عقب‌نشینی قیمت‌ها در بازار آهن

عقب‌نشینی قیمت‌ها در بازار آهن
عقب‌نشینی قیمت‌ها در بازار آهن

آهن پرایس: قیمت روز آهن‌آلات در پایان هفته‌ گذشته که به عبارتی نخستین هفته آغاز به کار رسمی کلیه بازارهای مالی بود، با فروکش جزئی التهابات و ثبات قیمت‌ها به پایان رسید.بازار ارز نیز که در کانال 27 هزار تومانی دچار ...


آهن پرایس: قیمت روز آهن‌آلات در پایان هفته‌ گذشته که به عبارتی نخستین هفته آغاز به کار رسمی کلیه بازارهای مالی بود، با فروکش جزئی التهابات و ثبات قیمت‌ها به پایان رسید.

بازار ارز نیز که در کانال 27 هزار تومانی دچار نوسانات افزایشی بود روز پنجشنبه قیمت دلار در بازار آزاد حدود 27 هزار و 580 تومان به فروش رسید.

تحلیل روزانه قیمت آهن

افزایش هیجانی نرخ اهن در نخستین روزهای سال پس از مشاهده نبود تقاضا و رکود در این بخش، در روز پنجشنبه که بازار در حالت نیمه تعطیل قرار داشت، کمی عقب‌نشینی کرد و به عبارتی به حالت سکون و ثبات درآمد.

ماحصل این جریان ثبات قیمت میلگرد آجدار در نیمی از بازار و کاهش حدود 100 الی 500 تومانی در نیم دیگر آن بود. قیمت نبشی و ناودانی نیز در عمده مبادی فروش با ثبات قیمت‌ عرضه شد.

در این میان نرخ روز تیراهن با کاهش قیمت در غالب مبادی فروش اعلام شد به طوری که در بخش کیلوفروشی حدود 150 الی 300 تومان با کاهش همراه بود و در بخش شاخه‌فروشی نیز کاهش حدود 10 الی 35 هزار تومانی مشاهده شد.

قیمت پروفیل و انواع لوله‌های گازی، داربستی و صنعتی نیز در کارخانه‌هایی که اعلام قیمت کردند ثابت و کاهشی بود.

همانطور که مشاهده شد روز پنجشنبه غالب محصولات بازار آهن روند نسبتا نزولی در پیش گرفته بود اما می‌توان گفت این جریان بیشتر ناشی از کمبود تقاضا و نبود خرید آهن روی داده است.

در ابتدای هرسال که با افزایش نرخ محصولات در همه بازارها مواجه هستیم بازار آهن و فولاد نیز از این امر مستثنا نبود اما جز تورم روزافزون، می‌توان به نرخ بالای مواد اولیه و افزایش قیمت محصولات صادراتی اشاره کرد که از کاهش چشمگیر قیمت‌ها ممانعت می‌کند.

به گزارش آهن پرایس، اما برخی علت افزایش قیمت محصولات فولادی را رویداد نظامی روسیه و اوکراین می‌دانند که موجب افزایش قیمت‌های جهانی و به‌تبع تسری اثرات آن به بازارهای داخلی شده است.

در همین زمینه حسین بختیاری معاون فروش فولاد خراسان به افزایش قیمت مواد اولیه اشاره کرد و اظهارداشت: از آنجایی که روسیه و اوکراین از صادرکنندگان اصلی محصولات فولادی به شمار می‌روند، این درگیری نظامی به اختلال در بازارها منجر شده است که در نتیجه آن صادرات روسیه با محدودیت چشمگیر مواجه شده و صادرات روسیه نیز عملا به صفر رسیده است.

بختیاری در ادامه بیان کرد: این مسائل به افزایش قیمت‌های جهانی مواد اولیه همچون سنگ آهن منجر شده است که اثرات آن را در بازارهای داخلی نیز مشاهده می‌کنیم.

تعیین نرخ نهایی محصولات فولادی

در پی افزایش نرخ محصولات داخلی و عدم تناسب قیمت‌ها در زنجیره فولادی، حسین نایب درختان مدیرعامل آذرفولاد امین اظهار کرد: در شرایط فعلی مشاهده می‌کنیم که قیمت مواد اولیه و محصولات پایین‌دستی افزایش چشمگیری داشته که علت اصلی آن ممکن است وجود رانت‌خواری در این حوزه باشد.

وی در ادامه افزود: افزایش قیمت نسبی محصولات به دنبال افزایش دستمزد نیروی انسانی و هزینه‌های حمل و نقل تاحدی طبیعی است اما این میزان از افزایش قیمت ناگهانی که در بورس کالا رخ داد چندان طبیعی نمی‌نماید.

نایب درختان تصریح کرد: باید سازوکار تعیین قیمت محصولات در بورس کالا به‌طور صریح و شفاف مشخص شود تا هم تولیدکنندگان و هم مصرف‌کنندگان از دلایل کاهش یا افزایش قیمت‌ها آگاه باشند.

مدیرعامل آذرفولاد امین بیان کرد: توزیع مواد اولیه به صورت سهمیه‌ای بین تولیدکنندگان به کنترل قیمت‌ها منجر خواهد شد. همچنین به وزارت صمت توصیه می‌شود با مشورت نمایندگانی از فعلان زنجیره فولاد به بررسی قیمت نهایی محصولات اقدام کند تا بتواند قیمت معقولی برای محصولات تعیین کند.

نحوه قیمت‌گذاری در بورس کالا

وحید یعقوبی مدیر اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نیز از نحوه تعیین قیمت محصولات فولادی در بورس کالا اظهار بی‌اطاعی کرد و اظهار داشت: برخلاف مکاتباتی که با بورس کالا به منظور درخواست اطلاع از نحوه قیمت‌گذاری محصولات داشتیم، همچنان این جریان بی‌پاسخ مانده است اما امیدواریم در سال جاری گفت‌وگوهایی اتفاق بیفتد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: متقاضی آهن در انتظار اصلاح قیمت

یعقوبی در ادامه بیان کرد: به پیشنهاد انجمن تولیدکننگان فولاد تعیین نرخ محصولات فولادی براساس ضریب 95 درصد فوب خلیج فارس در نظر گرفته شده است که در صورت عدم تناسب نرخ محصولات داخلی با محصولات صادراتی افزایش رانتخواری را در پی خواهیم داشت، همچنین درباره 5 درصد باقی مانده نیز مقرر شد که نرخ محصولات داخلی براساس نرخ کارخانه و محصولات صادراتی نیز براساس فوب خلیج فارس به فروش برسد. از همین رو باید نرخ درِ کارخانه تا روی کشتی که به صورت فوب صورت می‌گیرد در نرخ محصولات داخلی و نرخ پایه محصولات بورسی در نظر گرفته و محاسبه شود.

وی در ادامه اظهار کرد: نحوه تعیین قیمت محصولات در هر کارخانه‌ای برمبنای 5 درصد فوب خلیج فارس متغیر است، به این صورت که مثلا فولاد خوزستان به دلیل مسافت کمتر، محصولات خود را با حدود دو دلار فوب می‌کند اما کارخانه‌ای که مسافت بیشتری دارد به‌ناچار باید مبلغ بالاتری برای فوب محصولات بپردازد و با در نظر گرفتن 5 درصد تا 95 درصد نرخ صادراتی ایران قیمت فوب خلیج فارس نرخ پایه در نظر گرفته می‌شود.

یعقوبی همچنین تصریح کرد: برای تسهیل صادرات و افزایش ورود ارز به کشور در پی تصمیم و سیاست‌گذاری دولت، نرخ محصولات داخلی در مقایسه با قیمت محصولات صادراتی رشد چشمگیری را تجربه می‌کند از همین رو می‌بینیم ک سیاست‌های دولت نقش پررنگی در قیمت‌گذاری‌ها ایفا می‌کند.

وی در پایان گفت: در نظر گرفتن ضریب 95 درصد نرخ صادراتی ایران به عنوان نرخ پایه، درحال حاضر راه‌حلی مناسب برای قیمت‌گذاری محصولات فولادی در بورس کالا به شمار می‌رود.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)