هرج و مرج در بازار آهن

هرج و مرج در بازار آهن

روز گذشته با صدور بخشنامه‌ای توسط بورس کالا که نهایتا هم توسط وزارتخانه ابطال شد، شاهد آشفتگی بیشتر بازار فولاد بودیم و اثرات آن در همه بخش‌ها مشاهده شد، طوری که گویا دیگر ترمزی برای قیمتگذاری‌ها وجود ندارد و چیزی جلودار روند صعودی قیمت‌ها نیست...

آهن پرایس: با نزدیک شدن به پایان هفته شاهد اوج‌گیری نوسانات افزایشی در بازار اهن و فولاد بودیم که انتشار بخشنامه بورس کالا مبنی بر تغییر نرخ ارز محاسباتی از ارز نیما به ارز توافقی، عامل اصلی این هرج و مرج بود و تأثیر آن در همه زیرمجموعه‌های بازار آهن نمایان شد.

بازار ارز هم بدون هیچگونه مقاومتی درحال فتح کانال‌های قیمتی بالاتر بود و به رغم تعطیلی وسط هفته افزایش قیمت دلار همچنان ادامه داشت و در مدت دو روز بیش از 2 هزار تومان بالا رفت، به طوری که در پایان وقت اداری روز گذشته هر دلار در بازار آزاد 43 هزار و 850 تومان به فروش رسید.

آنطور که از روند رو به صعود نرخ دلار پیداست به نظر می‌رسد قیمت دلار کانال 45 هزار تومانی را نیز لمس خواهد کرد و حتی ممکن است فراتر از این کانال برود و اعداد بالاتری را لمس کند که اثرات این روند در کلیه بازارها اظهر من‌الشمس است.

تحلیل قیمت روز آهن آلات

شنیده‌ها حاکی است که قیمت میلگرد آجدار روز گذشته با افزایش 100 الی 700 تومانی همراه بود که نهایتا از کانال 18 هزار تومانی وارد کانال 20 هزار تومانی شد.

افزایش قیمت تیرآهن در بخش شاخه‌فروشی هم بین 10 الی 150 هزار تومان اعلام شد؛ همچنین قیمت نبشی و ناودانی ایرانی و اروپایی نیز با افزایش 200 الی 500 تومانی همراه بود. قیمت هر کیلو نبشی ناب تبریز روز گذشته بین 21 هزار و 600 الی 22 هزار و 200 تومان اعلام شد.

انواع ورق‌ها نیز با روند صعودی بازار همراه شده و قیمت ورق سیاه بین 500 الی هزار تومان افزایش یافت؛ همچنین قیمت ورق گالوانیزه افزایش 100 الی 600 تومانی داشت. قیمت روز ورق روغنی و ورق رنگی نیز بین 700 الی هزار تومان افزایش یافت.

قیمت روز قوطی آهن نیز همگام با سایر محصولات فولادی با افزایش 300 الی 700 تومانی همراه بود و لوله داربستی، گازی، مبلی و ... نیز افزایش قیمت 300 الی 700 تومانی داشت. براساس آمار قیمت پروفیل ضخامت 2 میلیمتر حدود 27 هزار و 300 الی 28 هزار و 500 تومان اعلام شد.

همانطور که در تحلیل روز گذشته بیان شد با صدور بخشنامه توسط بورس کالا، مبنی بر تغییر نرخ ارز محاسباتی از ارز نیما به توافقی که قیمتی بیش از ارز نیمایی دارد، آتشی به جان بازار انداخت و سبب تشدید هرج و مرج در بخش عرضه شد.

اگرچه صدور و ابطال نامه ارزی بورس کالا بیش از یک روز طول نکشید اما فرصتی برای تشدید روند صعودی قیمت روز آهن آلات بود که تمام و کمال انجام شد.

براساس آمار معاملات میلگرد در بورس روز گذشته حدود 5/4 درصد افزایش قیمت داشت که رقمی معادل 900 تومان است، بر همین اساس نرخ میلگرد بورسی 18 هزار تومان برآورد شد.

همچنین گویا عرضه‌های آهن اسفنجی برای روز شنبه به علت به حدنصاب نرسیدن تأیید نشد و با توجه به اینکه روز شنبه هم معاملات این محصول مورد تأیید قرار نگرفت این اتفاق به نگرانی تولیدکنندگان منجر شد. بر همین اساس احتمالا در هفته آتی نتایج آن در نرخ سایر محصولات فولادی مشاهده خواهد شد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: تغییر نرخ ارز محاسباتی توسط بورس کالا

با این حال تغییرقیمت‌ها و نوسانات بازار به قدری سریع و بی‌حساب است که در حال حاضر هر نوع پیش‌بینی از روند بازار ناممکن شده، از همین رو چاره‌ای جز نظاره نیست.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 4 از 5 - 2 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)

ساعت کاری مجموعه به پایان رسیده است لطفا اطلاعات خود را برای دریافت مشاوره اختصاصی وارد نمایید.

درخواست مشاوره تلفنی