شیوه‌نامه فعلی نامشخص است به طوری که معلوم نیست قرار است به واسطه آن قیمت‌ها کاهش بیابد یا هدف دیگری مدنظر است.

وی در ادامه افزود: مشکل فعلی کشور تورم عمیق و همه‌جانبه در کلیه بازارها است نه گرانی! به همین جهت مسئولان به اشتباه تولیدکنندگان فولاد را باعث و بانی افزایش قیمت مقاطع می‌دانند. به نظر می‌رسد ارائه راهکاری عملی و کارشناسی‌شده برای کاهش تورم باید در اولویت و دستورکار قرار بگیرد چراکه تعدد و افزایش شیوه‌نامه‌ها گره‌ای از مشکلات موجود نمی‌گشاید.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)