ثبات قیمت‌ آهن ناشی از بلاتکیفی

ثبات قیمت‌ آهن ناشی از بلاتکیفی
ثبات قیمت‌ آهن ناشی از بلاتکیفی

آهن پرایس: نخستین روز هفته درحالی سپری شد که قیمت روزانه آهن آلات در عمده مبادی فروش میل به ثبات داشت و به‌رغم تنش‌ها و بحرانی که در حال وقوع است، بازار آهن آلات در آرامش و سکون به سر ‎برد. بازار ارز نیز مانند بازار...

آهن پرایس: نخستین روز هفته درحالی سپری شد که قیمت روزانه آهن آلات در عمده مبادی فروش میل به ثبات داشت و به‌رغم تنش‌ها و بحرانی که در حال وقوع است، بازار آهن آلات در آرامش و سکون به سر ‎برد.

بازار ارز نیز مانند بازار آهن در سکون و بدون نوسان بود و با توقف در کانال 26 هزار تومانی شاهد ثبات قیمت دلار بودیم، به طوری که روز شنبه هر دلار آمریکا در بازار آزاد به قیمت 26 هزار و 300 تومان به فروش رسید.

تحلیل روزانه قیمت آهن

با توجه به شرایطی که از نظر سیاسی و اقتصادی در آن قرار داریم و نامشخص بودن وضعیت برجام همه بازارها در نوعی ابهام و تعلیق قرار گرفته‌اند که بحران جنگ روسیه و اوکراین نیز بیش از پیش به این شرایط دامن زده است.

نتیجه این امر سکون و رکود ادامه‌داری است که همچنان در بازار آهن و فولاد حاکم است به طوری که طبق گفته آهن‌فروشان و فعالان این حوزه، چنین رکودی در این موقع از سال که همه متقاضیان به تکاپوی خرید می‌افتادند، در چندین سال اخیر بی‌سابقه بوده است.

طبق گزارش‌های موجود از نرخ آهن آلات روز گذشته قیمت میلگرد آجدار جز دو الی سه شرکت که با کاهش 30 تومانی و افزایش 50 تومانی اعلام قیمت کردند غالب مبادی فروش بدون تغییر قیمت بودند.

نرخ تیراهن نیز در کنار ثبات قیمت در برخی از شرکت‌ها، افزایش 50 تومانی در بخش کیلوفروشی را تجربه کرد، در بخش شاخه‌فروشی نیز شاهد کاهش 5 الی 50 هزار تومانی تیراهن ذوبی بودیم.

قیمت نبشی و ناودانی نیز مانند سایر محصولات که ثبات گسترده‌ای را تجربه کردند، ثبات قیمت داشتند و تنها در یک شرکت کاهش 150 الی 250 تومانی مشهود بود. قیمت روز پروفیل و انواع لوله‌های گازی، صنعتی و داربستی و... در تمامی مبادی فروش ثابت اعلام شد و تنها شرکت جهان پروفیل با کاهش 100 تومانی اعلام قیمت کرد.

قیمت روز ورق گالوانیزه، روغنی و رنگی هم به تبعیت از جو غالب بازار آهن، با ثبات قیمت عرضه شدند درحالی که ورق سیاه با افزایش 100 الی 500 تومانی اعلام قیمت شد.

همانطور که از گزارش‌ها برمی‌آید بازار آهن به‌گونه‌ای در رکود عمیق فرو رفته است که به تغییرات و تحولات موجود نیز کاملا بی‌تفاوت است، در چندماه گذشته و با آغاز نشست‌های وین، سکون و رکود بازار عمیق‌تر شد و اهن‌فروشی‌ها در انتظار تعیین تکلیف برجام، دست به قیمت‌ها نزده و به ثبات قیمت‌ها تمایل بیشتری نشان دادند.

اگرچه هر روز از رسانه‌های داخلی و خارجی به طور مداوم سیگنال‌های مثبت از روند مذاکرات وین ارسال می‌شد اما درحال حاضر اخبار موجود چندان رضایت‌بخش نیست زیرا آنچه از ظواهر امر برمی‌آید تضمینی برای خروج مجدد از برجام و عدم استفاده از مکانیزم ماشه در این دور از توافقات وجود ندارد.

به همین جهت احتمال می‌رود با چنین شرایطی توافقی صورت نگیرد زیرا طبق برآوردها از اخبار موجود، بار تصمیم‌گیری نهایی درباره مذاکرات بر دوش آمریکا است، علی شمخانی دبیر شورای امنیت ملی نیز در این زمینه اظهار کرده است که مرحله پایانی مذاکرات وین بدون تصمیم‌گیری سیاسی غرب درباره مسائل باقی‌مانده که لازمه متوازن‌سازی توافق است، شکل نخواهد گرفت.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: تأثیر جنگ در بازار آهن‌آلات

وی با این ادعا که پیشرفت‌های چشمگیر در مذاکرات غالبا نشی از ابتکارات ایران بوده است، اما آنطور که به نظر می‌رسد به دلیل عدم تصمیم‌گیری و انعطاف‌ناپذیری آمریکا، ممکن است مذاکرات بی‌نتیجه مانده و توافقی صورت نگیرد، زیرا همانطور که بارها بیان شده است، ایران از منافع خود در تعهدات برجامی کوتاه نمی‎‌آید و امریکا نیز تضمینی جهت عدم خروج از برجام و رفع کامل تحریم‌ها ارائه نمی‌دهد.

به نظر می‌رسد امروز نیز نوسانات قابل ملاحظه‌ای در قیمت مقاطع فولادی رخ ندهد و از نظر ساختاری بازار آهن و فولاد منتظر معاملات شمش در بورس کالای فردا است اگرچه نوسانات جزئی 100 الی 200 تومانی نیز در روزهای آتی بعید به نظر نمی‌رسد.

تا ساعتی دیگر نیز حدود 80 هزار تن ورق گالوانیزه و آهن اسفنجی در بورس عرضه خواهد شد. نرخ پایه اهن اسفنجی بریکت با رشدی مجدد 9 هزار و 200 تومان تعیین شده است درحالی که در هفته‌های پیشین آهن اسفنجی متقاضی نداشت.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)