ثبات قیمت آهن در انتظار توافقات

ثبات قیمت آهن در انتظار توافقات
ثبات قیمت آهن در انتظار توافقات

آهن پرایس: قیمت روز آهن آلات در روز گذشته در عمده مبادی فروش بدون تغییر بود و فروشندگان در حالت انتظار پیش از نتایج مذاکرات وین قرار دارند، به همین جهت میل به ثبات قیمت‌ اهن جو غالب بازار در روز گذشته را شکل می‌داد.اما بازار ارز نیز...

آهن پرایس: قیمت روز آهن آلات در روز گذشته در عمده مبادی فروش بدون تغییر بود و فروشندگان در حالت انتظار پیش از نتایج مذاکرات وین قرار دارند، به همین جهت میل به ثبات قیمت‌ اهن جو غالب بازار در روز گذشته را شکل می‌داد.

اما بازار ارز نیز با دریافت سیگنال‌های مثبتی که از مذاکرات دریافت می‌کند در دو روز اخیر عقبگرد کرده و همچنان در کانال قیمتی 29 هزار تومان در نوسان است. روز گذشته قیمت دلار در بازار آزاد 29 هزار و 740 تومان مبادله شد.

تحلیل روزانه قیمت اهن الات

بازار اهن در این ایام در حالت انتظار قرار دارد و با اندک کاهشی که به تأثیر از اخبار مثبت نشست‌ها در قیمت‌ روز اهن و فولاد اعمال شد، فعلا به طور تقریبی فروکش کرده و در واقع درحال حاضر فاکتور تأثیرگذاری که توانایی ایجاد تغییر اساسی در بازار را داشته باشد، وجود ندارد.

بر همین اساس قیمت روزانه میلگرد در بیشتر شرکت‌ها ثابت اعلام شد اما نوسان 50 الی 100 تومانی نیز در برخی مبادی فروش مشاهده شد. با توجه به شرایط فعلی پیش‌بینی می‌شود کف قیمت میلگرد امروز روی 14 هزار و 500 تومان باشد.

قیمت نبشی و ناودانی ایرانی تقریبا در همه مبادی فروش ثابت اعلام شد و تنها شاهد کاهش 150 تومانی کارخانه آریان فولاد بودیم. همچنین قیمت روز پروفیل و انواع لوله‌ها نیز مانند بیشتر محصولات فولادی ثابت اعلام شد و تنها کاهش 100 تومانی در یک شرکت مشاهده شد، این در حالی است که برخی مبادی فروش نیز از اعلام قیمت امتناع کردند.

قیمت روز تیرآهن نیز تقریبا تغییری نداشت و در بخش کیلوفروشی قیمت‌ها ثابت بود، تیراهن شاخه‌ای نیز غالبا ثابت اعلام شد اما در شرکت ذوب اهن کاهش 10 الی 40 هزار تومانی شاخه‌های پرفروش نیز مشاهده شد.

قیمت ورق سیاه هم تقریبا ثابت بود اما کاهش 200 الی 300 تومانی در قیمت ورق گالوانیزه، روغنی و رنگی مشاهده شد درحالی که برخی شرکت‌ها هم تمایلی به کاهش قیمت‌ها نداشتند.

براساس آمار موجود از تالار صنعتی روز گذشته نیز معاملات بورس کالا چندان قابل توجه نبود به طوری که شمش عرضه شده که قیمت پایه آن 12 هزار و 400 تومان در نظر گرفته شده بود در مقایسه با عرضه پیشین کاهش یک درصدی داشت و با استقبال چشمگیری مواجه نبود به همین جهت ممکن است در اثر کاهش قیمت شمش و کاهش استقبال از آن قیمت اهن امروز کمی با نوسان کاهشی مواجه باشد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: تأثیر مذاکرات بر قیمت آهن

به گزارش آهن پرایس، امروز نیز حدود 227 هزار تن مقاطع فولادی از جمله میلگرد، تیرآهن، ناودانی و نبشی در بورس کالا عرضه خواهد شد. به نظر می‌رسد عرضه میلگرد با کف قیمتی 13 هزار و 384 تومانی مورد استقبال قرار بگیرد در غیر این صورت کاهش3 درصدی قیمت آن و نزدیک شدن به کانال قیمتی 13 هزار تومان در هفته آینده دور از انتظار نیست.

ادامه مذاکرات پس از تعطیلات سال نو میلادی

از سوی دیگر اخبار متعددی که درباره مذاکرات وین منتشر می‌شود همه بازارها از جمله بازار آهن و فولاد را به امید گشایش و خروجی مثبت، در حالتی از انتظار فروبرده است.

بر همین اساس دور هشتم نشست‌ها که روز دوشنبه آغاز شد تا فردا ادامه خواهد داشت اما به دلیل تعطیلات پایان سال میلادی 2021، پس از تنفسی سه روزه مجددا از تاریخ 13 دی ماه مذاکرات از سر گرفته خواهد شد.

انریکه مورا که ریاست کمیسیون مشترک برجام را برعهده دارد با اشاره به دلیل این وقفه اظهار کرد مذاکرات با جدیت طرفین درحال برگزاری است و تنها به دلیل تعطیلات پیش‌رو ناچار به وقفه‌ای سه روزه هستیم. اگرچه تصمیم بر این بود که پس از تعطیلات سال نو دور هشتم مذاکرات برگزار شود اما بنا بر اراده جدی طرفین برای مذاکرات و تسریع در روند آن، بین تعطیلات کریسمس و سال نو دور هشتم نشست‌ها آغاز شد.

وزارت امور خارجه روسیه نیز با تأیید این خبر اظهار کرد که مذاکرات با هدف حذف تحریم‌ها و مسائل هسته‌ای انجام می‌شود و پس از تعطیلات پیش رو مجددا از سرگرفته خواهد شد.

در حالی که ایران و روسیه روند مذاکرات را مثبت ارزیابی می‌کنند، آمریکا می‌گوید درحال حاضر نمی‌توان آینده مشخصی برای این مذاکرات پیش‌بینی کرد، به همین جهت به نظر می‌رسد تا زمان حصول نتایج قطعی اخباری از این دست به وفور شنیده خواهد شد.

برآیند کلی از اوضاع بازار اهن و فولاد بیانگر نوعی خلسه و سردرگمی در آن است، با توجه به تورم روزافزونی که همه بازارها را درگیر کرده و درحالی که قیمت‌ها به صورت چندین برابری درحال رشد است، بازار آهن و قیمت اهن الات به ثبات و رکودی نسبتا عمیق دچار است که عوامل متعددی این وضعیت را تشدید می‌کند، به عنوان مثال مذاکرات وین، کمبود تقاضا و کاهش ساخت و ساز در فصل زمستان و کاهش صادرات به موازات تعطیلات سال نو میلادی از مهمترین فاکتورهایی است که بازار فعلی را شکل داده است.

اوضاع فعلی بازار آهن و رکود حاکم بر آن به کاهش قیمت مقاطع منجر می‌شود درحالی که برخلاف سایر بازارها رشد چندانی نداشته است و به طور قطع اولین آسیب آن متوجه فولادسازان خواهد شد زیرا ادامه فعالیت واحدهای فولادی را با مشکل مواجه می‌کند.

در چندین هفته گذشته که شاهد افزایش نرخ دلار تا کانال قیمتی 31 هزار تومان بودیم قیمت آهن مسیر خلاف جهت قیمت دلار درپیش گرفته بود و نوسان نداشت، حال اگر متأثر از حصول توافق در مذاکرات قیمت‌ها در بازار آهن عقبگرد کند تولیدکنندگان با مشکل مواجه خواهند شد.

براساس تجربه سنوات گذشته پس از تعطیلات سال نو میلادی صادرات آهن و فولاد کمی رونق می‌گیرد به همین جهت امیدواریم تأثیر مثبتی در بازار داخلی کشور گذاشته و اندک رونقی در آن ایجاد کند.

www.ahanprice.com

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 2 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)