تداوم سقوط نرخ سنگ آهن

تداوم سقوط نرخ سنگ آهن

در دو هفته گذشته قیمت سنگ آهن به دلیل مشکلات و چالش‌های ناشی از کرونا در چین، به کمترین میزان رسیده است به طوری که معاملات سنگ آهن در چهارشنبه گذشته سقوط کرد و قرارداد معیار دالیان به کمترین میزان در دو هفته گذشته رسید.

آهن پرایس: در دو هفته گذشته قیمت سنگ آهن به دلیل مشکلات و چالش‌های ناشی از کرونا در چین، به کمترین میزان رسیده است به طوری که معاملات سنگ آهن در چهارشنبه گذشته سقوط کرد و قرارداد معیار دالیان به کمترین میزان در دو هفته گذشته رسید.

گزارش‌ها حاکی است که قیمت سنگ آهن در ماه‌های پایانی 2022 به نسبت 4 سال اخیر به پایین‌ترین حد رسیده و آنطور که پیداست سال آینده نیز به همین منوال خواهد بود. براساس نظرسنجی‌های انجام شده نرخ این محصول حیاتی در صنعت فولادسازی تا پایان سال از 90 دلار تا 115 دلار در هر تن متغیر خواهد بود.

به عقیده برخی کارشناسان ویروس کرونا وکاهش ساخت مسکن از مهمترین عوامل کاهش تقاضا در چین به شمار می‌رود؛ ضعف شدید تقاضا، افزایش نرخ تورم و ترس از رکود، عواملی است که به کاهش قیمت‌ها تا پایان سال منجر خواهد شد.

نرخ سنگ آهن چین از ماه مارس که اوج نرخ این محصول بود تاکنون، تقریبا 40 درصد کاهش یافته است چراکه چین کشوری است که همچنان به اجرای سفت و سخت محدودیتهای کرونایی پایبند است و دارایی آن با بحران نقدینگی و ضعف تقاضا دست و پنجه نرم می‌کند.

استرالیا که خود از بزرگترین صادرکنندگان سنگ معدن در جهان به شمار می‌رود از کاهش 0/6 درصدی تولید جهانی فولاد در سال جاری به حدود 1/947 میلیارد تن خبر داده است، به طوری که این کاهش تولید را در چین 2 درصد و در اتحادیه اروپا 7/1 درصد پیش‌بینی کرده است.

براساس گزارش سه ماهه دولت چین، نگرانی درباره رکود جهانی، شیوع مجدد کرونا، رکود در بخش مسکن چین، به کاهش تقاضای جهانی فولاد و سنگ آهن در ماه‌های اخیر منجر شده است.

گزارش متال بولتن از نرخ فولاد صادراتی ایران حاکی است که هفته گذشته بیلت صادراتی ایران حدود 436/5 دلار در هر تن برآورد شد که بیانگر افزایش 3 دلاری نرخ این محصول در مقایسه با هفته پیش از آن بود؛ اما نرخ اسلب بدون تغییر بود و قیمت آن 430 دلار اعلام شد.

آنچه از گزارش‌ها و آمار از بازارهای جهانی برمی‌آید در حال حاضر نمی‌توان افق روشنی برای بازار جهانی فولاد متصور شد و افزایش قیمت فولاد در بازارهای جهانی در کوتاه مدت امری بعید به نظر می‌رسد.

رکود در اقتصاد جهانی، کاهش قابل توجه تقاضا برای فولاد، افزایش هزینه‌های انرژی و اختلال در زنجیره تولید جهانی از جمله موانع جدی افزایش قیمت فولاد در بازارهای جهانی به شمار می‌رود.

براساس گزارش‌های متال بولتن، شمش صادراتی ایران منطقه CIS با افزایش 1/1 درصدی از 524 دلار به 530 دلار در هر تن رسید، همچنین نرخ اسلب صادراتی همین منطقه نیز با حدود 1/6 درصد افزایش یافت و از 465 دلار به 490 دلار در هر تن رسید.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مالعه کنید: رکود بازار جهانی فولاد تا پایان 2022

گزارش‌های از بورس کالای کشور حاکی است که از حدود 818 هزار تن مقطع فولادی تنها 534 هزار و 235 تن به تابلو معاملات بورس راه پیدا کرد. از این میزان حدود 20 هزار تن به شمش بلوم اختصاص داشت که در مجموع حدود 2 هزار تن از آن به فروش رسید.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)