موانع تعادل بازار آهن و فولاد

موانع تعادل بازار آهن و فولاد

احتمال ایجاد محدودیت مصرف برق صنایع فولادی در نیمه‌های خرداد و بازارسازی‌های متعدد، کاهش نرخ محصولات صادراتی و عرضه‌های مهندسی بورس کالا، اوضاع بازار مانند کلاف سردرگمی است که نمی‌توان به طور قطع درباره قیمت محصولات نهایی، شمش و آهن اسفنجی نظر داد...

آهن پرایس: هفته گذشته که با سیر کاهشی قیمت آهن آلات مواجه بودیم روز پنجشنبه نیز جسته و گریخته ادامه داشت اما کمی از شدت آن کاسته شده بود و بسیاری از مقاطع فولادی ثابت اعلام شدند.

بازار ارز نیز نوسانات جزئی داشت و قیمت دلار در دو کانال 53 و 52 هزار تومانی در رفت و برگشت بود. روز پنجشنبه هر دلار 53 هزار تومان بسته شد اما صبح امروز با کمی عقب‌نشینی 52 هزار و 700 تومان اعلام شد.

روند نوسانات بازار آهن

همانطور که اشاره شد، قیمت روز آهن در اکثر حوزه‌ها آرام بود و اکثر محصولات بدون تغییر قیمت عرضه شدند؛ قیمت میلگرد آجدار در اکثر مبادی فروش ثابت بود اما کاهش جزئی هم مشاهده شد.

قیمت روز تیرآهن در بخش شاخه‌فروشی عمدتا ثبات قیمت داشت ولی در برخی سایزها کاهش 100 تا 150 هزار تومانی هم مشهود بود. قیمت روز قوطی پروفیل و انواع مختلف آن بدون تغییر قیمت عرضه شدند همچنین قیمت لوله داربستی، لوله آب، مبلی و ... نیز در اکثر شرکت‌ها ثبات قیمت داشتند.

قیمت نبشی و ناودانی ایرانی و اروپایی هم در کلیه شرکت‌ها بدون تغییر قیمت عرضه شد، همچنین قیمت ورق سیاه در تعدادی از کارخانه‌ها ثابت بود و در برخی کارخانه‌ها حدود 100 تومان کاهش داشت، قیمت ورق روغنی، ورق گالوانیزه و رنگی هم در چند بنگاه کاهش 100 تومانی داشت و در برخی شرکت‌ها ثابت بود.

آنچه از بازار آهن و فولاد روز پنجشنبه گزارش شد سردرگمی و بلاتکلیفی ناشی از عدم کف‌یابی قیمت اهن بود که به توقف معاملات و خرید و فروش آهن منجر شده بود.

آسیبی که چنین شرایطی در پی دارد، انباشت تقاضا و فشرده شدن فنر آن است که با کوچکترین محرکی به در رفتن فنر منتهی خواهد شد. حال هر چقدر این فنر تقاضا بیشتر و طولانی‌مدت فشرده بماند با قدرت بیشتری جو بازار را تخریب کرده و موجی از افزایش قیمت‌ها را در بر خواهد داشت.

نمونه بارز چنین امری را در دو ماه اخیر می‌توان مشاهده کرد، به این صورت که با محقق نشدن وعده دلار 28500 تومانی فولاد توسط وزارت صمت، شاهد آشفتگی بخش تأمین مواد اولیه در بخش‌های خصوصی بودیم و هم اینکه در پی در رفتن فنر تقاضا موجی از افزایش قیمت‌ها طی هفته‌ها اخیر اتفاق افتاد.

با این حال راهکاری که برای تنظیم قیمت‌ها درست به‌نظر می‌رسد، ارائه فرمولی مشخص و جامع است که به طور دائم تغییر نکند زیرا چنین تغییراتی که عمدتا بدون برنامه و ناگهانی هستند به زیان غالب واحدهای زنجیره فولاد از تولیدکننده تا توزیع‌کننده منتهی خواهد شد.

گزارش‌ها از بازار محصولات فولادی صادراتی حاکی است که با کاهش چشمگیر قیمت شمش فولادی نرخ این محصول در هر تن بین 460 تا 480 دلار اعلام شد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: بلاتکلیفی در بازار آهن

امروز هم حدود 150 هزار تن آهن اسفنجی عرضه می‌شود که گویا محدودیت ثبت سفارش برای این محصول اعلام شده است. حال باید دید چه میزان از عرضه‌های امروز مورد استقبال قرار خواهد گرفت؛ همچنین با در نظر گرفتن روند کاهشی محصولات فولادی صادراتی در هفته گذشته و احتمال محدودیت مصرف برق در نیمه‌های خرداد و بازارسازی‌های متعدد، اوضاع بازار کمی پیچیده به نظر می‌رسد و نمی‌توان به طور قطع درباره اوضاع بازار مواد اولیه و محصولات پایین‌دست اظهار نظر کرد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 3 از 5 - 3 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)