خوشبینی به برجام، فرصت یا تهدید!

خوشبینی به برجام، فرصت یا تهدید!

ریزش قیمت‌ها در اکثر بازارها از جمله بازار آهن و ارز حاصل اخبار مثبت برجامی است که کشدار شدن آن دستیابی به توافق را در پرده‌ای از ابهام فروبرده و تدابیر بازارساز را برای کنترل بازار و افزایش قیمت‌ها خنثی کرده است، با این حال تنها چاره مردم صبر و انتظار برای تعیین تکلیف است.

آهن پرایس: افزایش امید دستیابی به توافقات برجام تشدید ثبات و سکون نرخ روزانه آهن آلات را در روزهای پایانی هفته رقم زد اما کاهش قیمت در بسیاری از شرکت‌ها نیز قابل مشاهده بود.

با قوت گرفتن خبرهای مثبت درباره توافقات برجام کاهش نرخ دلار قابل پیش‌بینی بود و برخی از بازگشت نرخ دلار تا کانال 28 هزار تومانی خبر می‌دادند، در همین راستا بازار ارز همچنان در مسیر نزولی قرار دارد و با تداوم کاهش‌ها قیمت دلار تا کانال 29 هزار تومانی ریزش کرد به طوری که در بازار آزاد 29 هزا و 900 تومان مبادله شد.

تحلیل روزانه بازار آهن و فولاد

شنیده‌ها از جو حاکم بر بازارآهن و فولاد حاکی از تشدید رکود و توقف معاملات است که به‌دنبال افزایش امید به توافقات ایجاد شده است. به همین واسطه روز گذشته غالب شرکت‌ها نرخ محصولات خود را بدون تغییر قیمت عرضه کردند، به طوری که قیمت روز میلگرد آجدار در شمار زیادی از مبادی فروش ثبات داشت و در تعدادی از بنگاه‌ها نیز با کاهش 100 الی 200 تومانی همراه بود.

قیمت قوطی و پروفیل و انواع لوله داربستی، گازی و ... نوسانات متعددی را تجربه کرد به این صورت که کلیت بازار روند کاهشی 100 الی 300 تومانی داشت اما در کارخانه پروفیل یاران افزایش 500 تومان نیز داشتیم، پروفیل ایران نیز هم نوسانات کاهشی داشت و هم با افزایش 100 تومانی پروفیل ضخامت 2/5 توأم بود.

قیمت روز ناودانی و نبشی نیز عمدتا کاهش 100 الی 500 تومانی داشت و تنها کارخانه جاوید بناب و آریان فولاد بدون تغییر اعلام قیمت کردند. قیمت روز تیراهن نیز در بخش شاخه‌فروشی کاهش 10 الی 20 هزار تومانی داشت ولی تیرآهن فایکو و فولاد یزد ثبات داشتند.

قیمت روز ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی نیز عمدتا ثابت اعلام شدند اما ورق سیاه و انواع آن در شماری از کارخانه‌ها با کاهش 100 الی 200 تومانی همراه بود اما کارخانه ورق سیاه کاویان و گیلان تغییر قیمتی نداشتند.

همانطور که از آمار و گزارش‌ها برمی‌آید به‌رغم تلاش بازارساز و دستورالعمل بورس کالا برای توقف ریزش قیمت‌ها، بازار آهن و فولاد مجددا روی ریل نزولی قرار گرفته است. پیش از انتشار مسائل مربوط به احیای برجام، ضعف شدید تقاضای مصرفی و سرمایه‌ای و افت چشمگیر ساخت‌وسازها بازار را در رکود عمیقی فرو برده بود که تداوم آن زیان تولیدکنندگان را در پی داشت، تا اینکه بورس کالا برای جلوگیری از این اوضاع به ابلاغ دستورالعملی اقدام کرد که در بازه زمانی چند روزه موجب افزایش جزئی و پلکانی قیمت‌ها شد که روندی معکوس با بازارهای جهانی داشت؛ اما با قوت گرفتن اخبار احیای برجام این دستورالعمل نیز بی‌اثر شد و مجددا بازار به حالت اولیه برگشت و روندی ثابت و راکد در پیش گرفت.

با این حال باید دید انتظار برای مشخص شدن نتایج احیای برجام به کجا خواهد رسید، آیا امید به توافقات برجام که بازار را کاهشی و ثابت کرده، تداوم خواهد داشت یا بازار آهن رو به افزایش خواهد گذاشت، به هر حال پیش‌تر نیز گفته‌ایم که در صورت حصول توافق یا عدم توافق، اثر برجام در بازار مقطعی و موقت بوده و اوضاع بازار تابعی از نرخ تورم و بازارهای جهانی خواهد بود.

گزارش‌ها از بازار بورس روز گذشته حاکی از کاهش استقبال از محصولات عرضه شده در بورس کالا بود، به طوری که از حدود 25 هزار و 294 تن میلگرد عرضه شده، 34 هزار و 248 تن تقاضا ثبت شد اما تنها 13 هزار و 473 تن از آن معامله شد. حجم تیرآهن عرضه شده نیز که حدود 10 هزار و 757 تن بود تقاضای 16 هزار و 353 تنی داشت اما تنها 6 هزار و 693 تن از آن به فروش رسید.

گزارش‌ها از بازار جهانی هم حاکی از ثبات قیمت بیلت و اسلب صادراتی منطقه CIS است به طوری که نرخ بیلت 544 دلار و اسلب نیز 415 دلار در هر تن برآورد شده است. در حالی که قیمت اسلب صادراتی ایران فوب خلیج فارس 435 دلار در هر تن معامله شد که کاهش 5 دلاری داشت اما بیلت صادراتی 457 دلار در هر تن به فروش ‌رسید که بیانگر افزایش 17 درصدی نرخ این محصول است.

در ادامه ‍توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: تمایل آهن فروشها به ثبات قیمت

شایان ذکر است براساس برخی شنیده‌ها دوشنبه هفته آینده کمیته مدیریت بازار وزارت صمت برگزار خواهد شد که هدف آن بررسی فرمول نرخ پایه شمش و مقاطع فولادی است. همچنین اصلاح الگوی فروش ورق سرد و گرم کارخانه فولاد مبارکه از معاملات سلف به ترکیبی از معاملات سلف_کشف پریمیوم نیز در این جلسه بررسی خواهد شد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 2 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)