عوامل مؤثر در بازار فولاد ایران

عوامل مؤثر در بازار فولاد ایران
عوامل مؤثر در بازار فولاد ایران

آهن پرایس: در مورد قیمت‌های بازار فولاد محمدکشانی عضو هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد معتقد است: چنانچه بازار مطابق استانداردها پیش رود بلاشک قیمت‌ها نیز منطقی خواهد بود و چه بسا شرایط رانت نیز حذف می گردد ولی اگر وزارت صمت کمافی سابق به دنبال قیمت گذاری و دخالت دستوری...

آهن پرایس: در مورد قیمت‌های بازار فولاد محمدکشانی عضو هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد معتقد است: چنانچه بازار مطابق استانداردها پیش رود بلاشک قیمت‌ها نیز منطقی خواهد بود و چه بسا شرایط رانت نیز حذف می گردد ولی اگر وزارت صمت کمافی سابق به دنبال قیمت گذاری و دخالت دستوری باشد توازن بازار در هم شکسته می شود و در نهایت امر باید انتظار افزایش قیمت و رانت نیز داشته باشیم. 

هم اکنون میزان تولیدات داخلی کشور دقیقا دو برابر میزان مصرفی آن است پیش بینی می شود میزان تولید فولاد تا پایان سال جاری به 34 میلیون تن برسد، در حالیکه میزان مصرف داخلی بیش از 15 تن نمی باشد این چنین است که نه تنها نباید نگرانی در بحث تامین فولاد کشور وجود داشته باشد چه بسا میزان عرضه و تقاضا باید منجر به تعادل قیمت‌ها گردد اما متاسفانه زمانی که دولت مداخله می نماید ارمغانی جز به هم خوردن میزان عرضه و تقاضا و افزایش نابسامان قیمت‌ها نخواهد داشت.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: بررسی مشکلات بازار فولاد

با بررسی اجمالی شرایط کشورهای منطقه مشاهده می گردد اکثریت کشورهای تولید کننده وضعیت خوبی دارند و میزان تولیداتشان در حال رشد است در نتیجه بازار فولاد صادراتی ایران مشتریان زیادی خواهد داشت و اگر در مقابل فعالیت صادر کنندگان سنگ اندازی نشود قطعا در حوزه صادرات موفق تر خواهیم شد.

بحران گاز پس از بحران برق در فولاد

همانگونه که فصل تابستان قطعی های مکرر برق نظام تولید فولاد را مختل کرده بود در فصل زمستان نیز مشکلات کمبود گاز در این زنجیره اثر گذار خواهد بود. تولیدات آهن اسفنجی مصرف بالای گاز را می طلبد و چنانچه در تامین گاز کارخانه ها با مشکل مواجه شویم بلا شک برای تامین فولاد کشور با چالش هایی مواجه خواهیم شد. 

البته در باب حوزه صادرات فولاد مدیریت ایمیدرو اعلام داشت: به طور تقریبی در سه الی شش ماه آینده با سیاست های توسعه صادراتی شرایط بازار فولاد بهتر خواهد شد. 

امیرصباغ در پی پیش بینی بازار محصولات فولادی در فصل سرد سال اظهار داشت: دولت و وزارت صمت در جهت توسعه صادرات و همچنین رشد میزان صادرات اهتمام ورزیده اند و شرایط مطلوبی در حوزه محصولات معدنی، فولادی و پتروشیمی فراهم خواهد شد. 

البته به بیان ایشان نگرانی‌هایی در بحث تامین گاز فولادسازان در فصل زمستان وجود دارد و کمبودی بالغ بر 20 میلیون متر مکعب گاز برای تولید روزانه فولادسازان وجود خواهد داشت که این میزان عدد بزرگی است ولی بر اساس تجربه های پیشین می توان اظهار داشت که این محدودیت در معدود روزهایی در سال اتفاق می افتد و پس از آن وضعیت بهتر خواهد شد. 

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد استان تهران بیان داشت: چنانچه تمامی گروه ها و افرادی که در زنجیره فولاد تاثیرگذارند متعهدانه و مسئولانه عمل نمایند و در جهت اصلاح ساختار صنعت فولاد اهتمام ورزند به گفته وزیر صمت در آذر ماه می توانیم به اصلاح ساختار خوشبین باشیم. 

حمیدرضا رستگار در مورد راهکارهای پیشنهادی وزارت صمت علی الخصوص اصلاح ساختار صنعت فولاد در آذر ماه اذعان داشت: یک از مسائل حائز اهمیت در بازار آهن و فولاد که در واقع قیمت آهن و فولاد را تحت تاثیر قرار می دهد قیمت های جهانی و همچنین نرخ دلار و ارزهای خارجی است در حالیکه به وضوح مشخص است تمامی منابع و معادن ما ملی است. 

احتمال افزایش قیمت آهن 

رئیس اتحادیه آهن فروشان اردبیل بیان داشت: با افزایش تقاضای محصولات فولادی در بازار و همچنین کاهش میزان عرضه می توان اظهار داشت احتمال افزایش قیمت محصولات فولادی تا پایان سال جاری وجود دارد و چنانچه دولت عرضه مواد اولیه را افزایش دهد می توانی به کاهش قیمت ها امیدوار باشیم. 
در پایان محمدپور افزود: هم اکنون بیشترین نظارت و کنترل دولت بر قیمت محصولات زنجیره نهایی فولاد و علی الخصوص میلگرد و تیرآهن می‌باشد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)