گام‌ نهایی توافقات برجام

گام‌ نهایی توافقات برجام

با نزدیک شدن به پایان هفته که در انتظار برای اعلام پاسخ نهایی آمریکا برای دستیابی به توافقات سپری شد، قیمت روز آهن الات در عمده مبادی فروش بدون تغییر قیمت بود اما قیمت برخی محصولات در شمار زیادی از کارخانه‌ها افت قابل توجهی داشت.


آهن پرایس: با نزدیک شدن به پایان هفته که در انتظار برای اعلام پاسخ نهایی آمریکا برای دستیابی به توافقات سپری شد، قیمت روز آهن الات در عمده مبادی فروش بدون تغییر قیمت بود اما قیمت برخی محصولات در شمار زیادی از کارخانه‌ها افت قابل توجهی داشت.

نرخ دلار نیز با نوسانات جزئی در مرز 29 هزار تومانی کمی کاهش داشت و در بازار آزاد به قیمت 29 هزار و 100 تومان مبادله شد.

تحلیل نوسانات نرخ آهن الات

اگرچه فضای غالب بازار آهن را ثبات قیمت در عمده کارخانه‌ها شکل می‌داد اما کاهش قیمت چشمگیری در تعداد زیادی از مبادی فروش نیز مشاهده شد. قیمت میلگرد آجدار 100 الی 200 تومان در چند شرکت ریزش داشت ولی غالبا ثابت اعلام می‌شد، همچنین کف نرخ پیشنهادی میلگرد روز گذشته 14 هزار و 500 الی 14 هزار و 900 تومان برآورد شد.

نرخ روز تیرآهن نیز عمدتا ثابت اعلام شد اما افزایش 10 الی 20 هزار تومانی در برخی شاخه‌های پرفروش کارخانه ذوب آهن اصفهان مشاهده شد، قیمت نبشی و ناودانی ایرانی و ناودانی اروپایی نیز تقریبا در کلیه کارخانه‌ها ثابت بود.

قیمت روز ورق سیاه و انواع آن نیز غالبا بدون تغییر قیمت عرضه شد اما فولاد مبارکه با 600 تومان افزایش اعلام قیمت کرد، قیمت روز گالوانیزه، رنگی و روغنی نیز در همه بنگاه‌ها ثابت بود.

به تبعیت از فضای غالب بازار و نرخ سایر محصولات فولادی، قیمت پروفیل قوطی و انواع لوله‌های داربستی، گازی و ... نیز ثابت بود اما کارخانه نیکان و پایا اصفهان کاهش 100 الی 200 تومانی داشتند.

گزارش‌ها از مذاکرات برجام حاکی است که سنگینی وزنه به سمت وصول توافقات است اما نکته حائز اهمیت این است که با توجه به اختلافاتی که در این بین وجود دارد ممکن است روند توافق زمان‌بر و طولانی باشد، ضمن اینکه این قرارداد به اندازه توافق قبلی که در 2015 روی داد قوی نیست و آورده اقتصادی چندانی در بر ندارد زیرا نرخ بالای تورم در کشور و سرعت بالای چاپ پول و رشد نقدینگی، اثر مثبت برجام دیری نخواهد پایید و حتی اگر توافقی نیز به دست آمد نباید منتظر معجزه باشیم.

جان کربی هماهنگ‌کننده ارتباطات استراتژیک شورای امنیت ملی اعلام کرده که موضع ما در قبال رفع نگرانی‌های تغییر نمی‌کند و با هیچ شرطی بین اجرای مجدد توافق هسته‌ای 2015 و تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده مشکوک ایران موافقت نخواهد کرد و ایران باید به سؤالات آژانس پاسخ دهد.

صادق چیت‌ساز فعال بازار آهن درباره تأثیر دستیابی به توافقات هسته‌ای در بازار آهن و فولاد ایران اظهار کرد: اگرچه از ابتدای سال شاهد رکود گسترده‌ای در بازار آهن بودیم اما با قوت گرفتن احیای توافقات برجام این رکود عمیق‌تر شد و غالب محصولات کف قیمتی را تجربه کردند.

چیت‌ساز در ادامه بیان کرد: اگرچه براساس شنیده‌ها امکان دستیابی به توافقات بالاست و تا اعلام نتایج قطعی با ریزش قیمت‌ها مواجه خواهیم بود اما این روند ممکن است تا نیمه‌های فصل پاییز تداوم داشته باشد و به تأثیر تحریم نفت و انرژی روسیه از سوی اروپا ممکن است قیمت‌ها دوباره افزایش بیابد.

وی در پایان با اشاره به کاهش نرخ مقاطع فولادی، کاهش هزینه حمل بار را نیز از اثرات مثبت برجام برشمرد.

چگونگی قیمتگذاری در بورس کالا

گفتنی است قرار بود که انجمن‌های فعال در زنجیره فولاد در زمینه فرمول تعیین نرخ پایه پیشنهادهای خود را به بورس کالا اعلام کنند و در نهایت با برگزاری نشستی فرمول نهایی را ارائه دهند.

آنچه از انجمن نوردکاران به گوش می‌رسد حاکی از ارائه پیشنهاد تعیین قیمت شمش براساس 85درصد متال بولتن فوب ایران است که برابر با 10/3 میلیون تومان نرخ پایه است که از نرخ پایه فعلی فاصله قابل ملاحظه‌ای دارد.

انجمن فولاد ایران درباره این پیشنهاد، نظری اعلام نکرده اما این فرمول پایین‌تر از نرخ نهایی بسیاری از اعضای آن است، اما هنوز سایر انجمن‌ها مانند انجمن سنگ آهن پیشنهادی ارائه نداده‌اند.

تعویق جلسه مدیریت بازار

جلسه دوم کمیه مدیریت بازار وزارت صمت که قرار بود با حضور مسئولان ایمیدرو، هیأت مدیره فولاد، اعضای انجمن تولیدکنندگان فولاد و نورد و سایر انجمن‌ها دیروز (چهارشنبه) برگزار شود به تعویق افتاد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: رکود بازار آهن در اول ماه

در نخستین نشستی که برگزار شد بنا بر این شد که سیستم قیمتگذاری بر مبنای قیمت‌های جهانی باشد، برخی نیز جداسازی نرخ پایه از نرخ جهانی و قیمتگذاری برمبنای بورس کالا را پیشنهاد دادند، همچنین برخی دیگر هم نرخ پله‌ای را به عنوان اساس تعیین قیمت پیشنهاد کردند.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)