قیمت میلگرد بورسی گرانتر از شمش

قیمت میلگرد بورسی گرانتر از شمش

بازار نیمه‌تعطیل روز پنجشنبه مانند روزهای پیشین با ثبات عمده قیمت آهن آلات در اکثر حوزه‌ها همراه بود و نوسانات محدودی تنها در شماری از مبادی فروش مشاهد شد. بازار ارز روز پنجشنبه در ابتدا بدون نوسان بود اما در پایان روز قیمت دلار تا مرز 33 هزا تومان افزایش یافت.

آهن پرایس: بازار نیمه‌تعطیل روز پنجشنبه مانند روزهای پیشین با ثبات عمده قیمت آهن آلات در اکثر حوزه‌ها همراه بود و نوسانات محدودی تنها در شماری از مبادی فروش مشاهد شد.

بازار ارز روز پنجشنبه در ابتدا بدون نوسان بود اما در پایان روز قیمت دلار تا مرز 33 هزا تومان افزایش یافت و روز جمعه نیز در این کانال قرار گرفت، به طوری که نرخ هر دلار در پایان هفته 33 هزار تومان اعلام شد.

به عقیده کارشناسان احتمال می‌رود در نیمه دوم سال با توجه به شرایط کشور، افزایش نرخ ارز را در پیش داشته باشیم زیرا با در نظر گرفتن روند احیای برجام، نرخ تورم و تداوم چاپ پول، افزایش نقدینگی در کشور و همچنین کسری بودجه ممکن است قیمت دلار رشد مثبتی را تجربه کند.

تحلیل روزانه بازار آهن

همانطور که از آمار و مشاهدات بازار آهن پیداست هفته سوم مهرماه با بازاری کم‌رمق و بدون مشتری همراه بود به طوری که حتی از عرضه‌های بورس کالا هم استقبال چندانی نشد؛ از همین رو نوسانات نرخ آهن در این هفته غالبا ثابت بود.

قیمت میلگر آجدار در پایان هفته کاری همچنان ثابت اعلام شد اما نوسانات نرخ میلگرد در سومین هفته از مهر حاکی از کاهش جزئی این محصول است به طوری که قیمت میلگرد آجدار سایز 14 از 16 هزار و 165 تومان به 16 هزار و 157 تومان رسیده است.

قیمت قوطی آهن نیز به همین منوال بود اما پس از نوسانات افزایشی قیمت پروفیل، در یک هفته گذشته با کاهش جزئی همراه بوده است به طوری که پروفیل ضخامت 2 بین 22 هزار و 650 الی 22 هزار و 600 تومان نوسان داشته است.

نرخ لوله مانیسمان، داربستی، صنعتی و ... نیز بدون تغییر اعلام قیمت شد، همچنین قیمت روز نبشی و ناودانی ایرانی و اروپایی نیز تقریبا ثابت بود. قیمت انواع ورق‌های سردو گرم مانند ورق سیاه، ورق گالوانیزه، ورق رنگی و روغنی در عمده شرکت سیر ثابتی داشتند و نوسان قیمتی مشاهده نشد.

قیمت روز تیرآهن نیز چه در بخش شاخه‌فروشی و چه در بخش کیلوفروشی روند نسبتا ثابتی داشت اما هر کیلو تیرآهن 14 در یک هفته گذشته از 17 هزار و 800 به 17 هزار و 550 تومان کاهش یافت.

همانطور که از آمارها برمی‌آید بازار آهن و فولاد فعلا روند ثابتی دارد اما اگر طبق پیش‌بینی‌ها نرخ دلار افزایش پیدا کند ممکن است افزایش قیمت اهن در بازار داخلی و محصولات فولادی صادراتی را نیز به دنبال داشته باشد، اگرچه اوضاع اقتصادی کشور، میزان عرضه و تقاضا و تغییرات فصلی نیز عواملی است که احتمال نوسان قیمت آن را در نیمه دوم سال تقویت می‌کند؛ اما با این‌حال در شرایط فعلی جامعه هم بازار ارز و هم بازار آهن و فولاد چندان قابل پیش‌بینی نیستند.

با توجه به اینکه قیمت جهانی فولاد همچنان روند ثابتی دارد، نرخ شمش فولادی و میلگرد در بورس کالا از ابتدای شهریور تاکنون حدود 3 الی 5/5 درصد افزایش قیمت داشته است، به این صورت که شمش حدود 700 تومان معادل 5/5 درصد و میلگرد نیز حدود 400 تومان معادل 3درصد افزایشی بوده است.

با توجه به اینکه میانگین قیمت پایه میلگرد بورسی فاصله کمی با نرخ شمش دارد، به نوعی بیانگر عدم تمایل این محصول به افزایش قیمت اس طوری که از ابتدای شهریور تاکنون فاصله نرخ میلگرد از شمش به 10/85 درصد رسیده که بیانگر کاهش 4 درصدی است.

این کاهش فاصله قیمت از زمانی آغاز شد محدودیت سقف مجاز قیمت پایه عرضه شمش معادل قیمت صادراتی و محدودیت ورود تجار برای خرید شمش بورسی لغو شد، که حاصل آن کاهش فاصله قیمتی شمش و میلگرد است.

با توجه به اینکه شمش فولادی در بازارهای صادراتی در مقایسه با محصولات نهایی خواهان بیشتری دارد، برداشته شدن چتر حمایتی کنترل قیمت خوراک نوردسازان با حذف سقف مجاز قیمت پایه عرضه شمش بورسی، به حذف نوردسازان ضعیف‌تر در کشور منجر شده است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: بازار آهن در ثبات و سکون

با این اوصاف به نظر می‌رسد ارائه پیشنهاد تعیین فرمول جدید قیمت از سوی شورای آهن و فولاد به دلیل ضعف موجود در نحوه قیمتگذاری فعلی و کاهش حاشیه سود نورد میلگرد بوده است.

در همین زمینه مهیار قلی‌پور فعال حوزه صنعت فولاد اظهار کرد: قیمتگذاری مقاطع فولادی در بورس به نحو درستی انجام نمی‌شود به طوری که قیمت میلگرد بورسی 15 هزار و 400 تومان تعیین شده و قیمت شمش بورسی 14 هزار و 600 تومان است؛ تفاوت نرخ این دو محصول حدود 900 تومان است و این در شرایطی است که تولیدکننده برای حمل شمش باید کیلویی حدود 500 تومان پرداخت کند. گفتنی است علاوه‌بر آنچه بیان شد هزینه تولید، حقوق نیروی انسانی، مالیات، بیمه و هزینه خرید برای یک بنگاه‌دار از جمله هزینه‌های پیش رو است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)