کارخانه‌های تولیدکننده ورق آهن

کارخانه‌های تولیدکننده ورق آهن

ورق سیاه به عنوان محصولی اساسی در تولید سایر مقاطع فولادی نقشی کاربردی دارد به همین جهت شناخت کارخانه‌های تولیدکننده ورق آهن و نوع تولیدات آنها برای فعالان این حوزه اعم از تولیدکننده و مصرف‌کننده حائز اهمیت است...

کارخانه‌های متعددی در زمینه تولید انواع آهن‌آلات در ایران فعالیت می‌کنند که برخی از آنها به‌صورت تخصصی به تولید یک یا تعداد محدودی از محصولات فولادی می‌پردازند. در مقاله حاضر قصد داریم به طور اختصاصی به معرفی معروف‌ترین و مهم‌ترین کارخانه‌های تولید ورق سیاه بپردازیم.

از آنجایی که برند تولیدکننده در قیمت روز ورق سیاه یا حتی قیمت سایر محصولات فولادی مؤثر است، بنابراین معرفی این تولیدکننده‌ها و بررسی ویژگی‌های هر یک برای فعالان این حوزه لازم و ضروری می‌نماید.

شناخت کارخانه‌های تولیدکننده از جهات مختلفی برای خریدار اهمیت دارد که نخستین اهمیت آن کاهش هزینه‌های خرید و تهیه محصول به‌صرفه و اقتصادی است؛ به همین جهت توصیه می‌شود برای خرید آگاهانه و به‌صرفه ورق آهن از کارخانه‌های معروف، مقاله حاضر را مورد مطالعه قرار دهید.

بررسی کارخانه‌های ورق آهن از این جهت ضرورت دارد که این مقطع جزو بنیادی‌ترین محصولات فولادی است و به عبارتی محصول مادر به‌شمار می‌رود، زیرا برای تولید برخی آهن‌آلات از قبیل پروفیل، نبشی، انواع ورق‌ها، ناودانی، لوله و ... از ورق سیاه استفاده می‌شود و قاعدتا نوسان قیمتی که در نرخ این محصول رخ می‌دهد در نرخ روز آهن آلات دیگر نیز تأثیرگذار خواهد بود.

عوامل دیگری نیز علاوه‌بر برند کارخانه در قیمت ورق کربن استیل تأثیرگذار است که از جمله آنها می‌توان به ابعاد، ضخامت، نحوه تولید، استاندارد تولید و ... اشاره کرد اما در این مقاله صرفا بر کارخانه‌های تولیدکننده پرداخته خواهد شد.

از مهمترین کارخانه‌هایی که در زمینه تولید ورق سیاه فعالیت می‌کنند می‌توان به کارخانه‌های فولاد مبارکه، فولاد اکسین، فولاد کاویان، فولاد گیلان، کارخانه نورد و تولید قطعات فولادی اشاره کرد که در ادامه به توضیح هریک پرداخته می‌شود.

کارخانه فولاد مبارکه اصفهان

کارخانه فولاد مبارکه بزرگ‌ترین واحد صنعتی کشور است که در زمینه تولید انواع محصولات فولادی فعالیت می‌کند. این کارخانه که از سال 1372 به بهره‌برداری رسیده در 75 کیلومتری اصفهان واقع شده است و ظرفیت تولید سالانه 11/3 میلیون تن محصول فولادی را دارد که به واسطه آن بخش بزرگی از تأمین بازار آهن و فولاد کشور را به خود اختصاص داده است.

فولاد مبارکه اصفهان تنها کارخانه‌ای است که صفر تا صد تولید ورق سیاه در آن انجام می‌شود، یعنی از فرایند تبدیل شمش به ورق، به طور کامل در این واحد صنعتی صورت می‌گیرد.

در این کارخانه انواع مختلف ورق در ضخامت‌های 1/2 الی 16 میلیمتر به صورت رول و فابریک به تولید می‌رسد که اغلب ابعاد ورق‌های شیت آن به سفارش مشتری تولید می‌شود.

تولید ورق در این کارخانه به دو روش نورد گرم و نورد سرد انجام می‌شود و بیشترین ورق تولیدی آن نیز در ضخامت‌های 2 الی 5 و ابعاد 1000 الی 1500 میلیمتر صورت می‌گیرد، اما به طور کلی ورق سیاه شیت معمولا بین 1 الی 12 متر و ضخامت 1/5 الی 16 میلیمتر در بازار عرضه می‌شود و همانطور که پیش‌تر نیز بیان شد وزن این محصول براساس نیاز مشتری متغیر است.

همچنین ورق‌ سیاهی که در فولاد مبارکه به صورت رول تولید می‌شود به طور کلی دارای ضخامت 1/5 الی16 میلیمتر، عرض 650 الی 1850 میلیمتر است و وزن هر بسته‌بندی هم بین 5 الی 30 تن متغیر است.

ورق سیاه فولاد مبارکه اصفهان به طور معمول در دو نوع به بازار عرضه می‌شود، نوع اول با علامت B و نوع دوم با علامت C شناخته می‌شود و وجه تمایز این دو نوع ورق در عرض و ضخامت آنهاست.

به این صورت که ورق سیاه B در عرض‌های 1250 و 1200 و ضخامت 4 میلیمتر تولید می‌شود و ورق گرم C هم در عرض‌های 1350، 1400 و 1450 با ضخامت‌های 5 و 6 تولید و عرضه می‌شوند.

شایان ذکر است که این دو نوع ورق سیاه در بورس کالا به صورت HB و HC نوشته می‌شود که حرف H آن بیانگر کلمه HOT یعنی تولید به صورت نورد گرم است.

مورد دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که ورق گرم فولاد مبارکه اصفهان معمولا در دو گرید ST37 و ST52 تولید می‌شود که این حروف نماد استحکام و اعداد پس از آن بیانگر سختی محصول است.

ورق سیاه ST52 به دلیل دارا بودن کربن 0/216 درصدی، سختی بالایی دارد به همین جهت به ورق سیاه صنعتی شناخته می‌شود. ورق سیاه ST37 نیز که دارای کربن 0/17 درصدی است سختی کمتری دارد که برای مصرف در امور ساختمان‌سازی کاربردی‌تر است.

شایان ذکر است که اگرچه قیمت ورق گرم فولاد مبارکه در مقایسه با سایر کارخانه‌ها بالاست، اما به همان میزان نیز از کیفیت مطلوب و مرغوبی برخوردار است، به همین دلیل برای کسانی که به‌دنبال محصول باکیفیتی هستند گزینه مناسبی به شمار می‌رود.

 کارخانه فولاد اکسین اهواز

کارخانه فولاد اکسین اهواز که در 10 کیلومتری جاده بندر امام خمینی در خوزستان واقع شده در سال 1388 به بهره‌برداری رسیده است. این کارخانه که در زمینه تولید ورق‌های عریض 4/5 متری فولادی فعالیت دارد، ظرفیت تولید آن حدود یک میلیون تن در سال ثبت شده است.

مواد اولیه تولید ورق گرم فولاد اکسین، اسلب فولادی است که ضخامت آن از 110 الی 300 میلیمتر، عرض آن از 1200 الی 2200 میلیمتر و طول آن 3000 الی 4500 میلیمتر است، به همین جهت ورق‌ها در این کارخانه به صورت فابریک و با ابعاد و ضخامت بالا تولید می‌شوند، به عبارتی تولید این کارخانه تنها ورق فابریک است و ورق کویل تولید نمی‌کند.

گفتنی است ورق‌هایی که در نهایت با این تختال‌ها تولید می‌شود دارای ضخامت 8 الی 150 میلیمتر، عرض 1100 الی 4500 میلیمتر و طول 2500 الی 2400 میلیمتر است، با این اوصاف ورق آهن کارخانه اکسین اهواز هم در گرید API 5LX80PSL2 و هم در گریدهای ST37 و ST52 تولید می‌شود و به دلیل استحکام و مقاومت بالایی که دارند در صنایع سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ صنایعی مانند سازه‌های دریایی و کشتی‌سازی، انتقال خطوط نفت و گاز، ساخت پل‌ها و سدها، نیروگاه‌ها و برج‌ها، مخازن تحت فشار و پالایشگاه‌ها و صنایع مشابه از جمله مواردی هستند که عمده‌ترین استفاده را از این ورق‌ها دارند.

کارخانه فولاد کاویان

شرکت فولاد کاویان که در کیلومتر 9 جاده اهواز _ خرمشهر واقع شده در سال 1354 تأسیس و در نهایت در سال 1370 به بهره‌برداری رسیده است. زمینه فعالیت این کارخانه تأمین مواد اولیه سایر کارخانجات تولیدکننده محصولات فولادی است که ظرفیت سالانه آن یک میلیون و 150 هزار تن ثبت شده است.

همچنین محوری‌ترین محصول تولیدی در این شرکت ورق فولادی با ضخامت بالا و اسلب نازک است، بر همین اساس عنوان تولید ضخیم‌ترین ورق گرم به کارخانه فولاد کاویان اختصاص دارد.

ورق سیاه کارخانه فولاد کاویان به دلیل ضخامت بالا معمولا به طور شیت یا فابریک تولید می‌شود که ضخامت آن معمولا بین 8 الی 40 میلیمتر است، همچنین عرض آن از 600 الی 1500 میلیمتر و طول آن نیز از 3000 الی 12000 میلیمتر است. گفتنی است ورق‌ گرم این کارخانه در دو نوع صنعتی و معمولی در استانداردهای ST33 ،ST37 ،ST44 و ST52 تولید می‌شود که به تناسب ویژگی‌های خاص آنها در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند.

از موارد مصرف ورق سیاه فولاد کاویان می‌توان استفاده در صنایع سنگین دریایی از جمله کشتی‌سازی، صنعت خودروسازی، ساخت مخازن نفتی، ساخت پل‌های فلزی و مخازن تحت فشار و ... اشاره کرد.

مجتمع فولاد گیلان

مجتمع فولاد گیلان که در شهرک صنعتی رشت واقع شده در سال 1382 فعالیت خودرا آغاز کرده است. ظرفیت تولید سالانه این مجتمع در مجموع حدود 3 میلیون تن است که حدود 2/5 میلیون تن آن به ورق سیاه اختصاص دارد.

محصولات این کارخانه به دو روش نورد گرم و نورد سرد تولید می‌شود که شامل انواع ورق‌های نوردشده در سایزهای مختلف، ورق روغنی و آنیل شده است.

ورق سیاه مجتمع فولاد گیلان معمولا به صورت رول و در ضخامت‌های 2 الی 15 میلیمتر تولید می‌شود که دارای عرض 1000 و 1250 میلیمتر است. همچنین ورق گرم این واحد تولیدی در استاندارد ST37 است که با توجه به ویژگی‌های منحصر به فرد آن در موارد مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از موارد مصرف این محصول می‌توان به استفاده در صنایع خودروسازی، صنایع ساختمانی و لوله‌سازی، مخازن کشتی و تحت فشار، ساخت سیلو، تجهیزات کشاورزی و ... اشاره کرد.

شرکت نورد و تولید قطعات فولادی

این واحد تولیدی که قدیمی‌ترین تولیدکننده ورق گرم به شمار می‌رود در کیلومتر 17 جاده قدیم کرج احداث شده و از سال 1347 فعالیت خود را آغاز کرده است، در سال 1355 نیز با هدف تولید ورق تخت فولادی بخش نورد گرم را راه‌اندازی کرد که ظرفیت تولید سالانه ورق سیاه آن حدود 140 هزار تن برآورد شده است.

ورق سیاه کارخانه نورد گرم و تولید قطعات فولادی در ضخامت‌های 8 الی 25 و همچنین در ابعاد 6000* 1250 میلیمتر تولید و عرضه می‌شود.

همچنین ورق سیاه کارخانه نورد گرم مطابق با استاندارد ورق ST52 تولید می‌شود که به دلیل کربن کمتر استحکام بالا، وزن کمتر و فرم‌پذیری بالایی که دارد برای استفاده در صنایع مختلف از جمله ساخت سازه‌ها، پل‌ها و اسکلت‌های فلزی مناسب و کاربردی است.

در ادامه می‌توانید این مقاله را نیز مطالعه کنید: کاربرد و وریژگی‌های ورق سیاه

کارخانه‌هایی که به شرح آنها پرداخته شد مهمترین واحدهای تولیدی کشور در زمینه ورق گرم هستند و به عبارتی اصلی‌ترین کارخانه‌های تولیدکننده ورق آهن به شمار می‌روند که به طور تخصصی در این زمینه فعالیت می‌کنند.

بنابراین شناختی که افراد به‌واسطه مطالعه این مقاله پیدا می‌کنند آنها را در انتخاب برند مناسب و محصول مورد نیاز خود یاری خواهد کرد؛ در کنار این کلیه افراد می‌توانند با دریافت مشاوره رایگان از کارشناسان حرفه‌ای شرکت آهن پرایس خرید ورق سیاه را از کارخانه دلخواه خود به سهولت و اطمینان خاطر انجام دهند.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (11)

  • محمودی
    محمودی1401/03/31 - 11:38 پاسخ

    با سلام کارخانه اکسین فقط ورق سیاه تولید داره؟

  • امیری
    امیری1401/03/31 - 11:32 پاسخ

    اختلاف قیمت ورق مبارکه و ورق قطعات رو بفرمایید

  • محبی
    محبی1401/03/31 - 11:30 پاسخ

    ورق st52 مبارکه سایز 15 دارد؟

  • معتمدی
    معتمدی1401/03/31 - 11:22 پاسخ

    قیمت ورق سیاه مبارکه ضخامت 10 میل

  • شوشتری
    شوشتری 1401/03/31 - 11:21 پاسخ

    ممنون از اطلاعات خوب و مفیدتون. قیمت آهن در هفته آینده چطور پیش بینی میشه ؟

  • سعید مقدم
    سعید مقدم1401/03/31 - 11:20 پاسخ

    سلام ورق سیاه کاویان از چه ضخامتی شروع میشه و هر رول ورق سیاه کاویان چند تن هست؟

  • سهیلی
    سهیلی 1401/03/31 - 11:18 پاسخ

    ورق سیاه اکسین با میارکه چه تفاوتی دارن از نظر کیفیت ؟

  • عباس سپنتا
    عباس سپنتا1401/03/31 - 11:17 پاسخ

    من تولید گاوصندوق دارم تضمین میکنین اگه از شما بخرم ورق مبارکه صاف و بدوم موج بدین؟

  • سلمانیان
    سلمانیان1401/03/31 - 11:16 پاسخ

    قیمت ورق آهن با توجه به گرانی های دلار افت چندانی داشته؟ علت این موضوع بستگی به بازار آهن فروشان داره یا خیر

  • تهرانی
    تهرانی1401/03/31 - 11:14 پاسخ

    قیمت ورق سیاه مبارکه چرا انقدر نوسان داشته تو این هفته که گذشت؟

  • هدایتی
    هدایتی1401/03/31 - 11:13 پاسخ

    قیمت امروز ورق سیاه مبارکه افزایشی است ؟