رونق خرید آهن در اسفندماه

رونق خریدآهن در اسفندماه
رونق خرید آهن در اسفندماه

آهن پرایس: آخرین هفته بهمن ماه درحالی پایان یافت که قیمت روز آهن‌آلات غالبا ثبات و بدون تغییر اعلام شد اگرچه نوسانات متعدد کاهشی و افزایشی نیز مشهود بود و حتی برخی شرکت‌ها از اعلام قیمت امتناع کردند. بازار ارز...

آهن پرایس: آخرین هفته بهمن ماه درحالی پایان یافت که قیمت روز آهن‌آلات غالبا ثبات و بدون تغییر اعلام شد اگرچه نوسانات متعدد کاهشی و افزایشی نیز مشهود بود و حتی برخی شرکت‌ها از اعلام قیمت امتناع کردند.

بازار ارز به‌دنبال نوسانات متعددی که در هفته گذشته سپری کرد در پایان روز پنجشنبه قیمت دلار در کانال 26 هزار تومانی آرام گرفت و با اندکی کاهش در بازار آزاد به قیمت 26 هزار و 550 تومان به فروش رسید.

تحلیل روزانه قیمت آهن

در ماه بهمن بازار آهن و فولاد نوسانات افزایشی چشمگیری را تجربه کرد اما روز پنجشنبه عمده آهن‌فروشان تمایل بیشتری به ثبات نرخ اهن‌الات داشتند از این رو تغییری در قیمت‌ها اعمال نکردند.

در چند روز گذشته که قیمت میلگرد آجدار پیش‌قراول افزایش یا کاهش مقاطع فولادی بود، پایان هفته گذشته بازار آرامی را سپری کرد در حالی که افزایش قیمت 50 الی 150 تومانی در تعدادی از مبادی فروش مشاهده شد و یک شرکت نیز با کاهش 10 تومانی اعلام قیمت کرد.

قیمت تیراهن نیز به طور کلی ثابت و بدون تغییر بود اما کارخانه ذوب آهن اصفهان تمایل بیشتری به افزایش قیمت محصولات خود داشت به طوری که نرخ تیرآهن کیلویی در این کارخانه حدود 50 تومان افزایش داشت، قیمت تیرآهن شاخه‌ای نیز تقریبا افزایشی بود.

به تبعیت از جو غالب بازار آهن، قیمت ناودانی و نبشی نیز در عمده مبادی فروش ثابت و بدون تغییر اعلام شد، همچنین قیمت انواع ورق‌های سیاه، رنگی، روغنی و گالوانیزه هم ثابت بود.

قیمت پروفیل‌ها و لوله‌ صنعتی، گازی، روغنی و ... نیز جز در یک شرکت که با کاهش 200 تومانی اعلام شد، در غالب مبادی فروش ثابت بود و برخی نیز اعلام قیمت نکردند.

در هفته پایانی بهمن ماه با افزایش پلکانی نرخ آهن آلات مواجه بودیم و طبق آمار فروشندگان نیز تمایل چندانی به کاهش قیمت‌ها نداشتند، مگر در معدودی از شرکت‌ها، اما به صورت کلی قیمت‌ها افزایشی بود.

در بازه زمانی فعلی که فصل سرما رو به اتمام است، مشابه سال‌های گذشته انتظار می‌رفت تحرکات و شور و نشاط بیشتری در بازار حاکم باشد و متقاضی خرید اهن نیز افزایش یابد، اما به دلایل متعددی ازجمله مبهم بودن نتایج مذاکرات برجام که بازار را در رکود و سکون عمیقی فرو برد و همچنین کمبود نقدینگی و برخی عوامل دیگر، بازار خرید و فروش مقاطع فولادی بی‌رونق بود.

به گزارش آهن پرایس، اما از ابتدای این ماه شاهد افزایش جزئی قیمت‌ها و همچنین افزایش نسبی تقاضا بودیم به رونقی نسبی به بازار بخشید، اگرچه بازارهای جهانی نیز تقریبا ثابت بودند.

اگرچه به دلیل نتایج نامشخص مذاکرات و برخی عوامل دیگر چندان رونقی در بازار مشاهده نمی‌شود اما ممکن است در ماه پایانی سال براساس تجربه سنوات گذشته، تقاضا بیشتر شده و خریدوفروش بیشتری نیز صورت بگیرد.

با توجه به آنچه از اوضاع کلیه بازارها مشاهده می‌شود پس از آغاز مذاکرات وین، نرخ دلار به طور مداوم در نوسان است و از کانال 30 هزار تومانی به کانال 26 هزار تومانی عقبگرد کرده است، از ابتدا شاهد تأثیر قیمت دلار در غالب بازارها بودیم اما پس از مدتی بازار ارز، مسیری متفاوت و حتی معکوس از سایر بازارها سپری کرد که این امر بیشتر در بازار آهن و فولاد مشهود بود.

اما همانطور که بارها نیز به آن اشاره کردیم به دلیل بالابودن نرخ تورم در کشور، کاهشی و ثابت بودن قیمت‌ها که عموما تحت تأثیر اخبار سیاسی اتفاق می‌افتد، دوام چندانی ندارد و نمی‌شود قیمت‌ها برخلاف میزان تورم کشور تعیین شود.

در صورت دستیابی به توافقات نیز تأثیر مذاکرات در اقتصاد به صورت کوتاه مدت و در بازه زمانی محدود 3 الی 6 ماهه خواهد بود و پس از آن مجددا نابسامانی و رشد قیمت‌ها فضای غالب بازار را شکل می‌دهد و تورم دو رقمی در کشور ادامه‌دار خواهد بود.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: افزایش نرخ آهن در پایان سال

اما در بررسی بازار داخلی در این هفته نیز می‌توان گفت احتمال می‌رود با توجه به میزان فروش مقاطع فولادی در در بورس کالای هفته گذشته، در عرضه بعدی نیز دامنه مثبت 3 درصد در نرخ پایه محصولات اعمال شود و کف قیمتی مقاطع قابل عرضه روی 14 هزار و 200 الی 14 هزار و 300 تومان تعیین شود.

 با این اوصاف تأثیر بورس کالا نیز بر نرخ محصولات فولادی در بازار آزاد انکارنشدنی است و به‌طبع قیمت‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اگرچه نه تنها بازار آهن و فولاد بلکه عمده بازارها درحال حاضر منتظر نتایج مذاکرت هستند و از اعمال تغییرات چشمگیر در نرخ محصولات خودداری می‌کنند.

امروز نیز تا ساعتی دیگر حدود 869 هزار تن محصولات فولادی از جمله شمش آلیاژی و برخی مقاطع طویل و مواد اولیه عرضه خواهد شد. طبق آمار نرخ آهن اسفنجی حدود 9 هزار تومان تعیین شده است که در مقایسه با آخرین عرضه تقریبا 3/4 درصد افزایش یافته است.

تولید 10 هزار مگاوات برق

از آغاز سال با قطعی برق و کمبود گاز در کشور مواجه بودیم که همه بخش‌ها از جمله صنایع فولادساز را تحت‌الشعاع قرار داد و موجب ضرر و زیان مالی و حتی تعطیلی برخی واحدهای تولیدی شد.

وجیه‌الله جعفری رئیس عامل هیأت ایمیدرو با شاره به مشکلات موجود در این حوزه، اظهار کرد: کمبود انرژی مصرفی به توقف تولید در کشور انجامید و چالش‌های بزرگی را برای این واحدها در پی داشت.

وی در زمینه راهکار ارائه شده برای حل این مانع و مشکل اظهار کرد: توافق شده است که واحدهای صنعتی کلان برای جلوگیری از تکرار این چالش‌ها و مشکلات، خودشان تولید 10 هزار مگاوات را در دستورکار قرار دهند.

جعفری در زمینه ساخت نیروگاه اظهار کرد: عملیات اجرایی 3 هزار و 200 مگاوات آغاز شده است و ساخت مابقی آن نیز درحال پیگیری است و امید است تا 3 سال آتی مشکلات چشمگیری در این زمینه رخ ندهد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)