رکود در بازار جهانی فولاد تا پایان 2022

بازار بورس و کشف قیمت ها 
رکود در بازار جهانی فولاد تا پایان 2022

بازار فولاد همواره از عوامل متعددی تاثیرمی پذیرد، از جمله  بازار جهانی وکاهش عرضه نرخ نفت اوپک و به تاثیرپذیری از نرخ نفت اوپک، نرخ طلا و در نهایت نرخ فولاد نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. البته نرخهای  اعلامی از سوی cis نیز یکی از عوامل پر اهمیت این بازار است.

آهن پرایس : همواره تعدادی از محصولات فولادی به صورت سبد محصولات در بورس کالا عرضه و کشف قیمت می شوند این در حالی است که در هفته گذشته ارزش معاملات کاهش شدیدی را تجربه کرد و نرخ آهن آلات و محصولات فولادی در هفته پیشین ثابت و بعضا کاهشی نیز بود. 

بازار بورس و کشف قیمت ها 

یکی از کارشناسان بازار سرمایه اظهار داشت: ارزش معاملات در هفته پیشین بین 1000 تا 2000 میلیارد تومان در روند کاهشی قرار گرفت همچنین منجر به سردرگمی بازار شد که با افزایش میزان ریسک سیستماتیک در بورس این سردرگمی کاملا طبیعی است اما منجر به از دست رفتن تعادل در بورس کالا شد و حجم زیادی پول از بورس خارج شد. اما با این اوصاف اکثر نمادها نوسان قیمتی چندانی را تجربه نکردند. 

اما در شروع هفته امروز معاملات بازار سرمایه در ریل صعودی قرار گرفت و شاخص کل در 15 دقیقه ابتدایی در پیش گشایش افزایش 3 هزار و 447 واحدی را ملاحظه کرد و به یک میلیون و 317 هزار و 300 واحد رسید. شاخص هم وزن با شاخص کل همسو شد و رشد 614 ذواحدی را تجربه کرد و در ارتفاع 380 هزار و 963 واحدی قرار گرفت.فلزات اساسی نیز با افزایش 231 واحدی به رقم 920هزار و 667 واحد رسید. 

امروز 16 مهر ماه 1401 بالغ بر یک میلیون و 286 هزار و 34 تن محصول فولادی در تالار صنعتی و با حراج باز در بورس کالا عرضه شد و این سبد شامل گندله سنگ آهن، آهن اسفنجی، نبشی ،میلگردکلاف، تیرآهن، ناودانی، شمش بلوم، کنسانتره سنگ آهن  بود.همچنین شمش بلوم با افزایش نرخ  5.1 درصدی با نرخ پایه 148 هزار و 621 ریال عرضه شد که حجم کل این سبد نیز 76 هزار تن اعلام شده بود. 

عرضه های امروز در شرایطی بود که در هفته گذشته قیمت بیلت صادراتی ایران 460.5 دلار به ازای هر تن بود البته این رقم نیز نسبت به هفته پیشین خود افزایش 2.5 دلاری را نشان داد. اما نرخ اسلب در هفته گذشته نسبت به هفته پیشین خود بدون تغییر و روی 430 دلار به ازای هر تن اعلام شده بود. 

لیست قیمت میلگرد آجدار16مهرماه

بازار جهانی فولاد

کاهش میزان تقاضا برای فولاد از آسیا تا اروپا از یک سو و افزایش میزان هزینه های انرژی و همچنین کمبود انرژی از سوی دیگر منجر به افزایش سیر رکودی در بازار جهانی فولاد شده است و پیش بینی می شود این روند کماکان تا پایان 2022 ادامه دار باشد. بر اساس نرخ های اعلامی از سوی نشریه متال بولتن در هفته گذشته قیمت شمش صادراتی cis کاهش 0.7 درصدی را تجربه کرد و از 528 دلار به 524 دلار به ازای هر تن رسید. نرخ اسلب صادراتی cis  نیز با کاهش 0.5 درصدی از 480 دلار به 460 دلار رسید .
 
پس از یک بازه زمانی که میزان تولیدات نفت اوپک در سه ماه اخیر کاهش یافت،  قیمت گذاری کالاها با مشکلاتی مواجه  شد که می توان اظهار داشت آژانس بین المللی با انتشار چشم انداز ماهانه بازار جهانی نفت خام تا پایان سال جاری و ابتدای 2023 و همچنین نزدیک شدن به پایان سال میلادی بازار را تحت تاثیر قرار داد. طی توافق اوپک میزان عرضه نفت کاهش یافت اما در همین حد باقی نماند و در ماه مارس قیمت ها به بالاترین میزان خود رسیدند.

بر اساس تجربه سالهای پیشین همواره بحران انرژی بازار فولاد را تهدید می نماید، در حال حاضر چشم انداز آژانس بین المللی انرژی و سازمان کشورهای عرضه کننده نفت بسیار پر اهمیت است چرا که سرمایه گذاران با بررسی میزان تقاضا و همچنین بحران های انرژی روند سرمایه گذاری خود را پیش بینی می نمایند و در نهایت نه تنها بازار فولاد بلکه اقتصاد تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. 

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه نمایید: چالش ‌های ناتمام فولاد ایران

در روز چهارشنبه پیش رو در نشستی که قرار است برگزار شود نرخ فدرال رزور معین خواهد شد و از دگر سو داده های تورم ایالات متحده در روز  پنجشنبه نرخ های بهره را تحت تاثیر قرار می دهد که به موازات آن ممکن است بازار طلا و ارز نیز تحت تاثیر قرار گیرد. بر همین اساس می توانیم منتظر اثرات نرخ فدرال رزرو و تورم ایالات متحده را در پایان هفته بررسی نماییم و منتظر اثرات آن درقیمت روز میلگرد در بازار و قیمت اهن الات دیگر نیز باشیم.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 3 از 5 - 4 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)