پاییز؛ اوج رکود بازار آهن

پاییز؛ اوج رکود بازار آهن

هفته گذشته بازار آهن در کلیه مبادی فروش روند نسبتا ثابتی را سپری کرد و خریدوفروش قابل ملاحظه‌ای هم مشاهده نشد، اگرچه عوامل مختلفی در بروز چنین شرایطی دخیل است اما مطابق هرسال، در چنین فصلی بازار آهن اوج رکود و ثبات را تجربه می‌کند...

آهن پرایس: هفته گذشته با ثبات و سکون قیمت آهن آلات پایان یافت، بازار آهن و فولاد تقریبا در حالت نیمه‌تعطیل بود و معامله چشمگیری هم مشاهده نشد.

بازار ارز نیز همسو با بازار آهن روند ثابتی داشت و قیمت دلار در بازار آزاد حدود 35 هزار و 270 تومان مبادله شد.

بررسی روزانه بازار آهن

روز پنجشنبه که تقریبا بازار در حالت نیمه‌تعطیل قرار دارد قیمت میلگرد آجدار به تبعیت از این فضا در عمده مبادی فروش ثابت بود و چند شرکت نیز نوسانات جزئی داشتند.

نرخ ناودانی ایرانی و اروپایی و نیز نبشی در عمده مبادی فروش ثابت اعلام شدند و تنها چند کارخانه در قیمت محصولات خود کاهش جزئی اعمال کردند. قیمت روز تیرآهن در بخش شاخه‌فروشی و کیلوفروشی نیز به همین ترتیب بود و غالبا ثابت اعلام می‌شد.

قیمت پروفیل آهن و لوله داربستی، لوله مبلی، گازی و ... نیز در عمده مبادی فروش بدون تغییر قیمت عرضه شدند. گفتنی است انواع ورق سرد و گرم نیز مانند سایر محصولات فولادی چندان تغییری نداشت و قیمت ورق آهن، ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی ثابت اعلام شدند.

گزارش‌ها حاکی است که امروز حدود یک میلیون و 513 هزار و 930 تن شمش بلوم، میلگرد ساده، تیرآهن، ناودانی، کلاف، سنگ آهن، آهن اسفنجی و ... در بورس کالا عرضه می‌شود. گفتنی است از این میزان 85 هزار و 50 تن شمش بلوم با نرخ پایه 15 هزار و 370 تومان در نظر گرفته شده است، گویا حجم عرضه این هفته افزایش 40/9 درصدی داشته است.

براساس آمار موجود از بازار آهن و فولاد، میلگرد ترکیه در هفته گذشته کف 600 دلار را تجربه کرد و درحال عقب‌گرد است، این درحالی است که قیمت میلگرد صادراتی ایران حدود 450 الی 460 دلار اعلام می‌شود؛ یعنی قیمت میلگرد نرخی کمتر از شمش منطقه CIS دارد که چندان اوضاع جالبی به نظر نمی‌رسد.

با توجه به اینکه هفته گذشته کل حلقه معاملات خوبی نداشتند، به نظر می‌رسد در دو هفته آینده باید منتظر باشیم تا دامنه منفی 3 درصد روی سبدهای شمش و میلگرد که معامله نشدند، اعمال شود.

با این اوصاف به نظر می‌رسد این روند سبب بازگشت و همگرایی کف نرخ میلگرد روی 15 هزار تومان باشد و شمش فولادی هم روی 13 هزار و 500 تومان قرار بگیرد. البته قابل ذکر است که همیشه در این فصل از سال با اصلاح و عقبگرد قیمت‌ها مواجه هستیم که عمدتا از کمبود متقاضی نشأت می‌کرد.

از آنجایی که روز چهارشنبه معاملات تیرآهن بورسی در مچینگ کامل شد، بعید به نظر می‌رسد این هفته قیمت پایه تیرآهن ذوب آهن اصفهان کاهش داشته باشد. با این شرایط به نظر می‌رسد سیاست عرضه‌کننده برای حفظ و تثبیت کانال قیمت این محصول، کاهش حجم عرضه تیرهای شاخه‌ای و افزایش حجم سبدهای نرمال باشد.

طبق تجربه سال‌های پیشین فعالیت بازار و همچنین میزان تقاضای مصرف در کمترین حالت ممکن قرار دارد و به طور معمول مشتری‌های خُرد از رینگ معاملاتی بورس خارج می‌شوند، از همین رو سبد محصولات ذوب آهن که با شرایط خوب پرداخت توسط عرضه‌کننده، عرضه می‌شود نصیب مشتریان ثابت و بزرگ ذوب آهن می‌شود که غالبا این سبدها در دو ماه پایانی سال به سود خریداران بزرگ تمام می‌شود.

به گزارش آهن پرایس از آنجایی که غالب بازارهای داخلی کشور دلارمحور هستند، ممکن است موج بعدی تقاضا در بازار اهن و فولاد همزمان با آغاز زمستان باشد و شروع فصل تقاضا که معمولا از انتهای سال در نظر گرفته می‌شود، احتمالا با موج افزایش نرخ ارز مصادف باشد.

تبعات قیمتگذاری دستوری

سجاد محمدی کارشناس فولاد، در زمینه دستوری بودن قیمت‌ها در ایران اظهار کرد: در کشورهای دیگر مکانیزم قیمتگذاری براساس عرضه و تقاضا است درحالیکه در ایران چنین سیستمی اجرا نمی‌شود و قیمت محصولات به طور دستوری تعیین می‌شود.

وی در ادامه تشریح کرد: از ابتدای سال تاکنون حدود 34 میلیون تن فولاد تولید شده است که از میزان تنها 15 میلیون تن به مصرف داخلی رسیده است، اگر قیمت‌ها دستوری نباشد عرضه‌ها متعادل شده و قیمتگذاری هم تثبیت و حفظ می‌شود.

محمدی در ادامه بیان کرد: وزارت صمت در تلاش است تا بازار آهن و فولاد را اصلاح کند، به طوری که با کاهش نرخ فولاد حباب بازار محصولات معدنی را از بین ببرد؛ اما اگر نحوه قیمتگذاری به همین شکل و به صورت دستوری انجام شود به کاهش سود تولیدکنندگان منجر خواهد شد که حاصل آن کاهش تولید و عرضه در بازار است.

وی همچنین درباره نرخ محصولات فولادی داخلی اظهار کرد: براساس آمار موجود در چند ماه گذشته نرخ محصولات فولادی ما کمتر از نرخ جهانی اعلام شد که غالبا در قیمت تیرآهن و میلگرد مشهود بود. علت این اختلاف قیمت را می‌توان در رشد تولید زنجیره محصولات فولادی جست‌وجو کرد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: بازار آهن گرفتار سرمای رکود

این کارشناس فولادی گفت: در اقتصادهای آزاد دنیا عرضه و تقاضا اساس تعیین نرخ محصولات است درحالی که در ایران چنین مکانیزمی عملا اجرا نمی‌شود و قیمت‌ها دستوری است.

محمدی در پایان بیان کرد: از آنجایی که شرکت‌های تولیدکننده آهن اسفنجی وابسته به دولت هستند، هیچ نظارتی بر قیمت این محصول اعمال نمی‌شود اما محصولات پایین‌دست زنجیره مانند میلگرد، توسط وزارت صمت مورد نظارت و کنترل است و نرخ آن نیز به صورت دستوری تعیین می‌شود؛ به همین سبب شاهد رانتخواری و دلالی و ... در بازار هستیم.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 3 از 5 - 2 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)