بررسی مشکلات بازار فولاد

بررسی مشکلات بازار فولاد
بررسی مشکلات بازار فولاد

آهن پرایس: بهرام شکوری، عضو اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: بورس یکی از ابزارهای کارآمدیست که می تواند قیمت عادلانه ای برای محصولات کشور مشخص نماید و بازار فولاد را به تعادل رساند و  فی الواقع بورس می تواند همچون ابزاری عمل نماید که  به وسیله ی آن تولیدکنندگان بتوانند محصولات مازاد خود ...

 

آهن پرایس: بهرام شکوری، عضو اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: بورس یکی از ابزارهای کارآمدیست که می تواند قیمت عادلانه ای برای محصولات کشور مشخص نماید و بازار فولاد را به تعادل رساند و  فی الواقع بورس می تواند همچون ابزاری عمل نماید که  به وسیله ی آن تولیدکنندگان بتوانند محصولات مازاد خود را صادر نمایند، همچنین شایان ذکر است که وزارت صمت محدودیت ها و ممنوعیت های  معقولی را در زنجیره فولاد ایجاد کرده است. 

سامانه جامع تجارت یکی از تصیمات خردمندانه و نوآورانه ای است که به وسیله ی آن خریداران و فروشندگان محصولات فولادی باید در این سامانه ثبت نام نمایند و مقدار تولیدات کارخانه ها و همچنین میزان خرید مشتری باید به درست وارد شود چرا که بعضا مشاهده شده ظرفیت واقعی کارخانه ها کمتر از ظرفیت اسمی آن ها بوده است. 

به تحلیل آهن پرایس، یکی از اثرات بسیار مثبت سامانه جامع تجارت می تواند حذف دلالان و واسطه هایی باشد که به بورس کالا ورود پیدا کرده اند، اما از سوی دیگر برخی از بنگاه های کوچک که از مصرف کنندگان مواد اولیه هستند سرمایه اقتصادی چندان بالایی ندارند لیکن بایستی به تریدرها جهت تامین مواد اولیه مراجعه نمایند. 

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: اصلاح بازار فولاد با حذف امضاهای طلایی

تورم و بازار فولاد 

یکی از موضوعات دیگری که بایستی به آن پرداخته شود مشکل تورم است، در همین مقوله بهادر احرامیان، رئیس هیآت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران معتقد است: در حال حاضر حاشیه سود  فولاد سازان در شرایط تورمی شدید حاکم بر کشور بسیار پایین است، چنانچه دولت موفق شود قیمت ها را متعادل نماید تقریبا 3 الی 4 درصد در قیمت ها تفاوت ایجاد خواهد شد و شاید یک بار موفق شویم تورم را کاهش دهیم.

احرامیان افزود: تورم به قدری رشد فزاینده ای داشته است که مشکلات موجود در زنجیره فولاد در مقابل تورم قابل مقایسه نیست از همین رو می توان اظهار داشت ساختار زنجیره ی فولاد نیازی به تغییر ندارد چه بسا هر مقدار تغییرات در این ساختار ایجاد شود تاثیرات چندانی در برابر غول تورم نخواهد داشت. 
لازم به یادآوری است که تغییراتی که در ثیمت محصولات زنجیره فولاد ایجاد می شود ناشی از تورم حاکم بر اکثریت بازارهای کشور  است که بر تمامی ارکان بازار سایه افکنده است اما متاسفانه وزارتخانه این سیل تورمی را از مشکلات زنجیره فولاد می داند. 

همه کالاهای کشور در حال افزایش قیمت و روی ریل تورمی قرار گرفته است و این وضعیت در تمامی زنجیره های تولیدی کشور به چشم میخورد واضح است که همه زنجیره های تولید کشور که مشکل ندارند بنابراین ما باید بدانیم قیمت های جهانی و نرخ دلار را از نمی توان از بازار داخل جدا کرد چرا که عرضه و تقاضا در بازارهاست که معین کننده ی قیمت هاست. 

بررسی مجدد طرح (( توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد)) در صحن علنی مجلس  

طرح فولادی مجلس، به نام طرح ((توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد با رویکرد اصلاح سیاست‌های تنظیم بازار )) در دولت جدید مجددا در دست بررسی قرار خواهد گرفت.این طرح پیشتر در سال گذشته نیز بررسی شده بود و انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران یکی از مخالفان این طرح بود و طرح و استدلالات کارشناسی خود را طی جلسات مختلف و همچنین به صورت نامه ای به کمیسیون  اعلام کرده بود.انجمن فولاد معتقد بود، اینکه برای صادرات شرط لحاظ شود که چنانچه کل تولید در بورس کالا عرضه شود مجوز صادراتی صادر شود و همچنین وضع عوارض صادراتی و حذف معافیت مالیاتی، صادرات و ارزی آوری فولاد کشور را مختل خواهد کرد. 

اتاق بازرگانی تهران نیز نامه ای نوشته بود: بازار فولاد یک بازار فعال و پویا است و وابسته به مولفه های مختلف اقتصادی از جمله قیمت های جهانی، تورم انتظاری و نرخ ارز و ... می باشد این بازار نیازمند سیاستگذاری های منعطف و شناور است که در مواقع ضروری چابکی تغییرات متناسب با تغییرات عوامل شاخص ساز را داشته باشد بنابراین تصویب یک قانون، قدرت انعطاف و اعمال واکنش خردمندانه  در مقابل تحولات داخلی و اتفاقات سیاسی ناگهانی بین المللی را از بین می برد.

 

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)