روزهای هیجانی بازار آهن

روزهای هیجانی بازار آهن
روزهای هیجانی بازار آهن

آهن پرایس: پس از توقف نوسان آهن در روز دوشنبه، مجددا رو گذشته شاهد افزایش نرخ روز آهن آلات در عمده مبادی فروش بودیم به طوری که برخی شرکت‌ها قیمت سوم و چهارم نیز اعلام کردند و بسیاری نیز فروش خود...

آهن پرایس: پس از توقف نوسان آهن در روز دوشنبه، مجددا رو گذشته شاهد افزایش نرخ روز آهن آلات در عمده مبادی فروش بودیم به طوری که برخی شرکت‌ها قیمت سوم و چهارم نیز اعلام کردند و بسیاری نیز فروش خود را بستند، البته برخی نیز به طور کلی اعلام قیمت نکردند.

بازار ارز نیز پس از بازگشت دلار به کانال 26 هزار تومانی در کف قیمتی این کانال در نوسان بود و درنهایت روز گذشته در بازار آزاد به قیمت 26 هزار و 250 تومان مبادله شد.

تحلیل روزانه قیمت آهن

روز گذشته در بازار آهن با موجی از افزایش قیمت آهن آلات مواجه بودیم به طوری که قیمت میلگرد آجدار پس از اعلام قیمت چندباره به طور میانگین حدود 170 الی 500 تومان افزایش داشت.

شایان ذکر است برخی از شرکت‌ها فروش خود را بستند، برخی اعلام قیمت نکردند و دو شرکت نیز ثبات داشتند.

قیمت روز تیراهن نیز دچار نوسانات افزایشی بود به این صورت که در بخش کیلوفروشی حدود 200 تومان افزایش و 50 الی 150 تومان کاهش قیمت مشاهده شد، در بخش شاخه‌فروشی نیز تیراهن ذوبی با 10 الی 20 هزار تومان افزایش اعلام قیمت شد.

بازار نبشی و ناودانی در مقایسه با سایر محصولات تلاطم بیشتری را تجربه کرد به این صورت که شاهد افزایش قیمت 1500 الی 2500 تومانی در نبشی و ناودانی ناب تبریز بودیم، سایر کارخانه‌ها نیز به طور میانگین 300 الی 600 تومان افزایش قیمت داشتند درحالی که ثبات جزئی نیز در این بازار مشهود بود.

قیمت پروفیل و انواع لوله‌های داربستی، گازی و ... در کنار ثبات قیمت در برخی شرکت‌ها افزایش 200 الی 300 تومانی را تجربه کرد.

قیمت ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی هم مانند سایر محصولات فولادی با افزایش 200 الی 300 تومانی اعلام شد در حالی که قیمت روز ورق سیاه ثابت بود و تغییر قیمتی نداشت.

همانطور که انتظار می‌رفت و در تحلیل‌های پیشین نیز ذکر شد، به دنبال ابلاغیه‌ای مبنی بر ایجاد فاصله 8 درصدی قیمت شمش و میلگرد، آهن فروشان از چند روز گذشته به افزایش قیمت‌ها اقدام کردند اما یک روز پیش از عرضه شمش در بورس کالا ثبات پیشه کردند و سپس روز گذشته که روز معاملات شمش در بورس کالا بود مجددا موجی از افزایش قیمت‌ها به بازار آهن هجوم آورد.

روز گذشته نرخ متوسط شمش در بورس کالا به حدود 14 هزار تومان رسید که این امر افزایش نرخ مقاطع فولادی عرضه شده در بورس کالای امروز را رقم خواهد زد و هفته آتی نیز محصولاتی که در بورس کالا عرضه می‌شوند با اختلاف 8 درصدی است.

به عبارتی با احتساب نرخ دیروز شمش، قیمت پایه میلگرد حدود 15 هزار و 100 تومان خواهد بود که به افزایش نرخ اهن الات در بازار آزاد منجر خواهد شد.

قابل ذکر است که براساس اعلام شرکت بورس کالای ایران عرضه محصولات در هفته پایانی اسفندماه به این صورت خواهد بود که 22 اسفند روز یکشنبه ورق، تیراهن و میگرد عرضه خواهد شد، روز دوشنبه 23 اسفند روز عرضه شمش بلوم است و مقاطع طویل نیز روز سه‌شنبه عرضه خواهد شد. همچنین عرضه محصولات در بورس کالا، در سال آینده از تاریخ 7 فروردین ماه آغاز خواهد شد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: توقف نوسان افزایشی نرخ آهن

امروز نیز تا ساعاتی دیگر حدود 331 هزار تن محصولات فولادی در تالار صنعتی عرضه خواهد شد.  نرخ میلگرد عرضه شده حدود 14 هزار و 574 تومان در نظر گرفته شده که در مقایسه با عرضه پیشین حدود 1/5 درصد و نسبت به نرخ پایه حدود 2/2 درصد افزایش قیمت داشته است.

در ادامه باید گفت اوضاع جنگ بین روسیه و اوکراین که رو به وخامت است شرایط بازار جهانی فولاد را آشفته‌تر کرده است به گونه‌ای که اثرات مخرب آن موجب افزایش قیمت فولاد صادراتی ایران و محصولات داخلی را رقم زده است.

همچنین مذاکرات وین نیز که در آخرین مرحله رایزنی‌ها متوقف شده، منتظر تصمیمات سیاسی طرفین است تا به پایان برسد. طبق گزارش‌ها علی باقری‌کنی جهت مشورت مجددا به تهران بازگشته و آمریکا نیز به درخواست روسیه پاسخی نداده است به همین دلیل عواملی از این دست موجب توقف مذاکرات و بلاتکلیفی کلیه بازارها شده است.

در مجموع این عوامل در روزهای پایانی سال به افسارگسیختگی و نوسانات هیجانی در بازار آهن و فولاد منجر شده است که خریداران آهن را بلاتکلیف و گیج کرده است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)