پای لنگ تقاضای آهن 

پای لنگ تقاضای آهن 
پای لنگ تقاضای آهن 

آهن پرایس: روز گذشته قیمت روزانه آهن آلات در کلیه مبادی فروش در حالی میل به ثبات و سکون داشت که قیمت میلگرد آجدار دچار نوسان افزایشی بود و رشد محسوسی را تجربه کرد. در همین اثنا بازار ارز نیز مجددا نوسانات کاهشی را ...

آهن پرایس: روز گذشته قیمت روزانه آهن آلات در کلیه مبادی فروش در حالی میل به ثبات و سکون داشت که قیمت میلگرد آجدار دچار نوسان افزایشی بود و رشد محسوسی را تجربه کرد.

در همین اثنا بازار ارز نیز مجددا نوسانات کاهشی را تجربه کرد به طوری که نرخ دلار در بازار آزاد به قیمت 27 هزار و 560 تومان به فروش رسید.

تحلیل روزانه قیمت آهن

روز گذشته قیمت اهن الات اگرچه تقریبا در کلیه اهن فروشی‌ها ثابت بود اما گویا به تأثیر از بورس کالا، نرخ میلگرد روندی رو به رشد طی کرد و تا حدود 50 الی 200 تومان افزایش قیمت را تجربه کرد. 

اما برخلاف قیمت میلگرد سایر محصولات تقریبا تغییر قیمتی نداشتند به عنوان مثال قیمت روز نبشی و ناودانی ایرانی تقریبا در همه شرکت‌ها ثابت اعلام شد. قیمت پروفیل و انواع لوله صنعتی، داربستی، مانیسمان و... نیز به تبعیت از جو غالب تغییر قیمت محسوسی نداشت البته کاهش قیمت 50 تومانی این محصولات نیز مشاهده شد. 

نرخ تیراهن نیز تقریبا در همه بخش‌ها با ثبات همراه بود، به این صورت که در بخش کیلوفروشی در کنار کاهش قیمت 200 تومانی در یک شرکت مابقی مبادی فروش بدون تغییر قیمت محصولات خود را عرضه کردند. در بخش شاخه‌فروشی نیز اگرچه کاهش قیمت 10 الی 50 هزار تومانی نیز مشاهده شد اما غالب مبادی فروش تمایل بیشتری به حفظ قیمت‌ها داشتند.

در این میان انواع ورق‌ها نیز روند کاهشی طی کردند به طوری که قیمت ورق سیاه حدود 100 الی 400 تومان و قیمت روز ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی نیز حدود 100 الی 200 تومان کاهش قیمت داشتند.

همانطور که احتمال می‌رفت در پی تحریک بورس کالا، قیمت روزانه آهن تحت تأثیر قرار گرفت اما گویا این اثربخشی بیشتر در زمینه میلگرد آجدار مشهود بود و سایر محصولات به آنچه در تالار صنعتی رخ داد بی‌تفاوت بودند.

طبق آمار موجود از 120 هزار و 838 تن محصولات عرضه شده در بورس کالا حدود 162 هزار و 862 تن تقاضا وجود داشت که از این میان میلگرد بالاترین رقابت را ثبت کرد به طوری که قیمت پیشنهاد شده برای آن حدود 14 هزار و 162 تومان بود که این رقم بیانگر رشد 2/5درصدی قیمت میلگرد بود.

 گفتنی است پایین‌ترین نرخ میلگرد اجدار در بازار آزاد 15 هزار و 250 تومان بود و سقف قیمتی آن نیز حدود 16 هزار و 35 تومان بود. نرخ تعیین شده برای تیرآهن نیز حدود 13 هزار و 882 تومان بود که بیانگر رشد 0/7درصدی این محصول بود.

میزان خرید اهن الات عرضه شده در بورس یکی از اثرگذارترین عوامل نوسان قیمت مقاطع فولادی در بازار آزاد است از همین روز آنچه از بورس کالای روز گذشته به بازار اهن مخابره شد افزایش قیمت میلگرد آجدار را در پی داشت.

اما واقعیت امر این است که دو کفه تقاضا و عرضه تناسب چندانی باهم ندارند و نامتعادل هستند زیرا همچنان کمبود تقاضای مصرفی و سرمایه‌ای یکی از مهمترین چالش‌های بازار آهن و فولاد در این روزها به شمار می‌رود که با همه تلاش‌ها و هیجاناتی که برای شکستن این رکود صورت می‌گیرد در نهایت به نتیجه مطلوبی نمی‌رسد و پای خرید آهن سنگ شده و بدون رونق است.

به گزارش آهن پرایس، نوساناتی که در دو هفته اخیر در بازار آهن مشاهده شد به تأثیر از بورس کالا برای برون‌رفت از رکود بود اما هفته دوم بهمن درحالی پایان یافت که قیمت روزانه آهن در مقایسه با هفته اول که روندی افزایشی داشت، نوسانات متعددی را تجربه کرد به طوری که در کنار افزایش جزئی قیمت‌ها، کاهش و ثبات قیمت نیز به طور گسترده در بازار آهن حاکم بود.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: بورس کالا در پی تحریک تقاضا

علاوه‌بر این خبرهای خوشایندی از مذاکرات وین به گوش می‌رسد که گویا هم در بازار آهن و هم در قیمت دلار اثرات مثبتی گذاشته است. شنیده‌ها حاکی از آن است که زمینه توافقات مطلوب برای دو طرف فراهم شده است و باقری‌کنی معاون سایسی وزیر امور خارجه در نشستی روند مذاکرات را مثبت ارزیابی کرده و از عدم مذاکرات مستقیم با آمریکا خبر داده است.

وی همچنین در میان گفت‌وگوهای خود اظهار کرد که اگر غربی‌ها حسن نیت داشته باشند شرایط برای یک توافق خود و بُردبُرد مهیا است.

حذف لوله و پروفیل از بورس کالا

براساس گزارش‌ها طبق درخواست سندیکای لوله و پروفیل مبنی بر حذف عرضه این محصولات در بورس کالا، طی موافقت مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت با این پیشنهاد، تولیدکنندگان دیگر ملزم به عرضه لوله و پروفیل در بورس کالا نیستند.

یکی از علل این درخواست تنوع محصولات و گستردگی دامنه مصرف‌کنندگان بود که عرضه این محصولات در بورس کالا را با دشواری‌هایی مواجه می‌کرد که در نهایت با تأیید کمیته عرضه در بورس کالا، تولیدکنندگان لوله و پروفیل طی نامه‌ای از اجبار و الزام به عرضه محصولات خود در بورس کالا معاف شدند.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)