تفاوت قیمت ساخت و فروش مسکن

تفاوت قیمت ساخت و فروش مسکن
تفاوت قیمت ساخت و فروش مسکن

آهن پرایس : براساس برآورد های انجام شده هزینه متوسط ساخت هر متر آپارتمان 8 میلیون تومان تخمین زده شده در حالی که در دی ماه امسال متوسط قیمت هر متر آپارتمان در شهر تهران 27 میلیون و300 هزار تومان بوده است . قیمت فروش یک متر آپارتمان ...

آهن پرایس : براساس برآورد های انجام شده هزینه متوسط ساخت هر متر آپارتمان 8 میلیون تومان تخمین زده شده در حالی که در دی ماه امسال متوسط قیمت هر متر آپارتمان در شهر تهران 27 میلیون و300 هزار تومان بوده است . قیمت فروش یک متر آپارتمان حدود ۲۳۷ درصد بیشتر از هزینه ساخت آن است.
هزینه ساخت مسکن به عوامل مختلفی بستگی دارد و در نقاط مختلف کشور هزینه ساخت مسکن متفاوت است. عوامل اصلی و مؤثر در هزینه ساخت و تولید مسکن، زمین، مصالح، دستمزد و بسته‌ های خدماتی است. از میان این عوامل زمین نقش کلیدی در هزینه ساخت دارد. طبق آمار سهم زمین از هزینه ساخت در حال حاضر به 70 درصد رسیده است. با توجه به اختلاف قیمتی ارزش زمین در مناطق مختلف، هزینه ساخت هم متفاوت است. 

مطابق آخرین اعلام مرکز آمار، قیمت هر متر زمین کلنگی در تهران در تابستان امسال ۳۴ میلیون و ۷۹۳ هزار تومان بوده که در مقایسه با تابستان سال گذشته 86 درصد رشد نشان می‌دهد.  بهروز سرآبندی، رئیس مرکز توسعه صنعتی ساختمان، هزینه ساخت واحد مسکونی مصرفی در شهر تهران را بدون احتساب هزینه زمین حدود متری 8 میلیون تومان اعلام کرد. بر اساس اعلام بانک مرکزی متوسط قیمت هر متر آپارتمان در شهر تهران در دیماه امسال 27 میلیون و 300 هزار تومان بود. 

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید : محدودیت در بازار اوراق مسکن

میانگین مساحت هر واحد مسکونی معامله شده در در شهر تهران در ماه‌های گذشته 88 متر بوده است. اگر متوسط هزینه ساخت بدون احتساب قیمت زمین را متری 8 میلیون در نظر بگیریم، قیمت ساخت یک واحد 88 متری حدود 704 میلیون تومان است که هزینه‌های خدمات، مانند انشعابات، صدور پروانه، نظام مهندسی. به این هزینه‌ها اضافه می‌شود. به گفته کارشناسان هزینه خدمات کمتر از 100 میلیون تومان و به‌ طور متوسط حدود 50 تا 70 میلیون تومان است. 

حال اگر متوسط قیمت مسکن در تهران را 27 میلیون و 300 هزار تومان در نظر بگیریم قیمت فروش یک آپارتمان 88 متری حدود 2 میلیارد و 400 میلیون تومان است. این قیمت، تفاوت چشمگیری با هزینه ساخت دارد و تفاوت آن بیش از دو برابر و قیمت فروش حدود 237 درصد بیشتر از قیمت ساخت است.
محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی تفاوت قیمت ساخت و فروش مسکن را حدود 500 درصد اعلام کرده که به این ترتیب گاهی هزینه فروش 5 برابر بیشتر از هزینه ساخت است. محمودزاده این تفاوت قیمتی را تفاوتی دانسته که قابل تفسیر نیست. او تنها دلیل فاصله زیاد قیمت ساخت و فروش مسکن، را برخورد سرمایه‌ای با مسکن می‌داند.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 4 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)