وضعیت بازار فولاد در پایان سال

وضعیت بازار فولاد در پایان سال
وضعیت بازار فولاد در پایان سال

آهن پرایس: معاملات در بورس کالا طی هفته اخیر به علت کاهش محسوس قیمت عرضه شمش فولاد، رونق گرفت اما بازار مقاطع طویل فولادی جریانی کاملا متفاوت داشت و حتی افت 13.5 درصد نرخ عرضه میلگرد فولادی هم نتوانست خریداران را...

آهن پرایس: معاملات در بورس کالا طی هفته اخیر به علت کاهش محسوس قیمت عرضه شمش فولاد، رونق گرفت اما بازار مقاطع طویل فولادی جریانی کاملا متفاوت داشت و حتی افت 13.5 درصد نرخ عرضه میلگرد فولادی هم نتوانست خریداران را به سمت بازار جلب کند. باوجود اینکه بازار مصرف همچنان در رکود مصرف به سر می برد وهمچنین نبود تقاضای سرمایه ای از بازار محصولات فولادی به علت تعدیل انتظارات تورمی، اما با این وجود تولید محصولات فولادی با هدف صادرات همچنان منفعت اقتصادی دارد.

هفته گذشته، رینگ معاملاتی بورس کالا 130 هزار تن شمش فولادی با نرخ پایه 10 هزار و 170 تومان به ازای هر کیلوگرم عرضه داشت، قیمت پایه عرضه شمش فولادی در همین هفته نسبت به هفته گذشته 16 درصد کاهش داشت و این افت قابل توجه موجب بازگشت مجدد رونق در معاملات این محصول شد. این روند کاهشی در معاملات بورس کالا از 3 هفته قبل شروع شده است. این نکته نیز قابل ذکر است که در هفته منتهی به 3 بهمن ماه، این کاهش بسیار کم بود و به همین علت خریداران شمش فولاد که بیشتر آنها نوردکاران هستند استقبالی از معاملات این رینگ نداشتند و فقط 600 تن از این محصول در این بازار معامله شد.

از یک سو نرخ ارز طی هفته های گذشته وارد مسیر کاهشی شد و از سوی دیگر نیز قیمت جهانی فولاد که در مسیر افزایشی حرکت می کرد، متوقف شد که همین دو مسئله، عامل کاهش قیمت پایه شمش فولاد در بازار داخلی محسوب شد. همچنین می توان گفت که میزان کاهش نرخ به وجود آمده در نرخ پایه شمش فولاد از تاثیر پذیری این دو عامل بیشتر بود و بورس کالا مطابق با وظایف قانونی خود با در نظر داشتن این موضوع که خریداران از معاملات استقبال چندانی نداشتند، این کاهش قیمت نرخ پایه را به وجود آورد که موثر واقع شد و باعث شد معاملات شمش فولاد در بورس کالا طی هفته گذشته رونق بگیرد؛ به این صورت که تقاضای 161 هزار تن توسط خریداران در این بازار به ثبت رسید که همین مسئله موجب معامله 100 هزار تن شمش فولاد در این بازار شد.

با در نظر گرفتن مالیات ارزش افزوده و کارمزد؛ نرخ پایه هر کیلوگرم شمش فولاد عرضه شده در این بازار، مبلغ 11 هزار و 100 تومان خواهد بود، با این وجود انتظار می رود که میلگردی که از این شمش فولادی تولید خواهد شد، با توجه به هزینه تبدیل و سود معقول نوردکار، با نرخ پایه 12 هزار تومان در بورس کالا عرضه شود. به واسطه مالیات ارزش افزوده، سود معقول تاجر و همچنین هزینه حمل، قاعدتا این میلگرد با قیمتی در حدود 14 هزار تومان به ازای هر کیلوگرم به مصرف کننده نهایی خواهد رسید. با این وجود در حال حاضر در بازار آزاد تهران، میلگرد فولادی با نرخ 12 هزار و300 تومان به ازای هر کیلوگرم معامله می شود و بر اساس گفته های تجار، بازار با همین قیمت نیز با رکود مصرفی مواجه شده است.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: رونق حجم معاملات فولادی در بورس کالا

در نهایت با وجود اینکه تولید محصولات فولادی با شمش 10 هزار تومانی برای صادرات دلیل قانع کننده ای است اما محصول تولیدی با این شمش در شرایط حال حاضر با استقبال ازسوی بازار داخل مواجه نخواهد شد. در حالی که طی روزهای گذشته، قیمت جهانی شمش فولاد در مسیر نزولی قرار گرفته ولی روند کاهشی قیمت ارز درداخل کشور کمتر شده و قرار گرفتن این دو عامل خلاف جهت یکدیگر سبب می شود که انتظاری برای افت بیشتر قیمت عرضه های پیش روی شمش فولاد نداشته باشیم.

بازار مقاطع فولادی غالبا با ورود به آخرین ماه از زمستان شاهد رونق مجدد خواهد بود که می توان گفت با به پایان رسیدن نسبی فصل سرما، تقاضای مصرفی افزایش می باید و همین عاملی برای رونق دوباره بازار خواهد بود. از سوی دیگر به طور پیوسته در روزهای پایانی سال با تورم شب عید نیز مواجه می شویم که همین مسئله نیز عاملی برای رونق در بازارها که بازار مقاطع فولادی را نیز شامل می شود، خواهد بود. اما اینطور به نظر می رسد که امسال شاهد روند متفاوتی باشیم و تورم معمول شب عید را به علت نبود آمادگی در بازار تجربه نکنیم.

به علت رکودی که در بازار مصرف داخل حکم فرماشده است، برخی از نوردکاران با افت محسوس فروش مواجه شده اند. از طرف دیگر نیازمندی به نقدینگی جهت تامین مواد اولیه هم بسیار اوج گرفته و و با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، برخی هزینه های معمول روزهای پایانی سال به این شرکت ها تحمیل شده و تمامی موارد ذکر شده در مجموع سبب می شود تولیدکنندگان به فروش محصول و تامین نقدینگی نیاز بیشتری پیدا کنند به این صورت که ممکن است تولیدکنندگان مقاطع فولادی طی هفته های آینده اقدام به ارزان فروشی کنند. البته نوردکاران کشور با درنظر داشتن سیر صعودی نرخ جهانی محصولات فولادی و و همچنین افزایش تقاضا طی هفته های اخیر، با بازار صادراتی خوبی مواجه شدند ولی بازگشت ارز حاصل از صادرات نیازمند زمان بوده و به همین دلیل برای تامین نقدینگی موردنیاز خود، تولیدکنندگان داخلی نیازمند فروش در داخل هستند که همین مسئله موجی برای فشار بیشتر بر نرخ محصولات مقاطع فولادی طی هفته های بعدی خواهد بود.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)