بازار آهن چشم انتظار بورس کالا

ثبات بازار آهن همزمان با حذف عوارض صادراتی
بازار آهن چشم انتظار بورس کالا

آهن پرایس: آمارها از بازار آهن و فولاد حاکی از ثبات حداکثری قیمت روزانه آهن‌آلات در غالب مبادی فروش بود، اگرچه نوسانات جزئی در برخی شرکت‌ها قابل مشاهده بود اما بازار دیگر تب وتاب افزایش اوایل هفته را...

آهن پرایس: آمارها از بازار آهن و فولاد حاکی از ثبات حداکثری قیمت روزانه آهن‌آلات در غالب مبادی فروش بود، اگرچه نوسانات جزئی در برخی شرکت‌ها قابل مشاهده بود اما بازار دیگر تب وتاب افزایش اوایل هفته را نداشت.

بازار ارز نیز مانند بازار آهن روز گذشته را تقریبا در آرامش به سر برد و نوسانات چندانی نداشت به طوری که هر دلار آمریکا روز گذشته در بازار آزاد حدود 30 هزار و 550 تومان به فروش رسید.

تحلیل قیمت روز آهن

به گزارش آهن پرایس، روز گذشته تقریبا قیمت میلگرد آجدار در عمده شرکت‌ها ثابت بود ولی نوسانات کاهشی در حول 100 الی 200 تومان در چند شرکت نیز مشهود بود به طوری که کانال 18 هزار تومانی قیمت میلگرد محفوظ بود.

قیمت روزانه تیرآهن نیز در بخش کیلوفروشی تقریبا ثبات داشت و در بخش شاخه‌فروشی نیز جز افزایش جزئی در برخی شاخه‌ها، در سایر مبادی فروش بدون تغییر قیمت بود. قیمت روز ناودانی و نبشی نیز فارغ از برخی نوسانات جزئی، در اکثر شرکت‌ها تغییری نداشت.

اما آنچه از گزارش‌ها برمی‌آید قیمت پروفیل‌ها و انواع لوله‌های گازی، داربستی و ... به طور میانگین 300 الی 400 تومان افزایش قیمت را تجربه کرد. همچنین قیمت انواع ورق‌ها از جمله قیمت ورق استیل، قیمت ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی و... نیز مانند عمده محصولات فولادی ثبات داشتند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که قیمت شمش ایران به کمتر از 580 دلار/تن فوب نزول کرده و احتمالا در 10 روز آتی که بسیار حساس و مهم است، عوارض صادراتی این محصول به طور کلی حذف شود.
عرضه بورس کالای امروز و روز چهارشنبه در دو روز مهم در بازار اهن به شمار می‌رود زیرا ممکت است تا حدودی اوضاع بازار را شفاف‌تر کند و نرخ آهن آلات به طور واقعی مشخص شود.

همچنین قابل ذکر است که امروز 262 هزار و 150 تن شمش در بورس کالا عرضه خواهد شد که کف قیمتی آن 15 هزار و 641 تومان در نظر گرفته شده است که در مقایسه با آخرین عرضه حدود 30 تومان کاهش داشته است.

این درحالی است که شمش بلوم حدود 15 هزار و 641 تومان در بازار داخلی عرضه می‌شود که برابر 95 درصدی این نرخ این محصول روی قیمت صادراتی شمش ایران حدود 590 دلار، حول کیلویی 14 هزار تومان خواهد بود و به نظر می‌رسد حباب مثبت هزار تومان، حمایت بازارساز از تولیدکننده‌ها و به نوعی مانعی برای افزایش قیمت‌ها در بازار داخلی باشد.

علت حذف عوارض صادراتی

پس از وقوع جنگ بین روسیه و اوکراین که از بزرگترین صادرکنندگان محصولات فولادی بودند، قیمت‌های جهانی این محصولات رو به افزایش گذاشت که تأثیر آن در بازارهای داخلی ایران نیز مشهود بود.
به همین جهت وزارت صمت برای تنظیم بازار و کنترل قیمت‌ها در صدد وضع عوارض صادراتی برآمد که اعتراضات زیادی را نیز برانگیخت و سرانجام مهلت یکماهه این ابلاغیه پایان یافت و عوارض‌ها نیز حذف شد.

در همین زمینه بهادر احرامیان نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران اظهار کرد: کاهش حدود 50 دلار قیمت محصولات فولادی روسیه که در جهت کسب بازار هدف صادرات بود، به کاهش قیمت‌ محصولات فولادی صادراتی ایران را در بر داشت. به طوری که به تدریج این سیاست وزارت صمت عملا اجرایی نشد و سرانجام موفقی نداشت.

احرامیان در ادامه افزود: مصوبه عوارض صادراتی براساس دریافت سیگنال‌های اشتباه انجام شد به همین دلیل ادامه‌دار نبود و منتفی شدن آن نیز قابل پیش‌بینی بود.

وی بیان کرد: تا پیش از وضع عوارض صادراتی، حمایت‌های دولت از صنعت فولاد تولید مازاد بر نیاز داخل را در بر داشت که تقریبا دوبرابر ظرفیت تولید بود اما با تصویب اخذ عوارض صادراتی حمایت دولت از این صنعت زیر سؤال رفت.

این فعال صنعتی اضافه کرد: به عقیده اغلب کارشناسان به علت تحریم‌های گسترده کشور، عوارض صادراتی به ضرر اقتصاد ما بود که آمدن روسیه به میدان صادرات فولاد، مهر تأییدی بر نظر کارشناسان بود.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه نمایید: توقف افزایش هیجانی قیمت آهن

وی همچنین اظهار کرد: برخی محصولات صادراتی روسیه از قبیل نفت و محصولات فولادی، حدود 50 دلار پایین‌تر از نرخ محصولات فولادی ایران صادر شد که این روند به نزول قیمت محصولات صادراتی ما منجر شد.

نایب رئیس انجمن توایدکنندگان فولاد ایران در پایان بیان کرد: آنچه در چند روز اخیر رخ داد کاهش قیمت محصولات صادراتی ایران در پی کاهش 50 دلار نرخ این محصولات در مقایسه با محصولات صادراتی ما بود که سرانجام موجب ناموفق بودن مصوبه عوارض صادراتی شد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 4 از 5 - 4 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)