تلاش برای تعدیل قیمت آهن

تلاش برای تعدیل قیمت آهن
تلاش برای تعدیل قیمت آهن

آهن پرایس: قیمت روزانه آهن‌آلات در روز گذشته عمدتا ثابت بود اما بخش زیادی از مبادی فروش به افزایش نرخ مقاطع اقدام کردند در حالی که کاهش جزئی نیز در بازار آهن مشهود بود. بازار ارز نیز با وجود وقایع و رویدادهای مختلف جاری...

آهن پرایس: قیمت روزانه آهن‌آلات در روز گذشته عمدتا ثابت بود اما بخش زیادی از مبادی فروش به افزایش نرخ مقاطع اقدام کردند در حالی که کاهش جزئی نیز در بازار آهن مشهود بود.

بازار ارز نیز با وجود وقایع و رویدادهای مختلف جاری، همچنان در آرامش به سر می‌برد و قیمت دلار در کانال 26 هزار تومانی ثابت مانده است، به طوری که روز گذشته در بازار آزاد به قیمت 26 هزار و 310 تومان مبادله شد.

تحلیل روزانه قیمت آهن

گزارش‌های موجود از بازار آهن‌آلات بیانگر پای لنگ تقاضا در بازار ثابت و صامت است، به طوری که آهن‌فروشان نیز غالبا تغییری در قیمت اهن یجاد نمی‌کنند و میل به ثبات دارند.

همانطور که روز گذشته بیان شد افزایش قیمت جزئی در حدود 100 الی 200 تومانی پیش‌بینی می‌شد که ناشی از رشد کف قیمتی شمش بود که این امر بیشتر در نرخ میلگرد آجدار مشهود بود. از همین رو قیمت میلگرد اگرچه در بسیاری از شرکت‌ها ثابت اعلام شد اما تعداد کثیری از مبادی فروش نیز به افزایش قیمت 50 الی 200 تومانی اقدام کردند.

نوسانات متعددی در نرخ روز تیراهن مشهود بود به این صورت که نرخ تیراهن ذوبی در برخی سایزها با افزایش 10 الی 20 هزار تومانی اعلام شد و در بخش کیلویی نیز در کنار ثبات قیمت، نوسان 50 تومانی نیز مشاهده شد.

اما نرخ نبشی و ناودانی کماکان بدون تغییر بود و جز افزایش 100 تومانی که در دو شرکت مشاهده شد، سایر مبادی فروش با ثبات قیمت محصولات خود را عرضه کردند.

همچنین قیمت پروفیل و انواع لوله صنعتی، داربستی، گازی و... مانند غالب محصولات ثبات داشتند به طوری که جز در یک شرکت که با کاهش 100 تومانی اعلام قیمت کرد، مابقی شرکت‌ها میل به ثبات داشتند. قیمت ورق روغنی، گالوانیزه و رنگی هم غالبا ثابت بود اما قیمت ورق سیاه با افزایش 100 الی 300 تومانی همراه بود.

طبق آمار اگرچه نوسانات افزایشی در بازار مشاهده شد اما کفه سنگین ترازو به سمت ثبات نرخ اهن الات بود و با وجود نوسانات گاه‌به‌گاهی که در بازار عرضه رخ می‌دهد، بازار تقاضا همچنان راکد و بدون تحرک است.

متوسط نرخ شمش که امروز در بورس کالا عرضه می‌شود حدود 13 هزار و 500 تومان تعیین شده است که حدود 0/9 درصد افزایش داشته که احتمالا تأثیری در نرخ مقاطع نگذارد و توان تحریک قیمت‌ها را نداشته باشد.

اما طبق ابلاغ احمد رحیمی مدیر عملیات عرضه بورس کالا، سقف نرخ شمش با کف قیمتی میلگرد باید 8 درصد پایین‌تر باشد. به عبارتی نرخ میلگرد حدود 8 درصد بالاتر از سقف قیمتی شمش بلوم خواهد بود.

بر هین اساس عرضه امروز شمش، کف قیمتی میلگرد در عرضه هفته آتی را مشخص می‌کند، از همین رو به نظر می‌رسد هفته آتی سیگنال‌های مثبت افزایشی به بازار ارسال خواهد شد و با این قیمتی که برای شمش در نظر گرفته شده، نرخ پایه میلگرد 14 هزار و 580 تومان خواهد بود.

مذاکرات هم که در کنار عدم تقاضا، از عوامل رکود و ثبات بازار آهن به شمار می‌رود که هنوز به نتایج مشخصی منتهی نشده است و علی باقری‌کنی که به تهران بازگشته بود امروز مجددا راهی وین می‌شود.

به نظر می‌رسد در روزهای پایانی بلاتکلیفی مذاکرات برجام به سر می‌بریم و طی یکی دو هفته اخیر ممکن است نتایج مشخص شود، اما در هر صورت موضع ایران تغییر نکرده و کماکان خواستار تضمین‌هایی برای عدم خروج مجدد از برجام و لغو تحریم‌ها است، تأکید وزیر کشورمان نیز بر حفظ حقوق کشورمان و کوتاه نیامدن از خواسته‌ها است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: ثبات قیمت‌ آهن ناشی از بلاتکیفی

با این اوصاف و همچنین با جنگی که بین روسیه و اوکراین در جریان است، اوضاع کمی پیچیده شده و دستیابی به توافقات را مبهم کرده است. در چنین شرایطی پیش‌بینی آنچه در بازارها رقم خواهد خورد دشوار می‌نماید به همین جهت راهی جز نظاره‌گر بودن نیست.

تأثیر جنگ در بازار ایران

با شروع جنگ بین اوکراین و روسیه، پرسش‌ها به این سمت رفت که آیا با این اوضاع و اتفاقات حوزه دریای سیاه، بازار آهن و فولاد ایران نیز تأثیر پذیرفته و دگرگون خواهد شد یا نه!

در همین زمینه سید احمد رضوی‌نیک عضو هیأت مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران اظهار کرد: اگرچه دریای سیاه و بالتیک یکی از فاکتورهای تعیین قیمت فولاد در جهان به شمار می‌رود اما این شرایط تنها به کندی معاملات در این حوزه منجر شده است.

وی درباره تأثیر جنگ فعلی در بازار ایران بیان کرد: جنگ اوکراین و روسیه موجب کاهش نرخ فولاد در ایران نخواهد شد زیرا به دلیل تحریم‌های موجود نرخ فولاد ما در مقایسه به قیمت‌های جهانی کمتر است.

رضوی در ادامه افزود: اگر نرخ جهانی فولاد 600 دلار باشد، نرخ شمش صادراتی ما معمولا کمتر از 560 دلار معامله شده است، بنابراین هرچقدر مواد اولیه کاهشی شود به حد نرخ شمش صادراتی ایران نمی‌ر‌سد.

وی در پایان گفت: اگرچه کاهش نرخ کامودیتی اثرچندانی در بازار ایران نخواهد داشت ولی در منطقه CIS به شدت کاهش خواهد یافت که این امر با توجه به نیاز سایر کشورها به کامودیتی‌ها، به افزایش قیمت‌ها منجر خواهد شد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 2 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)