بازار متزلزل آهن آلات

 بازار متزلزل آهن آلات

پس از نوسانات جسته و گریخته‌ای که در بازار آهن داخلی اتفاق افتاد در پایان هفته با کاهش نسبی نرخ دلار، در عمده مبادی فروش شاهد ثبات قیمت آهن آلات بودیم و برخی نیز اصلاحات جزئی داشتند...

آهن پرایس: پس از نوسانات جسته و گریخته‌ای که در بازار آهن داخلی هفته گذشته مشاهده شد پایان هفته ثبات نسبی در عمده مبادی فروش حکمفرما شد و اغلب کارخانه‌ها قیمت آهن آلات را بدون تغییر عرضه کردند.

قیمت دلار هم که در ابتدای روز پنجشنبه تا نیمه‌های کانال 54 هزار تومانی افزایش یافت اما در پایان روز کمی اصلاح شد و نهایتا قیمت هر دلار در بازار آزاد 54 هزار و 100 تومان بسته شد.

همانطور که در تحلیل‌های پیشین هم بیان شد ثباتی که در قیمت دلار و بازار آهن مشاهده می‌شود مقطعی به نظر می‌رسد و احتمال دارد با توجه مخابره سیگنال منفی از اخبار غنی‌سازی 90 درصدی انرژی هسته‌ای و سایر اخبار مرتبط با این حوزه محرکی برای افزایش نرخ دلار باشد.

بررسی نوسانات بازار آهن

همانطور که انتظار می‌رفت بازار آهن داخلی روز پنجشنبه نوسانات افزایشی چشمگیری نداشت و درواقع قیمت‌ها ثابت بود؛ به این صورت که قیمت روز میلگرد در اغلب کارخانه‌ها تغییری نداشت اما اصلاح 200 تا 400 تومانی هم قابل مشاهده بود.

قیمت روز ناودانی، نبشی و سپری هم در عمده مبادی فروش ثابت اعلام شد اما قیمت روز تیرآهن در بخش شاخه‌فروشی بین 50 تا 300 تومان در برخی ضخامت‌ها کاهش قیمت داشت اما در عمده شرکت‌ها بدون تغییر بود.

قیمت روز پروفیل آهن نیز به تبعیت از فضای کلی بازار روند ثابتی داشت همچنین قیمت انواع لوله‌های داربستی، صنعتی، آبی و... نیز در عمده مبادی فروش بدون تغییر قیمت بود. قیمت ورق روغنی، ورق رنگی، گالوانیزه و قیمت ورق آهن نیز در اکثر شرکت‌ها ثابت اعلام شد.

آنچه از نوسانات بازار برمی‌آید روز پنجشنبه معاملات چندانی مشاهده نشد و خرید فروش در عمل متوقف شده بود، زیرا مصرف‌کننده تقاضا و انتظار کاهش قیمت و تخفیف داشت و فروشنده هم نسبت به تخفیف و اصلاح قیمت مقاومت می‌کرد از همین رو شاهد توقف معاملات در پایان هفته گذشته بودیم.

گزارش‌ها از بورس کالا نیز حاکی است که 2 میلیون و 216 هزار تن محصول فولادی در بورس امروز عرضه می‌شود که از این میزان 82 هزار و 65 تن به شمش بلوم اختصاص دارد. گفتنی است حجم شمش بورسی امروز کاهش 5 درصدی دارد و قیمت آن نیز 25 هزار و 55 تومان در نظر گرفته شده که گویای افزایش 6/1 درصدی نرخ آن به نسبت آخرین عرضه است.

برخی گزارش‌ها حاکی است که تنها 30 درصد از شمش بورسی خریداری شده، در قالب میلگرد به بورس بازگشته است. به عبارتی 1/3 میلیون تن شمش فولاد که از ابتدای اسفند سال گذشته عرضه شده بود تنها 416 هزار تن به صورت میلگرد به بورس بازگشته است که معادل 30 درصد از کل محصول است درواقع می‌توان گفت 70 درصد از این شمش بورسی که حدود 892 هزار تن برآورد شده است در قالب میلگرد بازگشت نداشته و به همین دلیل شاهد کشف قیمت‌های نامتعارف و چالش کسری بودیم.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: ثبات مقطعی قیمت روز آهن

از همین رو نهادهای نظارتی برای بازگرداندن شمش بورسی و تعدیل و کنترل بازار اقدام خواهند کرد. گفتنی است این امر در حالی است که برخی تولیدکنندگان بزرگ میلگرد از کمبود شمش نارارضی و گلایه‌مند هستند.

در نهایت می‌توان گفت بازار آهن در شرایط متزلزلی قرار دارد و نرخ دلار و نوسانات آن در حال حاضر به عامل اثرگذار و تعیین‌کننده نرخ آهن و فولاد تبدیل شده است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 2 از 5 - 4 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (1)

  • محمد خانی
    محمد خانی1402/02/17 - 16:38 پاسخ

    دولت با ارزانی سخت مخالف و همیشه جانب دلا لان وواسطه گران را گرفته نه تولید را