سیر ثابت قیمت آهن و فولاد

سیر ثابت قیمت آهن و فولاد

براساس آمار موجود از بازار آهن و فولاد، نخستین روز هفته با ثبات حداکثری نرخ روز آهن آلات همراه بود و در برخی شرکت‌ها هم کاهش جزئی 50 الی 100 تومانی مشاهده شد. بازار ارز هم پس از افزایش نرخ دلار و ورود به کانال 33 هزار تومانی، روز شنبه را با کمی عقب‌نشینی شروع کرد.

آهن پرایس: براساس آمار موجود از بازار آهن و فولاد، نخستین روز هفته با ثبات حداکثری نرخ روز آهن آلات همراه بود و در برخی شرکت‌ها هم کاهش جزئی 50 الی 100 تومانی مشاهده شد.

بازار ارز هم پس از افزایش نرخ دلار و ورود به کانال 33 هزار تومانی، روز شنبه را با کمی عقب‌نشینی شروع کرد اما در مرز کانال 33 هزار تومانی در نوسان بود، به طوری که در بازار آزاد هر دلار حدود 32 هزار و 860 تومان معامله شد.

بررسی نوسانات بازار آهن

روند ثابت قیمت میلگرد آجدار در عمده شرکت‌ها قابل مشاهده بود اما در برخی کارخانه‌ها از جمله کاخانه میلگرد نیشابور، شاهرود، نیک صدرای توس و ... از 50 الی 300 تومان کاهش قیمت مشاهده شد.

ورق سیاه کارخانه فولاد مبارکه و اکسین روز گذشته با افزایش 100 الی 300 تومانی اعلام قیمت شد و کارخانه‌های کاویان و گیلان هم کاهش 100 الی 200 تومانی داشتند؛ اما قیمت روز ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی در عمده شرکت‌ها بدون تغییر عرضه شدند.

قیمت نبشی و قیمت ناودانی ایرانی و اروپایی نیز در اکثر مبادی فروش ثابت اعلام شد، قیمت لوله داربستی، مانیسمان، گازی و ... تغییر چندانی ملاحظه نشد، قیمت روز تیرآهن نیز چه در بخش شاخه‌فروشی و چه در بخش کیلوفروشی به همین منوال بود و مانند سایر محصولات ثابت اعلام می‌شد.

قیمت قوطی پروفیل نوسانات پراکنده‌ای داشت به این صورت که کارخانه‌های پروفیل نیکان و صدرا کاهش 100 الی 200 تومانی داشتند و جز پروفیل پایا اصفهان که افزایش 200 تومانی داشت سایر کارخانه‌ها تغییری در نرخ محصولات خود اعمال نکردند.

مهرداد اکبریان رئیس انجمن سنگ آهن در زمینه تعیین نرخ پایه مقاطع فولادی نهایی اظهار کرد: تعیین نرخ پایه محصولات فولادی همیشه از چالش‌های بخش خصوصی و دولتی و همچنین بورس کالا و متقاضیان و عرضه‌کنندگان بوده است؛ به همین جهت برای حل این اختلاف نظرها تصمیم نهایی تشکیل شورای آهن و فولاد بود.

وی در ادامه بیان کرد: اعضای این شورا که متشکل از سه انجمن فولادسازان، نوردسازان و انجمن سنگ آهن است در اولین نشستی که برگزار کردند در زمینه تعیین نرخ پایه محصولات فولادی توافقاتی حاصل شد.

این فعال معدنی افزود: پیشنهادات تعیین نرخ مقاطع فولادی به وزارتخانه فرستاده شد تا به این واسطه به بورس کالا ارسال و اجرایی شود؛ همچنین بناست نرخ پایه محصولات فولادی طبق توافق‌هایی که بین شورای آهن و فولاد انجام می‌شود، تعیین گردد.

احمد جانجان کارشناس بازار سرمایه در زمینه اوضاع بازار فولاد اظهار کرد: برخی مواقع شاهد بروز تصمیمات و سیاست‌های اشتباه از وزارت صمت هستیم که نمونه بارز آن تعیین عوارض سنگین صادراتی برای محصولات فولادی در ابتدای سال بود که به از دست رفتن بازارهای هدف صادرات ایران و افت صادرات منجر شد. به این صورت که برای شمش که حدود 750 دلار بود حدود 22 درصد و برای ورق 900 دلاری 25 درصد عوارض تعیین کرده بود که همین امر به زیان صادرکنندگان بود و صرفه اقتصادی نداشت.

وی افزود: تعیین عوارض صادراتی راهکار وزارت صمت برای کنترل بازار داخلی و تعدیل قیمت‌ها بود که نهایتا به انبار کردن حدود 4 میلیون تن مقاطع فولادی منتهی شد. دپو شدن محصولات فولادی در شرایطی اتفاق افتاد که تولید سالیانه فولاد 25 الی 26 میلیون تن برآورد شده و از این میزان حدود 12 میلیون تن در بازار داخلی مصرف و باقیمانده آن صادر می‌شود.

جانجان در ادامه تصریح کرد: حتی اگر شرایط صادرات بهبود بیابد و برجام نیز احیا شود، ایران ناگزیر است با شرکت‌های روسی رقابتی منفی داشته باشد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: قیمت میلگرد بورسی گرانتر از شمش

این کارشناس بازار سرمایه گفت: در حوزه فولاد مشتری‌هایی داشتیم که به صورت مداوم و ثابت محصولات خود را صادر می‌کردیم اما پس از تعیین عوارض صادراتی که مصادف بود با دامپینگ فولاد روسیه و تخفیفات 30 الی 50 درصدی محصولات فولادی، موجب از دست رفتن بازارهای هدف صادراتی کشور شد.

وی در پایان افزود: با وجود اینکه عوارض صادراتی تعیین شده برای محصولات شیمیایی و کشاورزی لغو شد، حدود 30 هزار واحد از بازار سرمایه افت کرد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)