سیر معکوس قیمت آهن با نرخ دلار

سیر معکوس قیمت آهن با نرخ دلار

بازار آهن و فولاد در ابتدای هفته عمدتا ثابت و آرام گزارش شد اما برخی کاهش‌ها و تخفیفات هم مشهود بود. به طور کلی معاملات رونق چندانی نداشت و فضای کلی بازار آرام گزارش شد...

آهن پرایس: نخستین روز هفته بازار آهن و فولاد در کلیه مبادی فروش نوسانات سینوسی متعددی داشت؛ به این صورت که بسیاری از مبادی فروش قیمت روز آهن آلات را ثابت اعلام کردند، تعدادی از کارخانه‌ها همچنان میل به افزایش قیمت داشتند و برخی نیز به اصلاح قیمت‌ها اقدام کردند.

بازار ارز روز گذشته رو به بالا بود و نرخ دلار حدود هزار تومان افزایش داشت؛ افزایش نرخ دلار که مجددا از پایان هفته گذشته آغاز شد تا روز گذشته نیز ادامه داشت طوری که قیمت دلار تا مرز 55 هزار تومان هم رسید و در نهایت روی 54 هزار و 700 تومان بسته شد.

براساس گزارش‌ها طبق دستور رئیس کل بانک مرکزی تخصیص ارز به خریداران آزاد ارز ممنوع شد، در واقع شرکت‌های واردکننده‌ای که پیش از تخصیص ارز، از بازار آزاد ارز خریداری می‌کنند دیگر این امکان را نخواهند داشت. گویا این تصمیم با هدف کنترل و مدیریت بازار ارز اتخاذ شده است.

بررسی نوسانات بازار آهن و فولاد

گزارش‌ها از روند بازار آهن در روز گذشته حاکی است قیمت روز میلگرد آجدار در عمده کارخانه‌ها با ثبات قیمت همراه بود اما در این میان برخی حدود 100 الی 500 تومان افزایش قیمت داشتند و برخی نیز 200 تا 500 تومان قیمت‌ها را اصلاح کردند.

کف قیمت میلگرد آجدار در بازار روز گذشته 26 هزار تومان و سقف قیمت این محصول هم 28 هزار تومان گزارش شد و نرخ میانگین میلگرد هم 26 هزار و 850 تومان اعلام شد.

نکته قابل توجهی که در بازار میلگرد مشاهده می‌شود فاصله قیمتی میلگردهای سایز کوچک با میلگردهای درشت است که علت فاصله نامتعارف را کمبود این سایزها در بازار می‌دانند و به عبارتی فاصله کف و سقف میلگرد حدود 2 هزار تومان گزارش می‌شود.

قیمت تیرآهن در بخش شاخه‌فروشی کاهشی بود و عمدتا در کارخانه‌های ذوب آهن و فایکو حدود 10 تا 100 هزار تومان کاهش قیمت مشاهده شد و تیرآهن ظفربناب و کرمانشاه هم بدون تغییر قیمت عرضه شدند. گفتنی است از پنجشنبه تا امروز شاهد کاهش 500 هزار تومانی تیرآهن ذوب آهن اصفهان به ویژه در سایز 14 بوده‌ایم.

انواع ورق سرد و گرم نیز نوسانات متعددی داشتند به این صورت که قیمت ورق آهن بین 200 تا 500 تومان با کاهش قیمت همراه بود و چند کارخانه هم ثبات داشتند، همچنین قیمت روز ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی هم در کلیه مبادی فروش تغییر قیمت نداشتند.

قیمت روز قوطی آهن در تعدادی زیادی از کارخانه‌ها بین 100 تا 700 تومان افزایش داشت اما کاهش 300 تومانی هم مشاهده شد، کف قیمت پروفیل در بازار امروز 36 تومان و سقف قیمت آن نیز 39 هزار تومان برآورد می‌شود، همچنین قیمت لوله صنعتی، مبلی، داربستی و انواع لوله‌ها نیز بین 100 تا 700 تومان افزایش داشتند. قیمت سپری، قیمت نبشی و انواع ناودانی هم عمدتا با ثبات قیمت همراه بودند اما قیمت نبشی ناب تبریز حدود 400 تومان کاهش داشت.

گزارش‌ها حاکی است که به دنبال نشست مشترکی که بین وزارت صمت، بورس کالا و اقتصاد و گمرکات برگزار شد از امروز مجوز صادرات تنها از طریق بورس کالا صادر خواهد شد؛ به عبارتی دیگر صادرات کالایی که در رینگ داخلی بورس کالا معامله شود ممنوع اعلام شده و تنها کالایی که در رینگ صادراتی بورس کالا معامله شود، مجوز صادرات دریافت خواهد کرد، همچنین آهن اسفنجی هم از امروز در بورس کالا تنها بر اساس سهمیه بهین‌یاب به متقاضیان عرضه و فروخته خواهد شد.

براساس گزارش‌ها از قیمت محصولات صادراتی ایران حاکی است که در یک هفته گذشته همسو با نرخ جهانی فولاد، قیمت فوب شمش فولادی صادراتی ایران 505 تا 485 دلار در هر تن رسید که بیانگر کاهش 2 درصدی نرخ این محصول است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: مهار موقت افزایش قیمت آهن

همچنین قیمت فوب اسلب صادراتی یران نیز 595 تا 495 دلار در هر تن اعلام می‌شود که کاهش 3/4 درصدی دارد؛ اما قیمت میلگرد صادراتی ایران در یک هفته گذشته افزایش 1/5 درصدی دارد و حدود 525 تا 510 دلار در هر تن اعلام می‌شود. در حالی قیمت‌های جهانی و محصولات صادراتی ایران نزولی و کاهشی اعلام می‌شود که قیمت داخلی آهن و فولاد در چند روز گذشته افزایشی بود و اکنون روند نسبتا ثابتی دارد. به نظر می‌رسد نوسان افزایشی جزئی که در بازار روز گذشته مشاهده شد به تأثیر از افزایش قیمت دلار بود. اما درحالت کلی قیمت دلار درحال حاضر روندی معکوس با قیمت دلار و برخی عوامل اثرگذار در قیمت آهن آلات دارد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (13)

  • MD
    MD1402/02/12 - 18:57 پاسخ

    اگر واقعا میخواند اهن ومیلگرد صادر کند به قیمت دلار بکنند ولی حداقل به جوانان که میخواند خانه بسازند میلگرد دولتی ارزان قیمت بدهند یعنی ما از معادن خودمان سهمی نداریم

  • مصطفی عظیمی کومله
    مصطفی عظیمی کومله1402/02/12 - 10:57 پاسخ

    قیمتهای آهن به طور قطع سقوط آزاد خواهد کرد

  • aaaaaa
    aaaaaa1402/02/11 - 10:26 پاسخ

    سلام اهن وماشین هرموقع میخوان گرون میکنن ولی گندم باهزینه های بالایی که داره ارزون میخرن فقط به فکر شرکت هستن

  • دردمند
    دردمند1402/02/10 - 23:29 پاسخ

    چه دلیلی داره آهنی که تمام مواد اولیه اش داخل کشور و از سرمایه های این ملت تولید میشه برابر دلار قیمت گذاری میشه؟یکی از اژدها های هفت سر فساد همین فولاد و مدیران فاسد اون هستند به جز تعدادی اندک.بعد از فولاد در پتروشیمی هم باید ورود کرد البته اگر بتونن. چرا؟اینقدر آتو از مسئولین و مدارک رانت هایی که به اونا دادن دارن که کسی فکر برخورد با اونا را نداره.خدا به خیر کنه.

    • آهن پرایس
      آهن پرایس1402/02/11 - 09:59

      امیدواریم اوضاع اقتصادی و علی الخصوص قیمت ها در بازار آهن بهبود پیدا کنه

    • حسین
      حسین1402/02/11 - 23:02

      ارزش پول پایین اومده جیگر ، کالای داخل و خارج فرقی نداره

  • ZB
    ZB1402/02/10 - 22:30 پاسخ

    قیمت میلگرد کی پایین میاد یا اصلاح بشه آخه با این قیمت ها چطور میشه خونه درست کرد.

    • آهن پرایس
      آهن پرایس1402/02/11 - 09:59

      برای اطلاع از روند قیمت ها توصیه می شود اخبار بازار آهن را مطالعه کنید و یا با مشاوران فروش مجموعه تماس بگیرید

  • هاشی خموشی
    هاشی خموشی1402/02/10 - 22:07 پاسخ

    بهترین کار اخراج همه کارگران هست شاید زیباترین کار باشد چون ما ک داریم تمام امکانات برای یمن لبنان و سوریه ک می دهیم همان ها هم چشمشون کوربیایدکار کنند این کارگران هم بهید دست سردار قالیباف و رییسی تا بروند اون دنیا چنان برای سرشون بیاروند ک تو آخرت هم آسایش نداشته باشد

  • ناصر
    ناصر 1402/02/10 - 21:49 پاسخ

    این چ وضع قیمت میلگرد و اهن الات با این اوضاع گرونی ک یع شاخه میلگرد16 شده 500 هزارتومان چجوری میخوان مردم و جوونارو خونه دار کنن و کسی خونه بسازه

    • آهن پرایس
      آهن پرایس1402/02/11 - 10:00

      متاسفانه خرید خانه برای جوانان تبدیل به رویا شده و ما هم امیدواریم سمت و سوی اقتصاد کشور اصلاح بشه

  • سعید
    سعید1402/02/10 - 13:52 پاسخ

    سلام امکان کاهش قیمت بیشتر آهن هیت

    • آهن پرایس
      آهن پرایس1402/02/11 - 10:05

      برای اطلاع از روند بازار آهن اخبار را مطالعه کنید و می توانید برای اطلاع از روند قیمت آهن آلات از کارشناسان ما مشاوره دریافت کنید.