ثبات  قیمت در بازار آهن

ثبات قیمت در بازار آهن
ثبات  قیمت در بازار آهن

در چند روز گذشته بازار ارز شاهد نوسانات جزئی نرخ دلار بود، در پی افزایش قیمت دلار و ورود به کانال 28 هزار تومانی به تأثیر از تصمیمات سیاسی داخلی و خارجی، این نوسانات کمی آرام شد اما روز دوشنبه نرخ دلار با قیمت 28 هزار و 200 تومان معامله شد که نسبت به روز یکشنبه کمی روند...

در چند روز گذشته بازار ارز شاهد نوسانات جزئی نرخ دلار بود، در پی افزایش قیمت دلار و ورود به کانال 28 هزار تومانی به تأثیر از تصمیمات سیاسی داخلی و خارجی، این نوسانات کمی آرام شد اما روز دوشنبه نرخ دلار با قیمت 28 هزار و 200 تومان معامله شد که نسبت به روز یکشنبه کمی روند افزایشی داشته است. اما اخبار موجود از قیمت روز آهن در چند روز اخیر بیانگر ثبات قیمت محصولات فولادی در بازار آهن بود.
گویا این تغییر قیمت‌ها در بازار آهن به تأثیر از اخبار موجود در زمینه مذاکرات وین است. در این زمینه می‌توان به توییت وزیر امور خارجه اشاره نمود که روز گذشته در صفحه شخصی خود منتشر کرد، وی نوشت: «زمانی که روند بازبینی داخلی‌مان به جمع‌بندی برسد به وین بازخواهیم گشت» همچنین براساس اخبار موجود گویا آمریکا درخواست ایران برای آزادسازی 10 میلیارد دلار را نپذیرفته است. مجموع این اتفاقات که مشخص هم نیست به چه سرانجامی برسد موجب نوسانات بازار ارز شده است. از همین رو میبینیم که اکثر محصولات فولادی در بیشتر شرکت‌ها در چند روز اخیر ثابت بوده و گویا فروشندگان جانب احتیاط را نگه داشته و تغییر چندانی در قیمت‌ها اعمال نکرده‌اند. اگرچه تعطیلات هفته جاری هم در ثبات قیمت‌ها در بازار آهن بی‌تأثیر نبوده است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: عملکرد مخالف بازار آهن و ارز
در همین راستا گزارش‌ها از بازار آهن حاکی از این است که روز دوشنبه قیمت میلگرد در اغلب شرکت‌ها بدون تغییر بوده و تنها 3 شرکت تغییر قیمت داشت. به عنوان نمونه قیمت میلگرد آجدار سایز 14 کارخانه پرشین فولاد با قیمت 15 هزار و 560 تومان به فروش می‌رسید که نسبت به روز یکشنبه قیمت آن ثابت بود. قیمت نبشی و ناودانی نیز مانند بقیه محصولات تقریبا ثابت بود، مثلا نبشی با ضخامت 3 کارخانه ظهوریان به نسبت روز یکشنبه تغییری نداشت و با قیمت 17 هزار و 200 تومان معامله می‌شد. همچنین قیمت تیرآهن در بخش کیلوفروشی تقریبا ثابت بود، اما برخی شرکت‌ها نیز اعلام قیمت نکردند و در بخش شاخه‌ای نیز افزایش 10 هزار تومانی مشاهده می‌شد. قیمت پروفیل‌ نیز مانند سایر محصولات فولادی در اکثر مبادی فروش با ثبات قیمت اعلام شد و ورق فولاد مبارکه با ضخامت 2 بین 27 هزار و 500 الی 28 هزار تومان اعلام قیمت شد.
عرضه و تقاضای نابرابر در بورس
روزهای گذشته اخباری درباره عرضه محصولات فولادی در بورس کالا منتشر کردیم که طبق تحلیل‌های موجود از این تصمیم و اجرایی شدن آن، پیش‌بینی می‌شد که با عرضه تمام محصولات فولادی در بورس کالا، بازار آهن به ثبات رسیده و در قیمت‌ها ‌شفاف‌سازی ایجاد شود.
اما براساس آمار پس از اجرای این تصمیم 500 هزار تن میلگرد در بورس عرضه شد که تقریبا 15 هزار تن از آن به فروش رسید. بررسی این شرایط نشان می‌دهد که اجبار به عرضه تمام محصولات شاید عملی باشد اما اجبار به خریدی وجود ندارد و هیچ تضمینی نیست که تمام محصولات عرضه شده معامله شود. از این رو انتظار می‌رود دولت تمهیداتی برای شرایط موجود بیندیشد، زیرا از آنجایی که برخی شرکت‌ها با فروش محصولات تولیده شده، مواد اولیه خود را تأمین می‌کنند این شرایط برای آنها زیان‌آور خواهد بود.
بنابراین نیاز است که وزارت صمت در کنار اجرای چنین تصمیماتی موانع و مشکلاتی را که ممکن است بر سر راه تولیدکنندگان پیش بیاید را نیز بررسی کرده و برای حل آنها راهکاری ارائه دهد زیرا هر طرحی بدون تأمین زیرساخت‌های اولیه محکوم به شکست است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)