رونق حجم معاملات فولادی در بورس کالا

رونق حجم معاملات فولادی در بورس کالا
رونق حجم معاملات فولادی در بورس کالا

آهن پرایس: شرایط بازار فولاد حاکی از یک آرامش نسبی همراه با درون مایه ضعف تقاضا می باشد که همین شرایط دربردارنده بیم و امیدهای بسیاری خواهد بود. یکی از فاکتورهای مهم جهت حمایت از معاملات در شرایطی که بازار خواهان...

آهن پرایس: شرایط بازار فولاد حاکی از یک آرامش نسبی همراه با درون مایه ضعف تقاضا می باشد که همین شرایط دربردارنده بیم و امیدهای بسیاری خواهد بود. یکی از فاکتورهای مهم جهت حمایت از معاملات در شرایطی که بازار خواهان قیمت های پایین تری است، انعطاف قیمتی می باشد. با در نظر داشتن ساختار و جایگاه بازار فولاد در کشور و بورس کالا، کشف نرخ عادلانه و توجه کردن به نوسانات تقاضا و همچنین اثرات رفت و برگشتی بورس و بازار، امواج قیمتی موجود در بورس کالا و نیز حجم تقاضا و حداقل های عرضه را می توان از جمله عواملی دانست که بر رفتار قیمت ها و میزان حجم معاملات تاثیرگذار خواهد بود.

درشرایطی که باید تمام زنجیره فولاد را در نظر گرفت، این مسئله که رونق حجمی معاملات در بورس کالا فاکتوری برای رونق بازار است را نمی توان نادیده گرفت. قطع یقین می توان بیان کرد که تعادل قیمتی بر پایه واقعیت های عرضه و تقاضا راهگشای روزهای سخت بازار است که هرچه آزادی عمل در بورس کالا بیشتر باشد، حقایق بازار بهتر خودنمایی خواهند کرد.

امیرصباغ، مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری ایمیدرو در رابطه با بررسی و بازنگری دوباره شیوه نامه فولادی وزارت صمت به خبرنگاران بیان کرد: در واقع بورس کالا محل ابلاغ قیمت ها نیست بلکه محلی برای کشف قیمت ها می باشد؛ جهت کشف بهای واقعی قیمت در این بازار قوانین و سازوکاری تعیین شده است که از آن نیز استفاده می شود. با وجود اینکه شاهد صدور مصوباتی برای بازار فولاد به طور مشخص بودیم، اما باید این نکته را نیز در نظر داشت که مصوبه های بازار فولاد زمانی مطرح شد که انتظارات تورمی در کشور سیر صعودی را پیش گرفته بود و شاهد رشد نرخ ارز در کشور بودیم به این صورت که برخی از پیش بینی ها از احتمال رسیدن نرخ دلار به 40 تا 50 هزار تومان حکایت داشت.

این خبر را نیز می توانید مطالعه کنید: پافشاری دولت بر حذف شیوه نامه فولادی

حال در شرایطی که نرخ ارز در کشور سیر نزولی داشت، دیگر وضع و اجرای شیوه نامه برای کنترل بازار فولاد لزومی ندارد و باید به بورس کالا اجازه داده شود که از طریق سازوکار عرضه و تقاضا و قوانین خود این بازار را کنترل کند. وی ادامه داد: باتوجه به شرایط حال حاضر و با توجه به تعدیل انتظارات تورمی و نیز در حالی که دورنمای نرخ ارز برای سال آینده مثبت بوده و دولت هم این موضوع را در بودجه مدنظر قرار داده است، برهمین اساس شیوه نامه فولاد دیگر روشی برای مشخص کردن قیمت نیست.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (1)

  • محمدی
    محمدی1399/11/10 - 10:55 پاسخ

    لطفا”مشخص کنیدمیلگردوپروفیل وورق آهن نرخ صادراتیش چنداست وچقدرهزینه داره تابه دست خریداربرسه درحالیکه میلگردداخلی10% گرونتراست ازصادرتیشه. وپروفیل وورق قیمت داخلی نزدیک دوبرابرصادراتی است (قیمت. پروفیل وورق خلیج فارس حدود750دلاردرتن میباشددرحالی. پروفیل وورق داخل هرکیلو24000تومان است)