روند صعودی سنگ آهن

روند صعودی سنگ آهن
روند صعودی سنگ آهن

آهن پرایس: در بازار سنگ آهن شاهد افزایش قیمت در دوهفته اول ماه فوریه با وجود همه گیری کرونا، بودیم. در آخرین روزکاری از سال در چین یعنی 10 فوریه، نرخ سنگ آهن عیار 62 درصد وارداتی بندر کینگدائو با استقبال فولادسازان چینی به 166 دلار در هر تن رسید که نسبت به ...

آهن پرایس: در بازار سنگ آهن شاهد افزایش قیمت در دوهفته اول ماه فوریه با وجود همه گیری کرونا، بودیم. در آخرین روزکاری از سال در چین یعنی 10 فوریه، نرخ سنگ آهن عیار 62 درصد وارداتی بندر کینگدائو با استقبال فولادسازان چینی به 166 دلار در هر تن رسید که نسبت به آخرین روز کاری سال گذشته در چین حدود 80 درصد با افزایش همراه بوده و اما سوالی که این روزها مطرح است این است که آیا بازار جهانی سنگ آهن توان رشد بیشتر نرخ این محصول را داراست؟

سنگ آهن در اواخر سال 2020 میلادی از رشد نرخ های خود کاسته و روند نزولی را پیش گرفته بود که با این حساب فولادسازان امیدوار به جبران سودهای خود در ماه های ابتدایی سال 2021 بودند، اما نرخ این محصول با آغاز سال نوی چینی بار دیگر روند صعودی خود را پیش گرفت و ذخایر سنگ آهن فولادسازان چینی با سنگ آهن 166 دلاری و کنسانتره 190 دلاری پر شد تا چینی‌ها سال گاو فلزی را با انبارهایی پر شروع کنند. 

این اتفاق زمانی رخ داد که بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی شرکت Vale برزیل، در سال 2020 میلادی صادرات سنگ آهن برزیل با کاهش همراه بوده، اما خریداران چینی با رشد 8.7 درصدی تقاضا باعث شدند تا رکورد جدیدی از سوی چین برای خرید سنگ آهن از برزیل ثبت شود . این موضوع نشون دهنده آن است که چینی‌ ها به شدت به دنبال پر کردن انبارها هستند تا برای طرح‌ های توسعه ‌ای سال گاو فلزی با کمبود سنگ آهن مواجه نشوند و همین امر سبب شده است که در 40 روز ابتدایی سال 2021 میلادی رشد نسبی تقاضا و افزایش قیمت سنگ آهن موجب شود تا فولادسازان بار دیگراز کاهش دوباره حاشیه سود خود دچار نگرانی شوند.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: تفاوت قیمت ساخت و فروش مسکن

در این بین بیشتر کارشناسان عقیده دارند که هر سال در آغاز سال نوی چینی مقداری رشد تقاضا صورت می‌ گیرد و رشد نرخ  این روزهای سنگ آهن به نوعی مربوط به این مساله است و این موضوع نباید سبب نگرانی شود چون این اتفاق در بازار طبیعی است و بیشتر از این موضوع موردی که سبب نگرانی شده رشد 74 دلاری یعنی 80 درصدی نرخ سنگ آهن از شب عید چینی 2020 تا شب عید شکوفه‌های 2021 است.

دیگر کارشناسان نیز معتقدند بازار سنگ آهن کشش این افزایش قیمت ها را ندارد و به زودی از سرعت این افزایش ها کاسته خواهد شد و اما نمی توان اظهار داشت که به این حدی که قیمت ها صعود کرده با نزول همراه شود. اما بعید است که نرخ این ماده معدنی در ماه های آینده با افزایشی همانند ماه های پایانی سال 2020 همراه شود و پیش‌ بینی می‌شود قیمت سنگ آهن عیار 62 درصد در بدترین حالت در همین حدود 160 دلار در هر تن باقی خواهد ماند.

یکی از تجار ایرانی‌ که در بازارهای جهانی نیز فعالیت دارد، در این رابطه بیان کرده که کشور چین پس از تعطیلات سال نو و در آستانه گردهمایی سالانه حزب حاکم این کشور، استراتژی‌های جدیدش در مورد بازار فولاد و سنگ آهن را اعلام و اجرا خواهد کرد و انتظار فعالان بازار برای مشخص شدن سیاست‌گذاری‌های فولادی چین  باعث سیر تناوب ضعیف قیمت سنگ آهن در بازارهای جهانی تا پایان ماه مارس 2021 خواهد شد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)