قیمت میلگرد به کف برمی گردد؟

قیمت میلگرد به کف برمی گردد؟

نوسانات شدید قیمت آهن و فولاد در هفته گذشته، بازار را با چالش‌های جدی مواجه کرد. افزایش قیمت دلار، تنش‌های منطقه‌ای و عرضه گسترده مقاطع فولادی در بورس کالا، از جمله عواملی بودند که بر روند قیمت‌ها تأثیرگذار بودند. در این شرایط، برخی کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که روند اصلاحی قیمت‌ها در هفته‌های آینده ادامه‌دار باشد...

آهن پرایس: گزارش‌ها از بازار آهن و فولاد بازارهای مالی در هفته گذشته حاکی از نوسانات چشمگیر است. از ابتدای مهرماه چالش‌های متعددی متوجه این بازارها بود که به افزایش هیجانی قیمت‌ها منتهی شد و همچنان شاهد تداوم این روند هستیم.

قیمت دلار که تا مرز 64 هزار تومان افزایش یافته بود در پایان هفته نزدیک به هزار تومان عقب‌نشینی کرد وبه مرز 63 هزار تومان بازگشت که انتظار می‌رود در سایر کالاها نیز اثرگذار باشد.

تأخیر در حمله اسرائیل به ایران و فشار آمریکا برای پذیرفتن قطعنامه 1701 توسط اسرئیل از جمله اخباری است که سیگنال اصلاح قیمت را به بازار ارز ارسال کرد.

قیمت آهن آلات نیز فارغ از نوسانات نرخ دلار، روند نسبتا ثابت و خطی را در پایان هفته گذشته تجربه کرد و احتمال دارد روند اصلاحی این بازار کماکان تداوم داشته باشد و مجددا به کف 26 و 27 هزار تومان بازگردد.

چهارشنبه هفته گذشته شاهد کمترین میزان عرضه میلگرد در بورس کالا نیز بودیم به این صورت که از 116 هزار تن میلگرد 12 تا 20 تنها حدود 21درصد معادل 24 هزار تن به فروش رسید. قیمت میلگرد بورس در هر کیلو 26 هزار و 213 تومان برآورد شد که بیانگر افزایش 0.7 درصدی قیمت میلگرد در مقایسه با آخرین عرضه است.

به طور کلی اوضاع معاملات بورس کالا و بازار ضعیف است و معاملاتی هم اگر مشاهده می‌شود در حد تقاضای مصرفی است. معاملات محدود بروس کالا اعتباری است و در بازار هم نقدینگی نیست و گردش پول چندانی وجود ندارد.

قیمت میلگرد در میان تنش‌ها

طبق گزارش آهن پرایس از قیمت روز آهن الات به ویژه در پایان هفته، روند بازار تقریبا خطی بود و قیمت آهن و میلگرد نوسان خاصی نداشت. البته باید گفت تنش‌های اخیر منطقه، حمله ایران به اسرائیل و تشدید نگرانی‌ها از افزایش تنش‌ها به افزایش نرخ ارز و دلار منجر شد اما قیمت روز میلگرد و سایر مقاطع فولادی به ویژه در روزهای آخر هفته به این مسائل بی‌اعتنا بود.

آنچه به رکود بازار میلگرد دامن زده است، نه تنها نوسانات دلار، که مؤلفه‌های بنیادینی مانند سطح تولید و عرضه، شرایط فصلی و جغرافیایی و نرخ رشد اقتصادی بیشتر اثرگذاری را در وضعیت فعلی بازار میلگرد و آهن دارند.

آنطور که از گزارش‌ها برمی‌آید قیمت روز میلگرد در بازار داخلی به نرخ صادراتی آن نزدیک شده که همین امر به کاهش تقاضا در بازار داخلی دامن زده است. طبق گفته مسئولان سف مجاز برای افزایش نرخ میلگرد 10 درصد کمتر از نرخ صادراتی این محصول است وصادرات میلگرد هم زمانی که قیمت جهانی فولاد و نرخ دلار افزایش داشته باشد، از نظر مالی و اقتصادی به صرفه خواهد بود.

به عنوان نمونه  قیمت ثبت شده برای میلگرد سیرجان بین 27 تا 27.500 تومان متغیر است و در جدول زیر لیستی از آخرین قیمت میلگردهای پرفروش در بازار درج شده است.

میلگرد میانه

میلگرد فایکو

میلگرد نیشابور

میلگرد امیرکبیر

28.400

28.200

28.800

28.700

گفتنی است قیمت تیرآهن 14 در هر کیلو 30 هزار تومان اعلام می‌شود، قیمت تیراهن 16 و تیر 18 نیز 29.500 و تیرآهن سایز بالا هم از سقف قیمتی هفته گذشته اصلاح جزئی داشته است.

براساس گزارش‌های اخیر متال اکسپرت از اوضاع بازار میلگرد صادراتی ایران، فعالیت صادرات میلگرد کشور کماکان محدود و کم رونق است. طبق آمار قیمت میلگرد ایران از پایان ماه سپتامبر در بازه 475 تا 485 دلار در هر تن اعلام می‌شود و در کل معاملات ضعیف و محدود است؛ اما تغییرات نرخ دلار زمینه‌ای برای ارائه تخفیف‌ها فراهم می‌کند.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: قیمت میلگرد 4 هزار تومان گران شد

گزارش‌ها از بورس کالا امروز حاکی است بیش از 4 میلیون تن مقطع فولادی عرضه می‌شود که حدود 68 هزار و 675 تن شمش بلوم، یک هزار و 320 تن میلگرد ساده صنعتی، 27 هزار و 384 تن میلگرد آلیاژی و 14 هزار و 399 تن میلگرد کلاف خواهد بود. همچنین حدود 190 هزار تن به آهن سفنجی و 50 هزار تن نیز به آهن اسفنجی بریکت اختصاص دارد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)

ساعت کاری مجموعه به پایان رسیده است لطفا اطلاعات خود را برای دریافت مشاوره اختصاصی وارد نمایید.

درخواست مشاوره تلفنی