انجماد قیمت اهن در بازار بی‌رونق

انجماد قیمت اهن در بازار بی‌رونق
انجماد قیمت اهن در بازار بی‌رونق

آهن پرایس: با توجه اینکه در چند روز اخیر دلار آمریکا سیر صعودی در پیش گرفته بود، با رشد 6 درصدی به بالاترین قیمت خود در یک ماه اخیر رسید، اما مطابق آمار روز گذشته نرخ دلار عقبگرد کرد و در بازار آزاد به قیمت 28 هزار و 550 تومان به فروش رسید. گزارش‌ها از قیمت روز آهن آلات حاکی از ثبات قیمت‌ها...

آهن پرایس: با توجه اینکه در چند روز اخیر دلار آمریکا سیر صعودی در پیش گرفته بود، با رشد 6 درصدی به بالاترین قیمت خود در یک ماه اخیر رسید، اما مطابق آمار روز گذشته نرخ دلار عقبگرد کرد و در بازار آزاد به قیمت 28 هزار و 550 تومان به فروش رسید. 

گزارش‌ها از قیمت روز آهن آلات حاکی از ثبات قیمت‌ها در بازار اهن بود به طوری که سکونی یکدست در اکثریت مبادی فروش حاکم بود، گفتنی است در برخی شرکت‌ها اصلاح قیمت جزئی رخ داد ولی در کل تغییرات محسوسی مشاهده نشد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه  کنید: خواب عمیق بازار آهن

همچنین مواد اولیه عرضه شده در بورس کالای روز گذشته نیز رقابت چندانی نداشت به طوری که 5/7درصد میانگین رقابت آهن اسفنجی بود. از سویی دیگر نیز نرخ شمش صادراتی ایران افت کرده که این امر نیز به سکون حاکم دامن زده است.

در کنار همه این عوامل، عدم تقاضای مصرفی مورد مهمی است که فروشندگان را به کناره‌گیری از تغییر قیمت و احتیاط در فروش محصولات سوق می‌دهد. 

ثبات نسبی قیمت‌ اکثر مقاطع فولادی در غالب مبادی فروش حاصل اوضاع نابسامان جامعه است. شرایط حاکم بر جامعه و ناممکن بودن پیش‌بینی بازار ارز و بازارهای جهانی و کمبود تقاضای مصرفی بازار آهن را ناگزیر به سکون و ثبات وادار کرده است.

در بررسی اهن پرایس از قیمت اهن در روز گذشته، بیشتر محصولات با ثبات قیمت اعلام شد. به طوری که قیمت میلگرد جز در سه شرکت که حدود 100 الی 150 تومان رشد داشتند، در مابقی شرکت‌ها تغییری نداشته و ثابت بود. گفتنی است در یک الی دو شرکت‌ نیز اصلاح قیمت اندکی رؤیت شد.

قیمت نبشی و ناودانی نیز جز یک الی دو شرکت در مابقی مبادی فروش بدون تغییر عرضه شد. قیمت تیرآهن در بخش کیلوفروشی ثابت بود و در بخش شاخه‌فروشی نیز جز تغییرات جزئی در یک الی دو شرکت، مابقی مبادی فروش محصولات خود را بدون تغییر عرضه کردند. قیمت پروفیل نیز مانند سایر محصولات فولادی تغییر قیمت نداشت و ثابت بود.

قیمت‌گذاری دستوری مانع شفاف‌سازی معاملات

نحوه تعیین قیمت محصولات فولادی مسئله‌ای است که با ابلاغ شیوه‌نامه جدید این روزها مورد بحث قرار گرفته است، محمد کشانی عضو هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور عدم درنظر گرفتن قیمت‌های جهانی در تعیین قیمت محصولات را از مشکلات اساسی این شیوه‌نامه دانست.

وی در این‌باره اظهار کرد: تعیین قیمت برای محصولات براساس سیستم خود بورس کالا بهترین گزینه است که به شفاف‌سازی معاملات در بورس منجر خواهد شد. ولی طبق تجربه سنوات گذشته قیمت‌گذاری دستوری اوضاع بازار را نابسمان و آشفته می‌کند و در این صورت نمی‌توان این مشکل را به بورس کالا نسبت داد.

کشانی در ادامه افزود: تعیین قیمت براساس خود بورس در نتیجه معاملات و میزان عرضه و تقاضا امکان‌پذیر است به همین جهت قیمت نهایی محصول، خریدار و فروشنده و مبدأ و مقصد شفاف‌سازی خواهد شد ولی چنانچه تعیین قیمت‌ها به صورت دستوری باشد امکان رانت‌خواری را برای برخی افراد نیز ایجاد می‌کند.

وی ابراز کرد: تعیین قیمت محصولات فولادی بر مبنای نرخ شمش انجام می‌شود، بنابراین زمانی که قیمت‌گذاری بدون لحاظ کردن قیمت‌های جهانی باشد، حاصل آن روند معکوس قیمت‌ها خواهد بود، یعنی زمانی که قیمت جهانی شمش درحال رشد است، قیمت محصولات در داخل کشور بدون تغییر بوده و واکنشی نسبت به این بازار نخواهد داشت.

عضو هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد تعیین قیمت محصولات در بورس براساس قیمت نهایی و تمام شده کارخانه‌ها را امری نشدنی دانست و دراین‌باره گفت: از آنجایی که برخی کارخانه‌ها مواد اولیه خود را باید خریداری کنند به طور قطع قیمت تمام شده محصولاتشان نیز افزایش خواهد یافت اما برخی کارخانه‌ها هم مواد اولیه در اختیار دارند بنابراین قیمت نهایی محصولاتشان نیز افزایش چندانی نخواهد یافت، با این اوصاف تعیین نرخ براساس قیمت تمام‌شده محصولات امری نشدنی و ناممکن به نظر می‌رسد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)