مشکلات تامین مواد اولیه فولادی

مشکلات تامین مواد اولیه فولادی
مشکلات تامین مواد اولیه فولادی

آهن پرایس: با وجود مشکلات ریز و درشتی که در مسیر تولید موجود است، در سال جاری تامین مواد اولیه نیز موجب بروز مشکلات جدی در این حوزه شده است و در حال حاضر تولیدکنندگان صنعت فولاد برای تامین مواد اولیه خود با مسائل و مشکلاتی مواجه هستند. در همین رابطه...

آهن پرایس: با وجود مشکلات ریز و درشتی که در مسیر تولید موجود است، در سال جاری تامین مواد اولیه نیز موجب بروز مشکلات جدی در این حوزه شده است و در حال حاضر تولیدکنندگان صنعت فولاد برای تامین مواد اولیه خود با مسائل و مشکلاتی مواجه هستند. در همین رابطه، معاون خرید شرکت فولاد مبارکه اصفهان، درباره راه حل های خارج شدن از مشکلات تامین مواد اولیه شرکت های فولادی می گوید: میزان سنگ آهن در کشور با محدودیت مواجه است و استخراج و تولید آن می بایست با دقت و برنامه ریزی انجام شود تا شرکت های معدنی و فولادی بتوانند به مسیر خود ادامه دهند؛ به همین منظور در گام نخست باید از سنگ آهن و متعاقب آن، مشتقات معدنی یعنی گندله، کنسانتره و آهن اسفنجی استفاده صحیح و بهینه صورت گیرد .

رضا یزد خواستی معتقد است سهمیه بندی باید در سایر بخش ها نیز مد نظر قرار گیرد تا شرکت های فولادی اطمینان خاطر داشته باشند که مواد اولیه آنها در زمان مناسب تامین خواهد شد تا بتوانند بدون دغدغه ذهنی به تولید محصولات خود اقدام کنند. تامین کننده های مواد اولیه شرکت های فولادی در حال حاضر دچار سردرگمی و نابسامانی شده اند که بر اساس آن، جهت تامین مواد اولیه همچون سنگ آهن، گندله، کنسانتره و آهن اسفنجی که موردنیاز شرکت فولاد مبارکه است دچار مشکل شدند که امید است با اقدامات و تدابیر وزارت صنعت، معدن وتجارت این موضوع سامان یابد و همانند روال سابق، کار به شکل پایداری پیش برود.

جدول سهمیه بندی سال گذشته از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت تدوین و ابلاغ شد که براساس آن، شرکت های فولادی هرکدام سهمیه ای مشخص از کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی دریافت کردند که این اقدام موجب شد شرایط متوازن و پایداری ایجاد شود که در تولید و صادرات سال 99 نتایج آن را مشاهده کردیم؛ بنابراین اینطور به نظر می رسد که در گام نخست این جدول سهمیه بندی باید تداوم یابد و براساس روال سابق پیش برود زیرا این روال اثربخش بوده و در واقع بین شرکت های معدنی و شرکت های فولادی یک نوع تقسیم کار صورت گرفته است که سبب شده شرکت های فولادی به جایگاهی برسند که هم تامین کننده نیازهای داخلی باشند و هم صادرات خوبی را رقم بزند تا بتواند جایگزین قسمتی از صادرات نفت شود.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: سایه بلاتکلیفی بر بازار فولاد

دررابطه با نرخ گذاری مواد اولیه در بورس کالا باید مطالعه کافی صورت پذیرد تا بهترین تصمیم اتخاذ شود. در گذشته سیستمی موجود بود که وزارت صنعت، معدن و تجارت براساس آن قیمت فروش گندله، کنسانتره و آهن اسفنجی را به کارخانه های فولادی ابلاغ می کرد؛ این سیستم تا سال جاری نیز اعمال می شد.

بنابراین اگر قرار باشد که نرخ گذاری در بورس کالا معین شود، می بایست سیاست قیمت گذاری مجموعه محصولات زنجیره فولاد از جمله سنگ تا محصولات نهایی مورد مطالعه قرار گیرد و نتایج و اثرات آن روی تولید و صادرات مورد بررسی قرار گیرد و پس از آن در این مورد تصمیم گیری اعمال شود. به هر حال می توان اینگونه بیان کرد که از جانب متخصصان این بخش فعالیت کارشناسی خوبی صورت گرفته و می توان با اطمینان به سمت پیاده سازی آن با کمترین تبعات پیش رفت.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)