پرواز دوباره قیمت آهن

پرواز دوباره قیمت آهن

با وجود تعطیلی‌های که در یک ماه اخیر داشتیم، کلیه بازارهای مالی تقریبا بدون توجه به آن سیر صعودی خود را حفظ کرد. از عمده‌ترین دلایل تحریک قیمت آهن کاهش حجم عرضه آهن اسفنجی در بازار داخلی است که از قطعی انرژی و کمبود مواد اولیه نشأت می‌گیرد...

آهن پرایس: همانطور که در پنجشنبه هفته گذشته هم اشاره کردیم برخلاف تعطیلاتی که پیش رو بود قیمت‌ روزاهن الات در عمده مبادی فروش همچنان روی ریل صعود قرار داشتند و برخی از بخش‌ها هم تغییری در قیمت‌ها اعمال نکردند.

بازار ارز هم روندی افزایشی داشت و باوجود تعطیلی رکورد تاریخی قیمت دلار شکسته شد و به بیشترین میزان رسید. با اینکه پایان هفته گذشته قیمت دلار روی کانال 44 هزار تومان بسته شد اما در پایان روز با افزایش تقریبا 800 تومانی حدود 45 هزار و 310 تومان مبادله شد.

بررسی روزانه بازار آهن

بسیاری از کارخانه‌ها قیمت میلگرد آجدار را در روز نیمه‌تعطیل پنجشنبه حدود 100 الی 300 تومان افزایش دادند اما در عین حال برخی نیز همچنان قیمت‌ها را ثابت اعلام کردند. گفتنی است در یک ماه گذشته قیمت میلگرد حدود 14 درصد افزایش قیمت داشته است، به این صورت که از کانال 19 هزار تومان به 22 هزار تومان رسیده است؛ به عنوان نمونه قیمت میلگرد آجدار 14 در یک ماه گذشته 19 هزار و 430 تومان اعلام شد اما در پایان هفته گذشته 22 هزار و 176 تومان برآورد شد.

همچنین قیمت روز نبشی، سپری و ناودانی نیز در برخی از شرکت‌ها 100 الی 300 تومان افزایشی قیمت داشت و در شماری از کارخانه‌ها هم ثابت بود. در یک ماه گذشته قیمت ناودانی از 21 هزار و 867 تومان در هر کیلو به 23 هزار و 155 تومان رسیده است که بیانگر رشد 5/8 درصدی نرخ این محصول است.

قیمت پروفیل نیز در بسیار از بنگاه‌ها 100 الی 400 تومان افزایشی بود و قیمت لوله صنعتی، داربستی و سایر لوله‌ها نیز بین 100 الی 400 تومان افزایش داشت. در یک ماه اخیر پروفیل ضخامت 2 میلیمتر از کانال 27 هزار تومان به محدوده 34 هزار تومان افزایش قیمت داشته که بیانگر رشد 22 درصدی نرخ این محصول است.

قیمت انواع ورق سرد و گرم نیز رشد چشمگیری داشت و قیمت روز ورق سیاه بیش از 1000 تومان افزایش یافت. همچنین قیمت روز تیرآهن نیز در برخی شرکت‌ها اعلام نشد اما هر شاخه تیرآهن در برخی بنگاه‌ها بین 100 الی 300 هزار تومان افزایش قیمت داشت.

چرا قیمت آهن در ایران افزایشی است؟

با وجود تعطیلی‌هایی که در یک ماه اخیر داشتیم، کلیه بازارهای مالی تقریبا بدون توجه به آن سیر صعودی خود را حفظ کرده است و افزایش قیمت‌ آهن آلات نیز در اغلب زیرمجموعه‌های بازار به صورت روزانه مشاهده می‌شود.

یکی از عمده‌ترین دلایل تحریک قیمت آهن کاهش حجم عرضه آهن اسفنجی در بازار داخلی است که از قطعی انرژی و کمبود مواد اولیه نشأت می‌گیرد؛ همچنین ادامه التهابات و روند افزایشی نرخ دلار نیز از دیگر عوامل مؤثر بر رشد نرخ آهن است.

گفتنی است روند صعودی نرخ شمش بلوم ایران در بازارهای صادراتی و نیز حمایت بازارساز از روند صعودی قیمت اهن الات با حذف محدودیت سقف قیمت جهانی در معاملات بورس کالا و تعیین نرخ پایه عرضه براساس معاملات اعتباری از دیگر دلایل تحریک قیمت‌ها در بازار فولاد داخلی به شمار می‌رود.

قابل ذکر است بروز برخی وقایع پیش‌بینی نشده مانند زلزله ویرانگر ترکیه و سوریه که اثرات مخرب وسیع و عمیقی در این کشورها بر جای گذاشته است، به عقیده برخی کارشناسان ممکن است با افزایش میزان تقاضای مقاطع طویل چشم‌انداز مثبتی برای نرخ محصولات صادراتی در منطقه به دلیل کاهش خروجی صادراتی و افزایش مصرف محصولات فولادی در ماه‌های آینده در این کشورها، در بر داشته باشد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: حرکت بازار آهن روی ریل افزایشی

همچنین انتظار می‌رود با پایان فصل زمستان و از نیمه‌های اسفندماه کارخانه‌هایی که به دلیل کمبود انرژی تعطیل شده بودند، مجددا به مدار تولید بازگردند و عرضه محصولات اولیه به روال عادی بازگردد. اگرچه در چنین شرایطی نیز ضروری است بازارساز برای رفع موانع کاهش قیمت در بورس کالا، فرمول و سازوکار تعیین قیمت پایه را که برمبنای معاملات اعتباری است، اصلاح کند و ضریب حجمی اقبال تقاضای داخلی از قیمت را مبنا قرار دهد. در واقع می‌توان گفت با این میزان عرضه آهن اسفنجی و نیز سقف‌شکنی جدید نرخ دلار، به نظر می‌رسد در هفته‌های پیش رو بازار آهن همچنان روی مدار افزایشی باقی بماند.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 3 از 5 - 3 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (2)

  • امیربادرستانی
    امیربادرستانی 1401/11/29 - 22:10 پاسخ

    من به عنوان یک ایرانی واقعا متاسفم که روگنج این مملکت ایستادیم امااین همه گرانی وبی انصافیه تعدادی ازهم وطنان اینجوری سختس بکشیم من جوان نتونم برا خودم یسرپناه بسازم واقعا متاسفم

  • حسین
    حسین 1401/11/29 - 06:48 پاسخ

    آثار افزایشی دلار تو م بالا نقدینگی بسیار زیاد و... ناتوانی دولت در کنترل و مهار اینها و ... منتظر چی باید باشیم. شانس آوردیم زیر ساخت های کشور از قبل پایه ریزی شده بود.