ضعف مشهود تقاضا در بازار آهن

ضعف مشهود تقاضا در بازار آهن

از آنجایی که فروشنده محصول خود را با دلار گران و از بورس کالا با قیمت بالایی خریداری می‌کند، حاضر نیست با قیمت کمتری به فروش برساند در نتیجه شاهد تعمیق بیشتر رکود بازار هستیم، طوری که خریدار منتظر است تا با اصلاح و کاهش قیمت‌ها محصول مورد نیاز خود را تهیه کند...

آهن پرایس: بازار آهن روز گذشته در کلیه زیرمجموعه‌ها روند نسبتا ثابت و آرامی داشت اما در این میان قیمت روز آهن آلات در برخی مبادی فروش با کاهش‌ جزئی و تخفیف همراه بود.

بازار ارز اما به رغم تلاش بازارساز مجددا در مسیر افزایش قرار گرفت و روز گذشته حدود هزار تومان رشد مثبت داشت، به طوری که هر دلار در بازار آزاد حدود 44 هزار و 620 تومان مبادله شد.

تحلیل نوسانات بازار آهن

بازار میلگرد روز گذشته عمدتا ثابت و آرام بود و غالب کارخانه‌ها بدون تغییر قیمت میلگرد اجدار را عرضه کردند اما در این میان برخی از مبادی فروش حدود 50 الی 300 تومان کاهش قیمت داشتند و معامله‌ای هم اگر مشاهده شد به صورت توافقی بود. گفتنی است برخی از شرکت‌ها نیز حدود 100 الی 300 تومان افزایش قیمت داشتند.

قیمت تیرآهن هم به تبعیت از فضای کلی بازار عمدتا ثابت اعلام شد اما تیرآهن ذوبی در برخی سایزها کاهش 20 الی 60 هزار تومانی داشت؛ همچنین قیمت نبشی و قیمت ناودانی هم در کلیه شرکت‌ها ثابت اعلام شد و تنها کارخانه نستا کاهش 300 تومانی داشت.

قیمت روز پروفیل نیز غالبا با ثبات همراه بود اما افزایش 200 الی 400 تومانی و کاهش 200 تومانی هم در چند شرکت مشاهده شد. قیمت روز لوله داربستی، مانیسمان و سایر لوله‌ها هم ثابت اعلام شد.

قیمت ورق سیاه در برخی کارخانه‌ها با کاهش 100 الی 500 تومانی همراه بود اما عمده شرکت‌ها تغییر قیمت نداشتند. قیمت ورق گالوانیزه هم غالبا بدون تغییر بود، ورق روغنی با کاهش قیمت 100 تومانی همراه بود و قیمت ورق رنگی نیز ثابت اعلام شد.

در چند هفته گذشته که بازار آهن و فولاد ایران شاهد نوسانات متعدد نرخ دلار و چالش‌های قطعی انرژی و کمبود مواد اولیه و.... بود این بازار را با بحران‌های شدید مواجه کرد، طوری که تصور می‌شد بازار دیگر ظرفیت پذیرش این میزان از نوسانات را ندارد و همزمان با کاهش تقاضای هیجانی در این مدت که عمدتا به دلیل شرایط فصلی و برودت هوا و نبود نقدینگی رخ داد، بازار دیگر ظرفیت پذیرش این حجم از نوسانات را نداشت و گویا نسبت به آن تا حدودی بی‌تفاوت شده است.

همچنین علت گرایش به ثبات در بازار آهن را می‌توان در تعدیل نرخ آهن اسفنجی جست‌وجو کرد که پالس مثبتی برای گشایش برخی حوزه‌های مواد اولیه به شمار می‌رود.

همانطور که در تحلیل‌های پیشین یادآور شدیم نرخ دلار و تأمین انرژی دو فاکتور مهمی هستند که نوسانات بازار آهن را تعیین می‌کنند و با هر گونه تغییر و تحول در هر یک از این فاکتورها اثرات آن در بازار آهن و فولاد هم مشاهده خواهد شد.

همانطور که روز گذشته نیز اشاره کردیم بازار آهن درحال حاضر خالی از تقاضا است و شاهد عمیق‌تر شدن رکود این بازار هستیم. از آنجایی که فروشنده محصول خود را با دلار بالا و در بورس کالا با قیمت بالایی خریداری می‌کند از همین رو حاضر نیست با قیمت کمتری به فروش برساند.

از طرفی دیگر متقاضی نیز تمایل به خرید محصول در کانال قیمتی پایین‌تری دارد به همین دلیل نظاره‌گر روند بازار هستند تا قیمت‌ها کاهش یابد در نتیجه مسئله‌ای که شاهد آن هستیم قفل شدن بازار و رکود معاملات است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: بازار آهن روی خط ثبات

گزارش‌ها از بورس کالا نیز حاکی است که امروز حدود 462 هزار و 760 تن محصول فولادی عرضه می‌شود که شامل 85 هزار و 720 تن شمش بلوم است. قیمت شمش در عرضه این دوره حدود 16 هزار و 380 تومان در نظر گرفته شده که بیانگر افزایش 3/4 درصدی نرخ این محصول است اما حجم شمش این دوره از عرضه کاهش 8 درصدی دارد.

همچنین حدود 40 هزار تن تختالC عرضه می‌شود که نرخ آن 18 هزار و 120 تومان در نظر گرفته شده است. گویا نرخ پایه این محصول افزایش 8/3 درصدی دارد و 33 درصد نیز حجم آن افزایش یافته است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 4 از 5 - 2 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (1)

  • مصطفی پذیرا
    مصطفی پذیرا1401/11/14 - 16:48 پاسخ

    ثبات در بازار نیست در عرض یک ماه هر تن پروفیل آهن 12 میلیون تومان گران شده و تولید کننده ای که میخواهد ده تن بخرد یک دفعه 12 میلیون قیمت میشکند و کلا ضرر و بعد زحمت تولید و فروش ازان جنس که منجر به ضرر تولید کننده میشود دوباره هرتن 12 میلیون گران می‌شود ثبات بازار وجود ندارد