ریزش قیمت آهن تا توافقات برجام

ریزش قیمت آهن تا توافقات برجام

با وجود تلاش‌های بازار ساز برای افزایش قیمت‌ آهن، اخبار برجامی دستورالعمل بورس کالا را بری‌اثر کرد اگرچه نمی‌توان گفت شرایط فعلی فقط به مذاکرات برجام گره خورده است، زیرا ضعف شدید تقاضا، رکود و تورم بالا نیز از اصلی‌ترین علل ایجاد شرایط فعلی به شمار می‌رود.

آهن پرایس: هفته گذشته شاهد ثبات حداکثری قیمت آهن در عمده بخش‌های بازار آهن بودیم، اما کاهش چشمگیر 400 الی 500 تومانی نیز در بسیاری از شرکت‌ها قابل مشاهده بود. بازار روز پنجشنبه نیز عمدتا در همه حوزه ها ثابت بود و تنها معاملات توافقی با صبر و نظاره ناشی از بلاتکلیفی مذاکرات برجام مشاهده شد.

بازار ارز نیز تقریبا ثابت بود و دلار به قیمت 29 هزار و 900 تومان به فروش رسید که این کاهش قیمت تحت تأثیر مذکرات برجامی قلمداد می‌شود. علی‌اصغر سمیعی کارشناس بازار ارز معتقد است با احیای برجام ممکن است 120 میلیارد پول بلوکه شده ایرن آزاد شود قیمت دلار نیز کاهش بیابد اما با توجه به شرایط کشور کاهش ناگهانی نرخ دلار عقلانی نیست و باید نرخ تورم بالا، نرخ بالای بهره، بیکاری و ... عواملی است که اساس تعیین اوضاع اقتصادی کشور و نرخ دلار است و برجام نمی‌تواند به تنهایی عاملی برای کاهش قیمت‌ها به شمار برود.

تحلیل روزانه بازار آهن

در نتیجه بلاتکلیفی‌ها بازار آهن و فولاد روز پنجشنبه نیز ثابت و همراه با کاهش در برخی بخش‌ها بود، به طوری که قیمت روز میلگرد آجدار عمدتا ثابت بود ولی 100 الی 300 تومان نیز کاهش یافت. قیمت میلگرد در یک ماه اخیر نزولی بوده است به این صورت که میلگرد 14 از 17 هزار و 338 تومان به 16 هزار و 66 تومان رسیده که نشانگر کاهش 7 درصدی است که معادل هزار و 272 تومان است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که قیمت میلگرد ایران حدود 29 درصد زیر قیمت ترکیه است و گویا با قیمت‌های صادراتی چین 19 درصد اختلاف قیمت دارد. محدودیت‌های صادراتی و رکود داخلی از عوامل مهمی است که قیمت میلگرد ایران را به یکی از کم‌قیمت‌ترین میلگردهای دنیا تبدیل کرده است.

نرخ روز ناودانی ایرانی و نبشی نیز تقریبا در کلیه شرکت‌ها ثابت بود. براساس آمار قیمت ناودانی ایرانی نیز در یک ماه اخیر کاهشی بوده است به طوری که از 19 هزار و 291 به 17 هزار و 980 تومان ریزش داشته که رقمی معادل هزار و 311 تومان است. نبشی نیز به همین منوال بوده و با کاهش 5 درصدی از 18 هزار و 437 تومان به 17 هزار و 442 تومان رسیده است.

نرخ روز پروفیل و انواع لوله‌ها نیز پایان هفته ثابتی را پشت سر گذاشتند اما در یک ماه گذشته نرخ این محصولات نیز کاهش داشت به طوری که پروفیل ضخامت 2 از 22 هزار و 750 تومان به 20 هزار و 614 تومان رسیده که حدود 9 درصد برآورد شده است.

قیمت تیرآهن نیز عمدتا ثابت بود اما در برخی شاخه‌های ذوب آهن اصفهان کاهش قیمت مشاهده شد؛ تیرآهن 14 در یک ماه گذشته از 18 هزار و 325 تومان به 17 هزار و 425 تومان کاهش یافته که این ریزش معادل 4 درصد و رقمی حدود 900 تومان است.

آنطور که از آمار و گزارش‌ها برمی‌آید برخلاف تلاش بورس کالا برای افزایش قیمت آهن، کلیه محصولات فولادی در هفته گذشته روندی کاهشی داشته‌اند اما عدم تقاضای مصرفی و سرمایه‌ای، انتظار برای نتایج مذاکرات و نرخ تورم بالا و... مانع از افزایش قیمت‌ها شد.

در همین زمینه احمد خان‌بابایی فعال بازار آهن و فولاد اظهار کرد: هفته گذشته شاهد ریزش 400 الی 500 تومانی نرخ آهن آلات بودیم و احتمال دارد در هفته جاری نیز شاهد تداوم ثبات و کاهش قیمت آهن باشیم، اما به طور موقت اوضاع بازار به نتایج برجام گره خورده است.

محمد اصفهانی فعال صنفی بازار آهن و فولاد در رابطه با شرایط فعلی بازار آهن بیان کرد: بورس کالا و وزارت صمت با قیمتگذاری‌های دستوری که با هدف حمایت از تولیدکننده‌هاست، روند بازار را نامتعادل کرده‌اند و اگر همچنان قیمت‌ها را بالا نگه دارند استقبال از محصولات عرضه شده در بورس کاهشی شده و رکود فعلی تا پایان تابستان تداوم خواهد داشت.

اصفهانی در ادامه افزود: مهندسی عرضه شمش در بورس کالا معیار نوسانات سایر محصولات قرار گرفته و قیمتگذاری براساس عرضه و تقاضا اتفاق نمی‌افتد.

این فعال صنعتی قیمت‌های موجود را غیرواقعی دانست و گفت: پایان سال گذشته نیز وزارت صمت با اجرای برخی سیاست‌ها از جمله حذف دامنه مثبت و منفی 3 درصد، نوساناتی در بازار ایجاد کرد که موجب افزایش کوتاه مدت قیمت‌ها شد اما این روند آمار معاملات را کاهش داد.

بهره‌مندی از برجام در گرو تدوین برنامه

سعید عسگرزاده دبیر اجرایی سنگ آهن نیز درباره اثرات برجام در بازار آهن و فولاد اظهار کرد: اثر برجام در بازار آهن و فولاد و سایر بازارهای موازی انکارناپذیر است. آنچه به تأثیر از اخبار برجام در بازارها مشاهده می‌شود غالبا ناشی از جوی روانی است و نتیجه واقعی آن پس از تعیین تکلیف نهایی مشخص می‌شود.

عسگرزاده ابراز کرد: نوسانات دلار که حاصل از اخبار برجام است موجب تغییر قیمت برخی کالاها شده است و این تغییر قیمت را بیشتر در محصولاتی که به دلار وابسته هستند، مشاهده می‌کنیم.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: خوشبینی به برجام، فرصت یا تهدید!

این کارشناس در ادامه افزود: دستیابی به توافق شرایط مثبتی را در کسب و کارها رقم خواهد زد و به اعتقاد بنده در توافقات پیشین سود چندانی از شرایط حاصل شده نبردیم و تأثیر توافقات فعلی به وزارت صمت و برنامه‌های آن بستگی دارد که چقدر برای بهره بردن از شرایطی که ممکن است پس از توافقات دست بدهد، آمادگی دارد.

گزارش‌ها از بورس کالا حاکی است که امروز حدود یک میلیون و 570 هزار و 600 تن محصول فولادی عرضه خواهد شد که شامل شمش بلوم، سنگ آهن، ناودانی، آهن اسفنجی و ... است. گفتنی است شمش بلوم حدود 45 هزار و 700 تن است که نرخ پایه آن 14 هزار و 623 تومان در نظر گرفته شده که بیانگر افزایش 1/7 درصدی نرخ این محصول است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 4 از 5 - 2 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (1)

  • ..
    .. 1401/06/02 - 07:13 پاسخ

    کسانی که می‌گویند قیمت آهن درایران کمتراز ترکیه وچین هست یه عده رذال وبی صفتندومعلومه ازطرف دولت ساپورت میشن اینقدر ملتو بی ارزش کردن که حتی پولمان راتوکشورخودمون قبول ندارن چه برسه افغانستان وزیمباوه