بازار نخر آهن آلات

بازار نخر آهن آلات
بازار نخر آهن آلات

آهن پرایس: روز گذشته قیمت آهن‌آلات در عمده مبادی فروش ثبات داشت، با اینکه دو هفته گذشته نرخ اهن دچار نوسانات افزایشی بود اما از ابتدای این هفته بازار آهن آرام و بدون نوسان بود. بازار ارز که به طور لحظه‌ای در حال نوسان...

آهن پرایس: روز گذشته قیمت روزانه آهن‌آلات در عمده مبادی فروش ثبات داشت، با اینکه دو هفته گذشته نرخ اهن دچار نوسانات افزایشی بود اما از ابتدای این هفته بازار آهن آرام و بدون نوسان بود.

بازار ارز که به طور لحظه‌ای در حال نوسان است روز گذشته نیز شاهد افزایش جزئی قیمت دلار بود، به طوری که مجددا به کانال 26 هزار تومانی بازگشت و در پایان روز گذشته در بازار آزاد به قیمت 26 هزار و 180 تومان مبادله شد.

تحلیل روزانه قیمت آهن

بر مبنای آمار موجود از بازار آهن روز گذشته غالب آهن‌فروشی‌ها با حفظ قیمت‌های پیشین محصولات خود را عرضه کردند و اکثر محصولات با ثبات قیمت اعلام شدند. بر همین اساس قیمت روز میلگرد در کنار کاهش 50 الی 250 تومانی در شمار زیادی از شرکت‌ها، شاهد ثبات حداکثری نرخ این محصول بودیم.

قیمت تیراهن نیز تقریبا در عمده مبادی فروش ثابت بدود به این صورت که در بخش کیلویی در کنار ثبات در اکثر شرکت‌ها، کاهش 50 الی 150 تومانی کارخانه ذوب اهن اصفهان نیز مشهود بود و در بخش شاخه‌فروشی نیز در همین کارخانه حدود 10 الی 50 هزار تومان کاهش قیمت مشاهده شد.

قابل ذکر است که قیمت نبشی و ناودانی نیز مانند سایر محصولات در کلیه مبادی فروش ثابت اعلام شد، قیمت ورق روغنی، رنگی و گالوانیزه هم از این امر مستثنا نبوده و بدون تغییر قیمت عرضه شدند اما قیمت ورق سیاه حدود 100 الی 200 تومان کاهش قیمت را ثبت کرد.

همچنین قیمت روز پروفیل و انواع لوله داربستی، گازی و صنعتی نیز به تبعیت از جو غالب بازار ثابت و بدون تغییر اعلام شد اگرچه در چند شرکت کاهش 50 الی 200 تومانی این محصولات مشهود بود.

با اینکه از آغاز هفته شاهد آرامش نسبی در بازار اهن و فولاد بودیم اما پر واضح است که اهن‌فروشان در پی فرصتی برای افزایش قیمت‌ اهن الات هستند و این درحالی است که تقاضای مصرف با کاهش چشمگیری روبه‌رو است.

به عبارتی دیگر بر اساس آنچه از بازار داخلی اهن و فولاد برمی‌آید بیانگر وجود دو جبهه و دو مسیر مجزا در این بازار است، به این صورت که از یک طرف تقاضای مصرف به شدت در رکود است و مانند اکثر بازارهای مالی در فاز انتظار ناشی از مذاکرات فرو رفته است و ترجیح می‌دهد تا زمان مشخص شدن نتایج مذاکرات برجام، ریسک خرید اهن را به دوش نکشد. از سوی دیگر به دلایل متعددی شاهد افزایش روزانه هزینه‌های تولید، نرخ مواد اولیه و هزینه‌های انسانی هستیم.

به گزارش آهن پرایس، در حال حاضر براساس شواهد آنچه در بازار اهن و فولاد رخ می‌دهد بیانگر افزایش قیمت مواد اولیه همچون اهن اسفنجی و افزایش قیمت شمش است که به مذاق صادرکنندگان میلگرد خوش نمی‌آید.

در هر صورت تولیدکنندگان به افزایش قیمت‌ها اقدام خواهند کرد اما این به معنای استقبال مصرف‌کنندگان از این افزایش‌ها نیست و تا زمانی که واکنش‌های هیجانی بازار به اخبار سیاسی ساکن نشود و از بین نرود در بخش تقاضا تغییر چندانی ملاحظه نخواهد شد.

امروز نیز تا ساعتی دیگر حدود 220 هزار تن محصولات فولادی در تلار صنعتی به روی تابلو خواهد رفت. محصولات عرضه شده در بورس کالا شامل شمش بلوم، ورق گالوانیزه G، ورق گرم B و تختال C است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: بازار آهن در بیم و امید

طبق آمار نرخ تعیین شده برای شمش بلوم بیش 13 هزار تومان است که بیانگر افزایش 2/6درصدی قیمت این محصول است در مقایسه با آخرین عرضه است. در این صورت می‌توان اینطور نتیجه گرفت که در دو هفته گذشته قیمت شمش به طور میانگین  حدود 745 تومان افزایش یافته است.

رونق بازار آهن با افزایش ساخت‌وساز

به اعتقاد کوروش امیری رئیس اتحادیه آهن‌فروشان استان کرمانشاه با دستیابی به توافقات قیمت دلار رو به کاهش می‌گذارد و این امر نرخ سایر محصولات را تحت تأثیر قرار می‌دهد و در صورت افزایش، قیمت سایرکالاها نیز بالا می‌رود. به عبارتی قیمت دلار مانند دماسنجی است که نشانگر اوضاع اقتصادی جامعه است.

وی در ادامه اظهار کرد: به دلایل متعددی از جمله عدم نقدینگی و نبود گردش پول در بین مردم و همچنین در ایام سرد سال ساخت و سازها رو به رکود می‌رود بنابراین خرید اهن الات نیز با رکود مواجه می‌شود و عملا خرید و فروش چندانی در این زمینه مشاهده نمی‌شود.

امیری بیان کرد: اگر طرح ساخت مسکن ملی به طور جدی اجرایی شود تاحدودی به رونق بازار اهن و فولاد کمک خواهد کرد و با افزایش تقاضای مصرف، بازار از رکود خارج شده و در نهایت به رونق اقتصادی منجر خواهد شد.

وی در پایان اظهر کرد: آتش کمبود نقدینگی دامن بازار آهن آلات را خواهد گرفت به این صورت که با کمبود نقدینگی بسیاری از مشاغل مرتبط از جمله فروشندگان مصالح ساختمانی، آهن‌فروشان و ... نیز تحت تأثیر قرار گرفته و شغل‌شان به خطر می‌افتد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 3 از 5 - 3 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)