مهار موقت افزایش قیمت آهن

مهار موقت افزایش قیمت آهن

در دو روز گذشته بازار ارز با بازار آهن روند معکوسی داشته است، به این صورت که به‌رغم افزایش قیمت دلار، قیمت آهن ثابت بوده است. این روند ممکن است در کوتاه مدت روی بازار آهن بی‌اثر باشد زیرا بازار آهن با کمبود تقاضای مؤثر و اشباع محصولات مواجه است...

آهن پرایس: پنجشنبه هفته گذشته ثباتی نسبی در کلیه زیرمجموعه‌های بازار آهن حاکم بود و تعدادی از مبادی فروش نیز قیمت روز آهن آلات را اعلام نکردند؛ این درحالی است که طی دو هفته گذشته قیمت هر کیلو آهن حدود 4 هزار تومان افزاش یافت.

به رغم ثبات نسبی بازار ارز در یک ماه اخیر و توقف نرخ دلار در کانال 51 هزار تومانی، در پایان هفته گذشته مقاومت نرخ دلار در این کانال شکسته شد و حدود 2 هزار تومان افزایش یافت به طوری که هر دلار در بازار آزاد حدود 53 هزار و 750 تومان مبادله شد.

بررسی نوسانات بازار آهن

قیمت روز میلگرد آجدار در پی تثبیت قیمت‌ها در پایان هفته، در عمده مبادی فروش بدون تغییر اعلام قیمت شد. قیمت میلگرد 16 ذوب آهن که به بیش از 28 هزار تومان افزایش یافته بود، از روز چهارشنبه در مسیر اصلاح قرار گرفت و حدود هزار تومان کاهش یافت.

قیمت انواع ورق سرد و گرم نیز نسبتا ثابت بود به طوری که قیمت روز ورق سیاه در کلیه کارخانه‌ها تغییری نداشت و قیمت روز ورق روغنی، رنگی و گالوانیزه هم بدون تغییر اعلام شد. قیمت روز تیرآهن شاخه‌ای نیز در عمده بنگاه‌ها با ثبات قیمت همراه بود.

قیمت قوطی پروفیل نیز مانند سایر محصولات فولادی در اغلب کارخانه‌ها ثابت اعلام شد، همچنین انواع لوله‌های داربستی، مبلی، صنعتی و ... بدون تغییر قیمت عرضه شدند. نرخ نبشی، قیمت انواع ناودانی و سپری هم در کلیه مبادی فروش تغییر چندانی نداشت.

همانطور که از روند نوسانات قیمت آهن الات در کلیه زیرمجموعه‌های بازار داخلی برمی‌آید تب تند نوسانات افزایشی فروکش کرده و فضای کلی بازار آرام و ساکت گزارش شد و اگر نوسانی هم بود به طور محدود و جزئی بود. براساس آمار تقاضای سرمایه‌ای کاهش چشمگیری یافته بود اما کم و بیش تقاضای مصرفی همچنان مشهود بود.

همانطورکه در تحلیل‌های پیشین اشاره شد، با توجه به کاهش محسوس نرخ فولاد در بازارهای صادراتی در مقایسه با افزایش 25 درصدی نرخ فولاد داخلی در دو هفته، با توجه به اختلاف دلار ۵۰ هزار تومانی فولاد داخلی با فولاد صادراتی، دیگر صادرات فولاد نیز برای فعالان این حوزه جذابیت ندارد زیرا دلار فولاد بازار داخلی خارج از بورس کالا در حال حاضر ۴۰ هزار تومان را رد کرده و این ۱۰ هزار تومان اختلاف پاسخگوی عدم دریافت مالیات ارزش افزوده این نوع صادرکنندگان غیرقانونی نیست.

میلگرد صادراتی ایران حول ۵۳۰ تا ۵۵۰ دلار در هر تن توسط مبادی پیشنهاد می‌شد که با نرخ هر کیلو میلگرد ۲۷ هزار تومانی در بازار داخلی، با نرخ دلاری حول ۵۰ تا ۵۱ هزار تومان معادل خواهد شد که در واقع این نرخ دیگر جذابیت خود برای بازارهای صادراتی را از دست داده است.

 هنگامی که تقاضای صادراتی؛ حالا چه قانونی چه غیرقانونی کاهش می‌یابد، واضح است که به دنبال اشباع بازار داخلی با عرضه‌های بورسی؛ آرامش دوباره به این بازار بازمی‌گردد که گویا در دو روز کاری گذشته این تعادل در بازار کاملا مشهود بوده است.

گزارش‌ها از بورس کالا نیز حاکی است که عرضه امروز تنها سنگ آهن اعلام شده و گویا عرضه سایر محصولات را به روز یکشنبه موکول کرده‌اند. طبق شنیده‌ها امروز جلسه‌ای مبنی بر تعیین تکلیف قیمت پایه‌ محصولات فولادی بورسی برگزار خواهد شد که خروجی آن در عرضه‌های روز یکشنبه در عرضه محصولات معدنی و مواد اولیه نمایان خواهد شد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: احتمال اصلاح جزئی قیمت آهن

نکته قابل توجهی که طی دو روز گذشته در بازار مشاهده می‌شود روند معکوس بازار ارز با بازار آهن است، درحالی قیمت دلار رو به افزایش است که قیمت آهن ثابت بوده و تا حدودی اصلاح دارد. این روند ممکن است در کوتاه مدت اثرچندانی روی بازار آهن نداشته باشد زیرا بازار آهن با کمبود تقاضای مؤثر و اشباع محصولات مواجه است؛ اما به‌طبع در بلندمدت شاهد نوسان افزایشی قیمت دلار در بازار آهن خواهیم بود.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 2 از 5 - 3 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (7)

  • محمد قاسمی
    محمد قاسمی1402/02/24 - 21:06 پاسخ

    خدا کنه باعث بانی این گرونی ها خیر نبینه داغ عزیزش رو ببینه

  • قاسم
    قاسم1402/02/24 - 09:06 پاسخ

    متاسفانه هرروز بایدبه افزایش قیمت‌ها درایران عادت کنیم.باید ی کسی باشه. بتونه جلوی این گرونی رو بگیره..اون شخص توایران کیه؟

  • اقا قیمت اهن چنده
    اقا قیمت اهن چنده 1402/02/10 - 12:43 پاسخ

    اقا قیمت اهن کیلو چنده

    • آهن پرایس
      آهن پرایس1402/02/11 - 10:06

      وارد صفحه تیرآهن بشوید و قیمت ها رو بر اساس سایز مشاهده کنید.

    • بینام
      بینام 1402/02/12 - 22:12

      اقای ریئسی اسمت خوب ولی به درد گاو چرون مخوری این چه بساطی درس کردی

  • ناصر
    ناصر 1402/02/10 - 00:31 پاسخ

    این چ بدبختی برا جوونا و مردم درست کردین با این وضع قیمت میلگرد و اهن الات ک یک شاخه میلگرد 16 شده 500 هزارتومان چجوری کسی میتونه خونه بسازه آقای ابراهیم رئیسی رئیس جمهور این مملکت این بود حاصل وعدهات چرا کسی جوابگو نیست ؟

  • حسن مستحق تبادکان
    حسن مستحق تبادکان 1402/02/09 - 22:15 پاسخ

    انشالله خدا باعث و بانی این گرانی ها رو به زمین گرم بزنه، انشالله به حق 14 معصوم کسانی که خون مردم رو توی شیشه کردن و اجناس شون رو به قیمت بالا به مردم میفروشن رو خدا لعنت کنه و انشالله قطع نخاع بشن...