افزایش نرخ آهن در پایان سال

افزایش نرخ آهن در پایان سال
افزایش نرخ آهن در پایان سال

آهن پرایس: روز گذشته قیمت روزانه آهن آلات در غالب مبادی فروش روندی افزایشی داشت و باز هم میلگرد آجدار در این افزایش‌ها پیشگام بود. گفتنی است رشد نرخ اهن الات در همه مقاطع طویل رؤیت نشد و برخی محصولات...

آهن پرایس: روز گذشته قیمت روزانه آهن آلات در غالب مبادی فروش روندی افزایشی داشت و باز هم میلگرد آجدار در این افزایش‌ها پیشگام بود. گفتنی است رشد نرخ اهن الات در همه مقاطع طویل رؤیت نشد و برخی محصولات ثابت و بدون تغییر بودند.

بازار ارز نیز کماکان شاهد نوسانات متعدد نرخ دلار بود به طوری که روز گذشته مجددا به کانال 26 هزار تومانی بازگشت و در پایان روز گذشته در بازار آزاد به قیمت 26 هزار و 850 تومان به فروش رسید.

تحلیل روزانه قیمت اهن الات

طبق آمار آنچه در بازار آهن روز گذشته مشاهده شد غالبا نوسانات افزایشی بود که گویا بخشی از آن به تأثیر از بورس کالا رخ داد و نتیجه این امر ایجاد تحرکات نسبی در بازار بود.

 بر همین اساس نرخ میلگرد که اخیرا تمایل بیشتری به افزایش دارد روز گذشته جز در چند شرکت که بدون تغییر قیمت عرضه شد، در بخش عمده‌ای از مبادی فروش افزایش 50 الی 150 تومانی را تجربه کرد.

قیمت روز تیراهن در ابتدا با ثبات قیمت عرضه شد که در بخش کیلوفروشی بیشتر مشهود بود اما پس از اعلام قیمت دوم توسط ظفربناب، مابقی شرکت‌ها نیز با افزایش قیمت محصولات خود را عرضه کردند از همین رو قیمت تیراهن شاخه‌ای حدود 20 الی 30 هزار تومان افزایش یافت.


نوسانات متعددی که در بازار آهن مشهود بود در قیمت نبشی و ناودانی ایرانی نیز مشاهده شد به این صورت که علاوه‌بر افزایش 100 تومانی قیمت نبشی در کارخانه فولاد ناب تبریز، برخی شرکت‌ها از اعلام قیمت امتناع کردند و برخی نیز ثبات قیمت داشتند.

قیمت روز پروفیل و انواع لوله‌ گازی، داربستی، صنعتی و ... نیز عمدتا با افزایش 100 الی 200 تومانی اعلام شد اما در برخی مبادی فروش ثبات قیمت نیز مشاهده شد.

ورق گالوانیزه، روغنی و رنگی نیز در عمده مبادی فروش بدون تغییر قیمت بود اما قیمت ورق سیاه تقریبا در اکثر مبادی فروش با افزایش 100 الی 400 تومانی اعلام شد.

تحرکاتی که در بازار آهن و فولاد در جریان است با توجه به بازه زمانی که در آن هستیم تا حدی قابل پیش‌بینی است، زیرا با پایان فصل زمستان انتظار می‌رود که ساخت‌وسازها نیز آغاز شود که این امر به افزایش تقاضای مصرف و خرید آهن آلات و در نهایت افزایش قیمت‌ها منجر می‌شود.

اما باید در نظر داشت که علی‌رغم این شرایط و همچنین وجود عرضه و نقدینگی مطلوب، بخش تقاضا با کمبود نقدینگی مواجه است که مانع بزرگی برای رونق معاملات به شمار می‌رود.

از سوی دیگر با کاهش میزان عرضه مقاطع فولادی در بورس کالا، تولیدکنندگان برآن هستند تا میزان معاملات را افزایش دهند که نتیجه این امر رشد قیمت‌ها در بازار آزاد است و گویا اهن‌فروشان از روز گذشته به افزایش قیمت‌ها اقدام کردند. ناگفته نماند بخشی از این رشد قیمت نیز به افزایش قیمت فولاد در منطقه CIS ارتباط دارد.

با این اوصاف در یک بررسی کلی می‌توان اینطور نتیجه گرفت که با توجه به اوضاع فعلی، بازار پتانسیل افزایش قیمت پلکانی را دارد ولی گویا برخی عوامل از جمله مذاکرات وین مانع از این امر است به همین دلیل اگر افزایش قیمتی هم مشاهده می‌شود به صورت محدود رخ می‌دهد.

تأثیر مذاکرات وین بر قیمت آهن

هر خبر منفی یا مثبتی که در زمینه مذاکرات منتشر می‌شود در همه بازارها تأثیر می‌گذارد و با کاهش و افزایش نرخ دلار می‌توان به این امر پی برد. اما پر واضح است که این نوسانات روانی و هیجانی است و اقتصاد کشور با نتایج مذاکرات برجام گره نخورده است، اگرچه نوعی امنیت اقتصادی در بازار ایجاد می‌کند اما موجب رونق اقتصاد، آنطور که همه انتظار دارند نخواهد شد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: نوسانات نسبی  قیمت آهن

در همین زمینه مهدی کریمیان رئیس اتحادیه ابزار آلات ساختمانی و آهن آلات استان سیستان و بلوچستان با تأیید امر اظهار کرد: انتظار می‌رود سال آینده با افزایش قیمت اغلب کالاها مواجه شویم که قاعدتا نرخ آهن آلات نیز افزایش خواهد یافت و از این امر مستثنا نیست.

وی در بررسی علل افزایش قیمت محصولات فولادی در سال آتی، بیان کرد: کمبود انرژی و محدودیت مصرف آن و همچنین کمبود مواد اولیه و برخی مشکلات ارزی از مهمترین علل افزایش قیمت‌ها خواهد بود، اگرچه در سالجاری نیز این مشکلات وجود داشت اما اگر حل نشود همچنان مانعی بر راه تولیدکنندگان خواهد شد.

قیمت‌گذاری دستوری در بورس کالا

آنطور که مشخص است قیمت محصولات فولادی در بورس کالا براساس عرضه و تقاضا نیست و قیمت محصولات به هم مرتبط و وابسته است، گویا برخی برآنند تا این روند را اصلاح کنند و قیمتگذاری‌ها براساس عرضه و تقاضا باشد اما این جریان زمان‌بر و هزینه‌بر خواهد بود.

در همین زمینه سعید عسگرزاده دبیر کل انجمن سنگ آهن کشور اظهار کرد: گاهی شاهد قیمت‌گذاری دستوری در بورس کالا هستیم که این جریان اخیرا در تعیین قیمت شمش مشاهده شد. در این شرایط که وقتی یکی از محصولات زنجیره فولاد به صورت دستوری تعیین قیمت می‌شود نمی‌توان مابقی را براساس عرضه و تقاضا قیمت‌گذاری کرد.

وی در ادامه افزود: نباید به تولیدکنندگانی که مواد اولیه خود را از رینگ داخلی تهیه می‌کنند ولی محصولات تولیدشده خود را در رینگ صادراتی عرضه می‌کنند اجازه فعالیت داد و باید این تولیدکنندگان محصولات خود را نیز در بازار داخلی عرضه کنند تا نوعی تعادل و تنظیم در بازار ایجاد شود.

عسگرزاده تصریح کرد: به نظر می‌رسد دولت در هر صورت در تعیین قیمت محصولات دخیل خواهد بود، با این اوصاف ناگزیر قیمت پایه وابسته به قیمت یکی از محصولات زنجیره فولاد است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 2 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)

ساعت کاری مجموعه به پایان رسیده است لطفا اطلاعات خود را برای دریافت مشاوره اختصاصی وارد نمایید.

درخواست مشاوره تلفنی