عرضه فولاد با دلار نیمایی

عرضه فولاد با دلار نیمایی

الزام به عرضه محصولات بورسی بر مبنای دلار 28500 تومانی و معامله دلار در کانال بالای 50 هزار تومان، دو پارامتر متضادی است که در حال حاضر فعالان بازار با آن مواجه هستند و نگاه دیگر آنها به اخبار سیاسی و اثرات آن در بازار است...

آهن پرایس: سال 1401 درحالی پایان یافت که قیمت‌ها در بازار آهن و دلار به صورت دستوری کنترل و تا حدودی تعدیل شد؛ به طوری که قیمت دلار تا کانال 43 هزار توامن هم رسید؛ اما به‌رغم تعطیلات ابتدای سال نرخ دلار به صورت چراغ خاموش افزایش یافت و آخرین نرخ آن در بازار آزاد حدود 54 هزار و 450 تومان معامله شد.

معاملات بازار در هفته نیمه تعطیل گذشته چندان شفاف نبود؛ معاملات بورس کالا به این صورت بود که حدود 142 هزار تن شمش بلوم با قیمت 18 هزار و 700 تومان در بورس کالا به فروش رسید. حدود 90 هزار تن هم میلگرد عرضه شده بود که از این میزان حدود 70 هزار تن با قیمت 21 هزار و 900 تومان به فروش رسید. اختلاف نرخ شمش و میلگرد بورسی حدود 17 درصد برآورد شد درحالی که این رقم باید 11 درصد باشد.

گفتنی است مازاد 6 درصدی قیمت میلگرد را می‌توان به محدودیت عرضه آن نسبت داد. گویا برای جلوگیری از کاهش قیمت مقداری از محصول به صورت اعتباری به فروش رسید که موجب شد میانگین نرخ معاملاتی افزایش بیابد.

قابل ذکر است اکثر قیمت‌های اعلامی هفته گذشته همسو با نرخ دلار و متأثر از هیجانات ناشی از آن بالا اعلام شد و با نرخ شمش بورسی هم‌تراز نبود.

دو مؤلفه‌ای که اکنون در بازار به وضوح مشاهده می‌شود و در مسیری متضاد هم حرکت می‌کنند یکی نرخ دلار است که بالای 50 هزار تومان معامله می‌شود و دیگری تنظیم بازار با تأکید بر کاهش قیمت آهن و فولاد در بازار داخلی بر مبنای دلار 28500 تومانی است که فعلان بازار را به نوعی سردرگمی و بلاتکلیفی دچار کرده است. اما به طور کلی درحال حاضر نگاه فعالان بازار به اخبار مثبت سیاسی و پالس‌های ناشی از آن است ضمن اینکه باید دید مسیر دو مؤلفه متضاد به کجا ختم خواهد شد.

با آغاز به کار رسمی بازارهای مالی می‌توان به اخباری که اهمیت و اثر بسزائی در بازار آهن خواهد داشت، اشاره کرد. نخستین نکته تغییر نرخ مبنای دلار پتروشیمی‌ها است که در واقع قیمت آهن آلات نیز تابعی از همین امر است. قیمتگذاری محصولات تولیدی پتروشیمی براساس دلار 28500 تومانی خواهد بود.

از آنجایی که نرخ دلار پتروشیمی‌ها غیرواقعی است احتمال دارد این تصمیم کاهش عرضه و افزایش نرخ دلار را در پی داشته باشد. گفتنی است تعیین قیمت‌های پایه در عرضه‌های آتی هنگامی که بازار بورس خراب است و دلار هم رو به افزایش، عرضه محصولات بورسی با نرخ پایین با استقبال چشمگیر مواجه خواهد شد.

گزارش‌ها از بورس کالا حاکی است که امروز حدود 2 میلیون و 289 هزار و 575 تن محصول فولادی در بورس کالا عرضه می‌شود که از این میزان حدود 57 هزار و 160 تن به شمش بلوم اختصاص دارد که قیمت آن 21 هزار و 628 تومان در نظر گرفته شده است.

گفتنی است حجم شمش بلوم در عرضه امروز حدود 64 درصد نسبت به عرضه پیشین کاهش داشته اما نرخ پایه آن حدود 19/2 درصد افزایش یافته است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 3 از 5 - 2 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)